تورم، رکود و برو بیای امدادی!

تورم، رکود و برو بیای امدادی!      مدت‌هاست در انتظار به سر می‌بریم، برای این‌که اتفاقاتی بیفتد و کمی شرایط اقتصادی بالا و پایین شود و این جناب تورم مادر مرده نفسی تازه کند و همچین قبراق و سرکیف بر گردد به دوران اوج خود! البته زبانمان لال دلمان برای تورم۳۰-۴۰درصدی لک نزده است ولی […]

تورم، رکود و برو بیای امدادی!

     مدت‌هاست در انتظار به سر می‌بریم، برای این‌که اتفاقاتی بیفتد و کمی شرایط اقتصادی بالا و پایین شود و این جناب تورم مادر مرده نفسی تازه کند و همچین قبراق و سرکیف بر گردد به دوران اوج خود! البته زبانمان لال دلمان برای تورم۳۰-۴۰درصدی لک نزده است ولی این‌که با فشار و پای بند و انقباض دلمان خوش بشود به تک‌رقمی و نزول و از پای افتادن آن جناب متورم، خیلی به مذاقمان خوش نمی‌آید و بیش‌تر دلشوره و استرس ر‌‌‌ها شدن این فنر جمع شده است که نمی‌گذارد پشت ارقام و اعداد برای خودمان آسوده بخوابیم و خواب‌های خوش ببینیم و خوش به حالمان بشود.

البته از شواهد و قرائن و حرف و حدیثهای رسمی و غیررسمی اینطور برمی‌آید که انگار فیل مجریان، هوس هندوستان به سرش زده است و می‌خواهند بالاخره دست از دل‌بردارند و انقباض را بگذارند و راه انبساط در پیش بگیرند، البته ناگفته نماند که پیغام و پسغام‌های یار چندین ساله‌مان که همان رکود جاخوش کرده در دیارمان می‌باشد، به جناب تورم، که این ملک یا جای من است یا جای تو، دلشوره و نگرانی هوشنگ‌خانی ما را دو چندان کرده که در روزگاری نه چندان دور، همین حرف‌‌‌ها را آن جناب تورم به این رکود تازه‌نفس زده بود، ولی در آخر کار چنان رفاقتی بین ایشان اتفاق افتاد که همگان را انگشت به دهان کرد، حالا هم همین حرف‌‌‌ها زده می‌شود و می‌ترسیم که روز از نو و روزی از نو و بشود آنچه نباید بشود!

حالا این انبساط بشارت داده شده، قرار است از چه موقع سرش را بکند داخل زندگی مردم هنوز تاریخ دقیقش را نفرموده‌اند و کسی نگفته است که اگر باز پای تورم به سفره مردم باز شود، قرار است خلق‌ا… چه چیزی را حذف کنند و بجایش حسرت بنشانند، یا از سر دولتی تورم که لابد می‌خواهد مدتی را با رکود جان کنار بیاید، بر سر صنعت از نفس افتاده و معوقه‌های مرکب شده ایشان چه خواهد آمد، ا…اعلم!

البته اگر بزرگان و مجریان قبول می‌فرمودند که آنقدر‌‌‌ها هم الا و لابدی هم نیست که اگر قرار باشد رکود چتر باز کرده، سفره‌‌اش را جمع کند حتماً و قطعاً می‌بایست تورم در کمین نشسته خودش را بیندازد وسط معرکه و دست به دست کردن این دو رقیب و یار دیرینه! آنقدر‌‌‌ها هم هنر و همت نمی‌خواهد و اگر آنان‌که دستی بر آتش دارند، از تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز و قانون‌نویس و قانوگذار گرفته تا مسؤول و مجری و ضابط و رابط، صلاح می‌دانند و از دستشان بر می‌آید، چنان نمایند که آن رکود نفس‌گیر، پایش از این ملک بریده شود و با آن تورم تک رقمی شده، با چند درصد بالا و پایین، چنان کج دار و مریض مماشات نمایند، تا مبادا رکود رانده شده! دلش را به برگشت خوش کند و جناب تورم هم خیلی هوس صعود و اوج و بلند پروازی به سرشان نزند.

البته صلاح تورم و رکود را لایحه و بودجه و آینده می‌داند و بس …

 

هوشنگ خان