نیاز ارزی خودروسازان چقدر است؟

یک کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: ممکن است آزادسازی قیمت‌ها رخ دهد، اگر وزارت صمت می‌خواهد چنین موضوعی را پیگیری کند باید هم در لایه قانونی موانع را رفع کند و هم در حوزه رسانه وارد شود و افکار عمومی را قانع کند تا فشار اجتماعی مانع اجرای چنین کاری نباشد. اخیراً مدیرکل دفتر صنایع […]

یک کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: ممکن است آزادسازی قیمت‌ها رخ دهد، اگر وزارت صمت می‌خواهد چنین موضوعی را پیگیری کند باید هم در لایه قانونی موانع را رفع کند و هم در حوزه رسانه وارد شود و افکار عمومی را قانع کند تا فشار اجتماعی مانع اجرای چنین کاری نباشد. اخیراً مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان اعلام کرده که تمامی شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله را باید از ارزی غیر از نیما و از طریق ارز صادرات خود و دیگران تأمین کنند. این نامه به واردات قطعات منفصله اشاره کرده و صرفا شامل حال مونتاژکاران می‌شود و انتشار آن سبب شد تا بحث‌های مختلفی پیرامون آزادسازی قیمت خودرو کلید بخورد و این اولین اقدام وزارت صمت برای نجات بازار و صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری قلمداد شود. به گزارش اقتصادآنلاین، در همین رابطه، رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت: اگر قرار باشد خرید این تولیدکنندگان با ارز آزاد و قیمت‌گذاری‌شان مانند گذشته با ارز مصوب نیمایی توسط شورای‌رقابت انجام گیرد، ممکن است در برخی محصولات وارد ضرر شوند و اصلاً تمایلی به تولید نداشته باشند. سلیمانی؛ افزود: همزمان با این نامه حاشیه‌هایی مطرح شده مبنی بر این که حالا که ارز آزاد شده قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی هم آزاد شود. محل تأمین ارز در حیطه اختیارات شورا نیست و صرفاً قیمت‌گذاری برعهده شورای‌رقابت است، حداقل کاری که شورای‌رقابت می‌تواند انجام دهد این است که با هر قیمتی که خودروسازان می‌خواهند ارزشان تأمین کنند را معیار محاسبه قیمت نهایی محصولات قرار دهند تا تولید ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: ممکن است آزادسازی قیمت‌ها رخ دهد، اگر وزارت صمت می‌خواهد چنین موضوعی را پیگیری کند باید هم در لایه قانونی موانع را رفع کند و هم در حوزه رسانه وارد شود و افکار عمومی را قانع کند تا فشار اجتماعی مانع اجرای چنین کاری نباشد. این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: دولت و وزارت صمت باید در این دو سال باقیمانده سریعاً برنامه مشخصی هم برای صنعت خودرو و هم اصلاح قیمت‌گذاری ارائه و پیگیری کنند تا شاهد تغییراتی در کیفیت خودرو و بهبود بازار خودرو باشیم. سلیمانی؛ گفت: نیاز ارزی خودروسازان مونتاژی، قطعه‌سازان و موتورسیکلت‌سازان در سال گذشته با توجه به واردات و میزان تخصیص ارزی که داشته‌اند نزدیک هشت‌ونیم ملیارد دلار بوده است. امسال به دلیل این که مونتاژی‌‌ها قصد افزایش تولید را دارند و از طرفی واردات خودروهای نو و کارکرده هم مطرح است این نیاز ارزی خیلی بیشتر می‌شود و حداقل سه تا چهار میلیارد دلار اضافه می‌شود.