لزوم خرید گواهی اسقاط از سوی تولیدکنندگان خودروی سواری با عمق کمتر از ۴۰ درصد

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، با اشاره به اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر الزام تولیدکنندگان خودروی سواری با عمق کمتر از ۴۰ درصد به ارائه گواهی اسقاط بر لزوم اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و وزارت صمت در راستای اجرایی شدن این قانون تأکید کرد. به گزارش […]

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، با اشاره به اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر الزام تولیدکنندگان خودروی سواری با عمق کمتر از ۴۰ درصد به ارائه گواهی اسقاط بر لزوم اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و وزارت صمت در راستای اجرایی شدن این قانون تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، سیدامیر احمدی؛ اظهار داشت: براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاحیه ماده ۱۰ این قانون و با توجه به وجود گواهی در صفحه مراکز اسقاط، تولیدکنندگان خودروی سواری با عمق کمتر از ۴۰ درصد ملزم به تهیه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری محصولات خود بوده و در صورت نبود گواهی می‌توانند۵٫۱ درصد از مبلغ خودرو را به صندوق وزارت صمت واریز کنند. وی یادآور شد: لازم به ذکر است؛ این قانون هنوز بعد از گذشت حدود شش ماه از سال اجرایی نشده و هم‌اکنون در انتظار اخطار قانونی از سوی مجلس به منظور تدوین آیین‌نامه‌ای برای اجرای این قانون هستیم. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، با بیان اینکه این قانون در راستای زنگ خطر سونامی خودروهای فرسوده در کشور به تصویب رسیده است، افزود: اگر خودروسازان در ارائه گواهی اسقاط و خروج خودروهای فرسوده همکاری لازم را نداشته باشند، چرخه معیوب اسقاط خودروهای فرسوده تداوم یافته و هر روز شاهد تردد خودروهای آلاینده و پرخطر بیشتری در کشور خواهیم بود. احمدی؛ در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد گواهی اسقاط از سوی تولیدکنندگان خودروی سواری با داخلی‌سازی کمتر از ۴۰ درصد خریداری شده است، عنوان کرد: تا به این لحظه گواهی اسقاطی از سوی خودروسازان خریداری نشده و تولیدکنندگان خودرو تنها به واریز مبلغ تعین شده اکتفا کرده‌اند. وی با اشاره به خروج ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال ۹۳ یادآور شد: رشد تولید خودرو و همچنین ورود خودرو به کشور در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ موجب رونق صنعت اسقاط شد چراکه به‌ازای واردات هر خودرو به‌طور متوسط چهار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شد و به عبارتی با اجرای قانون اسقاط از افزایش قیمت خودرو و ایجاد بازار سیاه خودروهای فرسوده جلوگیری می‌شد. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته تنها ۳۵ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است و در حال‌حاضر تعداد خودروهای فرسوده در کشور به ۱۰ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم با لحاظ کردن قانون هوای پاک و سن مرز فرسودگی خودرو‌ها فراتر از این نیز خواهد رفت. احمدی؛ در پایان با تأکید بر لزوم اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و وزارت صمت در راستای اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده، خاطرنشان کرد: با توجه به تولید گواهی توسط مراکز اسقاط، خودروسازان نیز باید به قانون عمل کرده و از گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری محصولات خود استفاده کنند و در صورت نبود گواهی نسبت به واریز وجه به صندوق وزارت صمت اقدام کنند.