رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیازدهی ناشران، بحث طراحی و راهاندازی سامانه امتیازدهی ناشران اوراق بهادار مطرح است. امیر طایفهابراهیمی؛ رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، در گفتوگو با سنا، در رابطه با دستورالعمل رتبهبندی ناشران، اظهار کرد: مطابق مستندات تا سال ۱۳۹۶ […]
رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیازدهی ناشران، بحث طراحی و راهاندازی سامانه امتیازدهی ناشران اوراق بهادار مطرح است. امیر طایفهابراهیمی؛ رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، در گفتوگو با سنا، در رابطه با دستورالعمل رتبهبندی ناشران، اظهار کرد: مطابق مستندات تا سال ۱۳۹۶ رتبهبندی ناشران براساس دو مؤلفه (قابلیت اتکاء و به موقع بودن اطلاعات) مورد ارزیابی صورت میگرفت اما از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ ناشران اوراق بهادار به دلیل تغییر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات مورد ارزیابی قرار نگرفتند. او افزود: همزمان با راهاندازی اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، موضوع رتبهبندی ناشران نیز در دستور کار این اداره قرار گرفت، برای رتبهبندی ناشران به یکسری مؤلفهها و ضوابط نیاز بود در همین راستا پیشنویس دستورالعملی تحت عنوان (امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار) آماده و برای کمیته تنقیح و تدوین مقررات سازمان ارسال گردید. رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس تأکید کرد: تاکنون چندین جلسه از بررسی دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار برگزار شده و پس از آنکه بهطور کامل تدوین این دستورالعمل طی چند جلسه آتی نهایی گردید، جهت بررسی و تصویب به هیأت مدیره سازمان ارسال خواهد شد. طایفهابراهیمی؛ درخصوص اقدامات بعد از تصویب دستورالعمل امتیازدهی به ناشران، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیازدهی ناشران، بحث طراحی و راهاندازی سامانه امتیازدهی ناشران اوراق بهادار مطرح است. او درخصوص معیارهای دستورالعمل رتبهبندی ناشران، گفت: دستورالعمل رتبهبندی ناشران براساس شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقشآفرینی در توسعه بازارسرمایه تهیه و تنظیم شده است. رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، تصریح کرد: شفافیت اطلاعاتی به دو قسمت ارائه اطلاعات به موقع (اطلاعات صورتهای مالی، گزارش فعالیتهای ماهانه، گزارش فعالیت هیأت مدیره، پرتفوی شرکتهای سرمایهگذاری و…) و بحث ارئه اطلاعات قابل اتکاء هم به موضوعاتی از جمله تفاوت سودهای حسابرسی شده و نشده، تعدیلات اعلامی در قالب گزارش فعالیتهای ماهانه و پرتفوی و نوع گزارش حسابرسی بر میگردد. طایفهابراهیمی؛ افزود: قسمت دیگر شفافیت اطلاعاتی به رعایت ضوابط پذیرش ناشر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس باز میگردد و اینکه آیا ناشران اوراق بهادار معیارهای پذیرش تابلوها را رعایت کردند یا خیر. او در رابطه با بحث حاکمیت شرکتی در بحث رتبهدهی ناشران، بیان کرد: بحث حاکمیت شرکتی به رعایت ضوابط و مقرراتی که مطابق دستورالعمل حاکمیتی شرکتی برای ناشران وضع شده است. رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس، تصریح کرد: در این بخش بحثهایی همچون تأمین مالی در بازارسرمایه، بهبود عملکرد شرکتها(تولید، سودآوری، فروش…)، افشای زودتر از موقع اطلاعات و اطلاعیهها، برگزاری مجامع به صورت الکترونیک، پرداخت زودتر از موقع سود سهامداران قبل از موعدهای قانونی، عدم تخلف شرکت در طول سال و… مطرح است. طایفهابراهیمی؛ افزود: ضرایبی که در این سه بخش تخصیص داده میشود سبب تعیین شاکله رتبهبندی ناشران، در سطح کل بازارسرمایه، بازارهای بورس، فرابورس و هر صنعت میگردد. او بیان کرد: بنای میز صنعت این است که تا به واسطه سامانه ارزیابی که پس از تصویب دستورالعمل راهاندازی شد، امتیازات ناشران به صورت مستمر در طی سال تعیین و امتیازدهی انجام شود. رئیس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس در پایان درباره اهداف امتیازبندی، گفت: تشویق ناشران به منظور رعایت قوانین و مقررات، رعایت حقوق سهامداران، ایجاد فرصت پاسخگویی هر چه بهتر و بیشتر ناشران، افزایش شفافیت بازارسرمایه و… از جمله مزایای مهم امتیازبندی ناشران است.
دیدگاه بسته شده است.