قاچاق، عامل اصلی افزایش بیکاری در کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش پدیده قاچاق، آمار بیکاری را در کشور افزایش داده و زمینه تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را فراهم کرده است. جلال میرزایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با بیان این‌که قاچاق کالا ضربه‌ای اساسی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و اجازه نمی‌دهد اقتصاد در مسیر صحیح […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش پدیده قاچاق، آمار بیکاری را در کشور افزایش داده و زمینه تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را فراهم کرده است.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با بیان این‌که قاچاق کالا ضربه‌ای اساسی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و اجازه نمی‌دهد اقتصاد در مسیر صحیح پیش رود، اظهار کرد: تفاوت هزینه واردات قانونی و غیرقانونی، در زمان‌بر بودن و روند بوروکراسی آن است. این مسأله از عمده‌‌ترین دلایل رغبت واردکنندگان کالای قاچاق در کشور است.

وی تصریح‌کرد: اقتصاد ایران باید از وابستگی به نفت رهایی یابد و به گونه‌ای قوی شود که هیچ عاملی نتواند بر اقتصاد و معیشت مردم اثر منفی بگذارد؛ اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در همین خصوص و متکی به امکانات داخلی و بهره‌گیری صحیح از آن است.

میرزایی اظهار‌کرد: این‌که ۴۰ درصد واردات از طریق قاچاق انجام شود، برای کشور مطلوب نیست. اکنون صاحبان صنایع کارخانه احداث می‌کنند، اما هنوز کالای تولیدی آن‌‌ها وارد بازار نشده، مشابه آن کالا‌ها از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور و تولیدات داخلی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر کالاهای قاچاق، خارج از گمرک و بدون پرداخت تعرفه وارد کشور می‌شود که در هیچ کجای دنیا حتی بسیاری از کشورهای جهان سوم هم مرسوم نیست.

 

میرزایی تصریح ‌کرد: برای مبارزه با قاچاق کالا، قانون و تبصره‌های قانونی به اندازه کافی وجود دارد اما آن‌چه اعمال نمی‌شود، اجرای صحیح قانون است‌؛ از این‌رو لازم است دستگاه‌های نظارتی مطابق قانون‌، قوی‌تر عمل کنند.