آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس توقیفی

معاون سازمان استاندارد تشریح کرد آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس توقیفی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که برگزاری مزایده خودروهای لوکس هنوز به این سازمان اعلام رسمی نشده است، گفت: حداکثر سن خودروهای وارداتی یک‌سال تعیین شده است. به گزارش مهر، جهانبخش‌سنجابی در خصوص برگزاری مزایده خودروهای لوکسی که در […]

معاون سازمان استاندارد تشریح کرد

آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس توقیفی

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که برگزاری مزایده خودروهای لوکس هنوز به این سازمان اعلام رسمی نشده است، گفت: حداکثر سن خودروهای وارداتی یک‌سال تعیین شده است.

به گزارش مهر، جهانبخش‌سنجابی در خصوص برگزاری مزایده خودروهای لوکسی که در گمرک توقیف شده است، گفت: طبق قانون سازمان استاندارد مکلف است که بر تمام خودروهای وارداتی از نظر احراز استاندارد اجباری رسیدگی کند.

وی با بیان این‌که تاکنون حضور سازمان استاندارد برای تعیین کیفیت خودروهای لوکس هنوز به صورت رسمی مطرح نشده است، افزود: تاکنون به ما درمورد تعیین ارزیابی کیفی و فنی این خودرو‌ها اعلام رسمی نشده است اما بررسی این خودرو‌ها هم شرایط خاص خود را دارد زیرا چندسالی از عمر آن‌ها می‌گذرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این‌که حداکثر سن واردات خودرو در گذشته ۳ سال عنوان شده بود، افزود: این مصوبه به تازگی اصلاح شده و سن خودروهای وارداتی به یک‌سال کاهش یافته است البته در مورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که در گمرک توقیف شده‌اند ممکن است موضوع متفاوت باشد.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که این خودرو‌ها جزو اموال تملیکی و توقیفی هستند، بنابراین ممکن است با شرایط دیگری با آن برخورد شود اما مصوبه هیأت وزیران فقط اجازه واردات خودروهایی با عمر حداکثر یک‌سال را به کشور می‌دهد.

سنجابی با بیان این‌که بازرسی از خودروهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد انجام می‌گیرد، اظهار داشت: اگر فاکتورهای مدنظر سازمان در خودروهای وارداتی وجود داشته باشد اجازه ترخیص داده شده و شماره‌گذاری می‌شود در غیراینصورت برگشت داده خواهد شد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این‌که در واردات خودرو خوشبختانه فرایند تأییدیه‌های سازمان استاندارد مشخص است، افزود: واردکننده قبل از واردات باید ثبت سفارش را انجام دهد و طبق قانون مکلف است که آیین‌نامه را اجرا کند.

وی با اشاره به این‌که واردکنندگان رسمی باید نمایندگی داشته و از سوی مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تأیید قرار گیرند، اظهار داشت: این واردکنندگان باید پروانه نمایندگی داشته باشند و مستندات تأییدیه خودرو را به سازمان استاندارد بدهند تا پس از آزمون، مجوز واردات را به آن‌ها بدهیم.

سنجابی با بیان این‌که واردکنندگان رسمی تاکنون مشکلی برای واردات خودرو نداشته‌اند زیرا شرایط سازمان استاندارد را دانسته و رعایت می‌کنند، گفت: اما واردکنندگان موردی مانند افرادی که از مجوزهای خاص استفاده می‌کنند، برخی خودرو‌ها را واردکرده‌اند که اجازه شماره‌گذاری به آن‌ها داده نشده است و یا این‌که نتوانستند اسناد درستی را ارایه دهند.

سخنان سنجابی در مورد عدم اعلام رسمی به سازمان استاندارد برای برگزاری مزایده خودروهای لوکس در حالی است که رییس سازمان فروش اموال تملیکی گفته بود: در ابتدا قرار بود که مزایده واگذاری ۱۳۷ خودروی لوکس با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، تا آخر مهرماه انجام شود، اما برای واردات نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد است، چراکه غیر از مسأله فروش، شماره‌گذاری این خودرو‌ها نیز باید صورت بگیرد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تا آخر آبان‌ماه، مزایده برگزار شود.

 

دلیری تصریح کرده بود: هم اکنون اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و بر همین اساس، به محض دریافت مجوز از این سازمان، آگهی مزایده بر روی سایت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد که تلاش داریم مراحل هرچه زودتر سپری شود.