سخنگوی اتحادیه جایگاهداران، گفت: ۵۸ هزار نوع نازل سوخت جایگاههای عرضه سوخت باید از چرخه خارج شوند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا نواز؛ درباره مشکلات به وجود آمده در جایگاههای سوخت با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم، این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست، افزود : ما […]
سخنگوی اتحادیه جایگاهداران، گفت: ۵۸ هزار نوع نازل سوخت جایگاههای عرضه سوخت باید از چرخه خارج شوند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا نواز؛ درباره مشکلات به وجود آمده در جایگاههای سوخت با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم، این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست، افزود : ما در سالجاری مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را رکورد زدهایم که براساس آمارهای جهانی در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مصرف بنزین قرار گرفتهایم و به میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدهایم. نواز؛ در ادامه، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۰۹ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را داشتهایم ولی باز هم نمیتوانیم مصرف را جبران کنیم. سخنگوی اتحادیه جایگاهداران، در ادامه، با بیان اینکه بیشترین علت افزایش مصرف بنزین پرمصرف بودن خودروهای تولیدی است، اظهارداشت: افزایش استفاده از کولر خودرو نیز در افزایش مصرف بنزین تأثیرگذار است وقتی گرما بیش از اندازه زیاد شود، استفاده از کولر ۱۰ تا ۱۵ درصد بر مصرف بنزین خودرو میافزاید. نواز؛ با بیان اینکه ما در حال جابهجا کردن رکوردهای مصرف بنزین در کشور هستیم، ادامه داد: بعد از ورود معاون اول رئیسجمهور به این موضوع، مقداری کارها روانتر شد و در برخی از جایگاهها روال عادی عرضه بنزین را شاهد هستیم. سخنگوی اتحادیه جایگاهداران، در ادامه توضیح داد: شلوغی پمپبنزینها به دلیل شایعه گران شدن بنزین نبوده، بلکه به دلیل شایعه کمبود بنزین این صفها شکل گرفته است و مردم به دلیل نگرانی از کمبود بنزین مدام به پمپبنزین مراجعه میکردند تا باکهای بنزین خود را پر نگه دارند. وی درباره دلیل غیرفعال بودن برخی از پمپبنزینها، گفت: در استانهای مرزی طرحهای بومی در حال اجراست که توزیع را تحتالشعاع قرار میدهد زیرا اقدامات خاصی برای نظارت و کنترل مصرف وجود دارد به همین دلیل استانهای مرزی بیشترین اعتراضات را دارند. مرحله بعد شهرها و استانهای بزرگ هستند که با بیشترین مشکل مواجه هستند و در مرحله بعد تهران و چند کلانشهر ما هستند که با این مشکلات مواجه هستند. براساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم وضعیت روبه بهبود است. نواز؛ ادامه داد: در حوزه خرابی نازلهای هوشمند سوخت در سالهای گذشته تلاش زیادی کردیم تا این مشکلات برطرف شود، با شرکت ملی نفت هم مکاتباتی انجام دادهایم که این خرابیها برطرف شود وضعیت هم تا حدودی بهتر شده است اما این قطعات و تجهیزات نیازمند نوسازی است ۵۸ هزار نوع نازل سوخت داریم که باید از چرخه خارج شوند. البته میزان نازلهای سوختی که با مشکل روبهرو هستند، بیشتر از سطح استاندارد جهانی است. سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در ادامه، بیان کرد: تعمیرات روی بسیاری از این نازلهای سوخت پاسخگو نیست ولی میتوان با استفاده از کارت بانکی توزیع هدفمند سوخت را بهتر انجام داد. در حالحاضر یارانه سوخت هدفمند توزیع نمیشود و برخی از افرادی که جز دهکهای بالای درآمدی جامعه هستند از این یارانه خیلی بیشتر برخوردار میشوند. وی در ادامه، گفت: شماره تلفن ۰۹۶۲۷ به صورت شبانهروزی و شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ در تایم اداری برای دریافت گزارشات مردمی درخصوص خرابی نازلها و کار نکردن پمپبنزینهاست. سخنگوی اتحادیه جایگاهداران، ادامه داد: گازوئیل به صورت سهمیهای در استانها توزیع میشود و مشکلات در این حوزه بیشتر از بنزین است. جایگاههای سوخت هم به این موضوع معترض هستند زیرا حقالعملی که برای توزیع گازوئیل میگیرند بسیار کمتر از بنزین است. ولی در مسأله بنزین به دلیل شدت مصرف بنزین امکان دارد که ارسال فرآورده به جایگاهها با تأخیر صورت بگیرد، اما مردم بدانند که هیچ عمدی در این حوزه در کار نیست و هم و غم ما این است که جایگاههای سوخت در سراسر کشور فعال باشد و عرضه را برای تمام مردم ایران انجام دهند. وی درباره دلیل کم شدن تعداد کارتهای سوخت آزاد در جایگاههای سوخت، بیان کرد: براساس مصوبه مجلس باید تا پایان شهریور سالجاری ۹۰ درصد سوختگیریها در جایگاهها باید با کارت سوخت شخصی باشد تا پایش توزیع بهتر شود و به همین دلیل از فروردین با یک شیب ملایم تعداد کارتهای سوخت کمتر شد و کارتهای سوخت جایگاهها تحت عنوان کارتهای اضطرار شناخته میشوند. وی در ادامه، توضیح داد: با این اقدام با توجه به اینکه کارت سوختهای شخصی مردم هم به موقع به دستشان نرسیده بود با مشکل روبهرو شدیم و از سوی دیگر این کارتها اضطرار سقف مصرف هشت هزار لیتر در روز را دارد و اگر استفاده بیشتر شود آن کارت کارایی ندارد. بیشتر مواقع به دلیل اینکه سهمیه کارت سوخت به پایان میرسد این کارت دیگر در جایگاهها به مردم ارائه نمیشود. نواز؛ گفت: محدودیت در برداشت بنزین هم اعمال شده است و براساس گزارشات واصله به ما کارت سوخت آزاد محدودیت برداشت ۱۵ تا ۳۰ و ۴۰ لیتر را دارد و برای کارت سوخت شخصی عدد ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر را گزارش داشتهایم. این شرایط بسته به استان و شهر متفاوت است ولی در تهران ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری با کارت شخصی امکانپذیر است.
دیدگاه بسته شده است.