جزییات آزادسازی قیمت خودروها

رییس شورای رقابت تشریح کرد جزییات آزادسازی قیمت خودروها رییس شورای رقابت با بیان این‌که اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند را نمی‌دهیم، گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند. به گزارش مهر، رضاشیوا در خصوص حاشیه قیمتی برخی خودرو‌‌ها در بازار گفت: برای […]

رییس شورای رقابت تشریح کرد

جزییات آزادسازی قیمت خودروها

رییس شورای رقابت با بیان این‌که اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند را نمی‌دهیم، گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند.

به گزارش مهر، رضاشیوا در خصوص حاشیه قیمتی برخی خودرو‌‌ها در بازار گفت: برای نظارت بر بازار آن دسته از خودروهای وارداتی که حاشیه قیمتی در بازار آن‌‌ها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دخالت کرده و شرایطی را قرار دهد که تعداد واردکنندگان به اندازه‌ای باشد که انحصار ایجاد نشود. البته مسؤولان این وزارتخانه به شورای رقابت قول داده‌اند که شرایط کاملاً رقابتی باشد و هر فردی که شرایط واردات دارد، بتواند برای ورود این خودرو‌‌ها به داخل کشور اقدام کند.

رییس شورای رقابت افزود: بر این اساس، شورای رقابت در نظارت بر بازار این دسته از خودرو‌‌ها هنوز وارد نشده است؛ ولی آنهایی که داخل کشور به نوعی مونتاژ و تولید می‌شوند، تحت نظارت شورای رقابت قرار دارند.

وی در خصوص شرایط آزادسازی خودرو‌‌ها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصریح کرد: در واقع پروسه آزادسازی قیمت خودرو‌‌ها بر این مبنا انجام می‌گیرد که شورای رقابت مشاهده کند برای یک خودرو، چندین رقیب قیمتی در همان کلاس وجود دارد و رقابت ایجاد می‌کند؛ فلسفه آزادسازی قیمت خودرو‌‌ها هم همین است، ولی اگر این آزادسازی قیمت باعث شود که خودرویی در انحصار عرضه شود و قیمت آن، متفاوت‌تر از قیمت کارخانه باشد، شورا حتماً ورود کرده و بررسی می‌کند تا بازار دچار التهاب نشود.

به گفته شیوا، پژو ۲۰۷ که قیمت آن آزاد شده مثل خودروی ۲۰۷‌ای نیست بلکه مدتی آن را به کشور آورده بودند تا تولید کنند و وقتی که تحریم‌ها شروع شد، تولید آن هم متوقف گردید؛ بنابراین خودروی ۲۰۷ که ارایه شده، مشخصاتی متفاوت از ۲۰۶ دارد و قیمت آن نیز از سوی خودروساز حدود ۴۱ میلیون تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین با توجه به این‌که چند خودروی دیگر نیز در همین محدوده قیمتی وجود دارد و نمونه‌های آن هم ۴ خودروی دانگ‌فنگ، دنا، برلیانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت از سوی شورای رقابت نمی‌شود.

وی اظهار داشت: البته بر روی همین خودروهایی که قیمت آن‌‌ها آزاد شده نیز، نظارت عالیه شورای رقابت وجود دارد؛ ضمن این‌که نگرانی اعضای شورا از این بود که احیاناً خودروسازان بخواهند تولید خودروهای دیگر خود را که به اندازه کافی مشتری و تقاضا دارد را کم کنند. این از جمله مسایلی است که ما به هیچ عنوان پذیرای آن نیستیم و خودروسازان باید براساس تعهدی که قبلاً به شورای رقابت داده‌اند، عمل کنند.

رییس شورای رقابت تأکید کرد: برای خودروهای دیگر مثل ۲۰۶ نیز نباید بازار حاشیه‌ای وجود داشته باشد و اگر خودروسازان بخواهند کاری کنند که تولید خودرو، منجر به شکل‌گیری حاشیه بازار شود، حتماً ما دخالت کرده و به بازار ورود می‌کنیم، به نحوی که اجازه شکل‌گیری حاشیه بازار داده نشود.