وزارت صمت سیاست‌گذار یا قانون‌گذار صنعت خودرو

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودرویی کشور در چند دهه گذشته، حیاط‌خلوت دولت‌های مختلف شده است و با سرکار آمدن دولت‌های جدید سیاست‌های تحمیلی خود را به این صنعت تحمیل می‌کنند. برای مثال در چند دولت قبل سیاست‌گذاران این صنعت معتقد بودند که تولید خودروهای داخلی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و باید به هر نحوی که شده […]

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودرویی کشور در چند دهه گذشته، حیاط‌خلوت دولت‌های مختلف شده است و با سرکار آمدن دولت‌های جدید سیاست‌های تحمیلی خود را به این صنعت تحمیل می‌کنند. برای مثال در چند دولت قبل سیاست‌گذاران این صنعت معتقد بودند که تولید خودروهای داخلی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و باید به هر نحوی که شده تولید ادامه یابد و در کنار آن واردات خودرو نیز باید انجام شود تا بازار حالت رقابتی بودن خود را حفظ کند. اما در دولت قبلی به‌طور کلی سیاست‌ها فرق داشت و با جلوگیری از واردات خودرو به کشور، باعث شد که بازار خودرو با تنش‌هایی روبه‌رو شود که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها برطرف شود و همین امر نیز باعث شد که خودروسازان نیز به بهانه‌های مختلف میزان تولید خودرو را با روند کاهشی و تولید خودروی ناقص انجام دهند و همه این‌ها باعث آن شود که سیل عظیمی از متقاضیان خودرو با هجوم به بازار خودرو، این بازار را با تقاضای کاذب مواجه کنند و بساط قرعه‌کشی خودرو به راه بیفتد تا خودرو خریدن هم مثل برنده شدن در لاتاری یک موهبت تلقی شود. اما در دولت سیزدهم که دوسالی از عمر آن می‌گذرد، دوباره سیاست‌ها در این حوزه تغییر یافته و مبنای ساماندهی بازار خودرو، تولید خودرو در تیراژ بالای یک میلیون دستگاه در سال است و در کنار آن نیز واردات خودروی نو و دست‌دوم انجام خواهد شد. اما مسأله‌ای که در این میان به‌وجود آمده، آن است که این همه تغییر ریل در سیاست‌گذاری حوزه خودرو این صنعت را از راه اصلی خود بازنخواهد داشت و با وجود این همه، آیا می‌توان انتظار پیشرفت در این حوزه را از خودروسازان داشت؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، عباس علی‌آبادی؛ درباره این‌که آیا وزارت صمت در دوره وزارت وی عرضه خودرو در بورس را دنبال خواهد کرد، گفت: عرضه‌کننده خودرو، خودروسازان هستند ما دولت هستیم، ما سیاست‌گذار هستیم و سعی می‌کنیم در سیاست‌گذاری شرایط به نفع مردم و تولیدکننده‌ها و دو طرف باشد‌. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با بیان این‌که اساساً به چه نحوی ثبت‌نام خودرو انجام می‌شود و پرداخت می‌شود، به‌عهده دولت نیست و برعهده خودروسازان است، خاطرنشان کرد: شرایط را باید به نحوی کنیم که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده در یک تعادل عادلانه قرار گیرند و در همین راستا سیاست‌گذاری کنیم. وی درباره این‌که شکایت‌‌ها و انتقادهایی درخصوص ثبت‌نام‌های اخیر خودرو وجود دارد، مبنی بر این‌که‌ ثبت‌نام‌کنندگان نمی‌دانند قرار است چه خودرویی تحویل بگیرند، گفت: به ما هم رسیده است، در حال پیگیری هستم و رسیدگی می‌کنم. به‌زودی هم اعلام می‌کنم. عباس علی‌آبادی؛ درخصوص افتتاح ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی نیز، اظهار داشت: ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در هفته دولت رونمایی می‌شود. ماشین‌های برقی به‌خصوص تاکسی‌‌ها از چند جنبه برای کشور مفید هستند؛ نخست اینکه فوق‌العاده اقتصادی هستند. تاکسی معمولی حدود ۹ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند. وزیر صمت، با بیان اینکه در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری قرار داریم، افزود: این موضوع فقط به تاکسی محدود نمی‌شود، گرچه امروز تاکسی را مطرح کردیم اما به‌زودی اتوبوس و موتورسیکلت و ماشین‌های عمومی را هم رونمایی خواهیم کرد. وی گفت: ۷۰ ایستگاه شارژ پمپ برق را در هفته دولت (ظرف چند روز آینده) رونمایی می‌کنیم و هم‌اکنون در حال نصب این دستگاه‌ها هستیم. از آبان‌ماه سال‌جاری مردم حضور خودروهای برقی را در پایتخت مشاهده خواهند کرد.