طبق سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی عمل می‌شد، امروز بیکار نداشتیم

    رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی اشاره کرد و با ابراز تأسف از عدم توجه به آن‌ها در اجرا، گفت: واقعاً اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم و اقتصاد رونق داشت.به گزارش ایلنا، آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد ابلاغ سیاست‌های […]

    رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی اشاره کرد و با ابراز تأسف از عدم توجه به آن‌ها در اجرا، گفت: واقعاً اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم و اقتصاد رونق داشت.به گزارش ایلنا، آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست از سوی مقام‌معظم‌رهبری، با حضور مسؤولان و مدیران سازمان محیط‌زیست و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، با ابراز خشنودی از اجرای سیاست‌های کلی مربوط به محیط‌زیست در کشور، گفت: اگر دیگر سیاست‌ها هم در کشور اجرا می‌شد، اوضاع متغیر می‌شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی اشاره کرد و با ابراز تأسف از عدم توجه به آن‌ها در اجرا، گفت: واقعاً اگر براساس سیاست‌های کلی عمل می‌شد، امروز شاهد بیکاری در کشور نبودیم و اقتصاد رونق داشت.

هاشمی‌رفسنجانی، با بیان این مطلب که «دنیا الان خطرات محیط‌زیستی را با تمام وجود لمس می‌کند»، گفت: گاهی تا خطرات جدی نشود، به فکر نمی‌افتیم که به تعبیر ائمه (ع) ما، هر وقت بلا‌ها متراکم شد و پشت سر هم آمدند، منتظر رفع بلا باشید، چون مردم به فکر چاره می‌افتند.

وی با برشمردن چند مورد از خطرات محیط‌زیست، گفت: آلودگی‌های زیست‌محیطی، بسیاری از مردم را فقیر و بسیاری دیگر را مریض کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این نکته که «توجه به محیط‌زیست در قرآن موج می‌زند»، گفت: نعمت‌های خداوندی در طبیعت آن قدر زیاد بود که قدر آن را نمی‌دانیم.

هاشمی‌رفسنجانی، سیل‌‌ها و طوفان‌های اخیر دنیا را هشداری برای انسان‌ها دانست و گفت: نباید طبیعت زندگی انسان‌ها، به دست انسان‌ها نابود شود.

وی با اشاره به خبری در مورد تصمیم چند کشور برای حفظ طبیعت بکر قطب جنوب، گفت: تأثیر هر تغییر در دو قطب شمال و جنوب در سواحل کشورهای دنیا زیاد است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیمانی که در زمان دولتش برای محیط‌زیست در آرژانتین بسته شده بود، گفت: اگرچه بعد از آن پیمان آمریکا به خاطر استفاده‌ زیاد از انرژی‌های زیان‌آور کارشکنی می‌کرد، اما اخیراً آن‌ها نیز قانع شدند که دنیای آینده نیاز به محیط‌زیستی آرام دارد و به همین خاطر به جمع کشورهایی پیوست که در سال‌های اخیر در فرانسه جمع شدند و بحث تغییر اقلیم جهان را با نگرانی مطرح و دنبال کرده‌اند.

هاشمی‌رفسنجانی، با بیان این جمله که «من یک روستایی از یک روستا در دل کرمان هستم»، گفت: با تمام وجودم ارزش آب و تأثیرات آن را در زندگی انسان‌ها می‌دانم که به قول معروف «تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی»

وی جدیت دنیا در حفظ محیط‌زیست و اصلاح روش‌های گذشته را ستود و گفت: الان یکی از مشکلات بشر در طبیعت، تأمین سوخت است و بشر از مدت‌ها قبل به فکر انرژی‌های نو افتاد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: همه فهمیدند که توجه به محیط‌زیست منطقه‌ای نیست، بلکه دنیا یک دهکده کوچک است و هر آلودگی و خرابی، همه دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هاشمی‌رفسنجانی، با اشاره به یکی از بازدیدهای خویش از مرکز هسته‌ای امیرآباد در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: در بازدید، کوره‌ای را دیدم که در یک آن، جرقه‌ای خیره‌کننده می‌زد و بعد‌ها که پیگیری و مطالعه کردم، متوجه شدم که آن پروژه مربوط به گداخت هسته‌ای است که رژیم سابق از شوروی سابق گرفته بود.

وی برنامه‌ریزی برای تأمین آب فراوان و ارزان بشریت را از وظایف جدی ملی، منطقه‌ای و جهانی هر انسانی دانست و با اشاره به برنامه‌های پژوهشی و تحقیقات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در آنجا که سیاست‌گذاری‌ها با ماست، برنامه‌ای داریم تا با استفاده از ظرفیت‌ها، به کمک کشور و حتی جهان بیاییم.

رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به «ایتر» را یکی از برنامه‌های این دانشگاه دانست و با اشاره به شرطی که در برجام برای حضور ایران در جمع چند کشوری که برای صنعت ایتر تلاش می‌کنند، گذاشته شد، گفت: امیدواریم در جمع آن کشورها، نیروگاه‌هایی برای جوش هسته‌ای بسازیم که انرژی‌های پاک و ارزان تولید می‌کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشرفت پلاسما را دستاورد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی دانست و با ارایه توضیحاتی درباره آلودگی زباله‌ها، به خصوص زباله‌های بیمارستانی که معمولاً از بین نمی‌روند، گفت: قرار است اولین نیروگاه را در آمل بسازیم که زباله‌ها یکی از معضلات شهرهای شمالی کشور هستند.

هاشمی رفسنجانی، توجه علمی به آب و مسایل آن را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: امیدواریم با کمک محققان دانشگاهی و پژوهشگران اندیشمند، طرحی جامع ریخته شود که دلسوزان زمین و مردم کم نیستند.

وی از طرحی دیگر برای جلوگیری از گرد و غبار از طریق تثبیت خاک خبر داد و گفت: دانشمندان ایرانی و دیگر دانشمندان جهانی باید به فکر باشند تا زندگی مردم تلخ نشود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر وظیفه سنگین دانشگاه‌های کشور، گفت: حتی اگر علوم پیشرفته بعضی از موضوعات را در داخل نداریم، باید از دانشمندان جهانی استفاده کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به میزان بارندگی کشور و میزان قابل بهره‌برداری از آنها، گفت: اگر روزی بتوانیم همین آب‌های باران را مهار کنیم، بسیاری از نیازهای کشور تأمین می‌شود که یکی از آن راه‌ها، آبخوانداری است.

وی با توضیح کامل درباره چرایی و چگونگی آبخوان‌‌ها در اکثر دره‌های کشور، گفت: می‌توانیم پای هر کوهی که دره‌ای دارند، آب انبارهای طبیعی بنا کنیم که آب‌ها را محفوظ می‌دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری ویژگی‌های چند آبخوانداری که در فسا و نرماشیر ایجاده شده بود، گفت: سال‌های بعد که رفتم، دیدم مهاجرت کشاورزان آن منطقه را معکوس کرده است.

هاشمی‌رفسنجانی، توجه به روش‌های علمی آبیاری و جدیت در صرفه‌جویی و گسترش کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر کارهای فوری برای جلوگیری از هدر رفتن آب‌‌ها در کشور دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که حال محیط‌زیست کشور بدون آب، خوب نخواهد بود و اولین نتیجه آن کویرزایی است.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید بر این نکته که «سیاست‌های کلی همه بخش‌های جامعه، عالمانه تدوین و کارشناسانه تصویب و توسط رهبری نظام ابلاغ شد»، گفت: توسعه پایدار که دغدغه محیط‌زیست است، نیاز به نگاه علمی در همه زمینه‌ها دارد و باید سیاست‌های کلی همه‌ی بخش‌ها، دقیقاً اجرا شوند.

در آغاز این مراسم، سید محمد مجابی، معاون سازمان محیط‌زیست و رییس کمیته مستقل محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مطالبات جدی مقام‌معظم‌رهبری در سخنرانی اسفند ۹۳ برای توجه عمیق به محیط‌زیست و ابلاغ سیاست‌های کلی مصوب مجمع در آبان ماه ۹۴ اشاره کرد و گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری چند وجه در آلایندگی هوا، آب، تحول‌زیستی و اصلاح الگوی تولید در کشاورزی داشت که برای اجرا نیاز به نگاه جامع در برنامه ششم داشت.

 

همچنین معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست، همگرایی ملّی را مهم‌ترین شاخصه سیاست‌های کلی محیط‌زیست دانست و گفت: زمانی که این سیاست‌ها ابلاغ شد، به خاطر تغییر شرایط، همگرایی ۳ قوه و همه نهاد‌ها بهبود یافت.