ایران می‌تواند به قطب تولید خودرو در منطقه تبدیل شود

    رییس سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنعت خودرو در ایران، این کشور می‌تواند به قطب تولید خودرو در منطقه تبدیل شود. به گزارش ایرنا، «یونگ گوم کیم» در سومین همایش بین‌المللی خودرو در سالن اجلاس سران افزود: این همایش از نظر محل، محتوا و همچنین تعداد شرکت‌کنندگان، از موفق‌‌ترین […]

 

 

رییس سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنعت خودرو در ایران، این کشور می‌تواند به قطب تولید خودرو در منطقه تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، «یونگ گوم کیم» در سومین همایش بین‌المللی خودرو در سالن اجلاس سران افزود: این همایش از نظر محل، محتوا و همچنین تعداد شرکت‌کنندگان، از موفق‌‌ترین و بزرگ‌‌ترین همایش‌های بین‌المللی است.

وی در معرفی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو گفت: این نهاد تنها نماینده صنعت خودروسازی جهانی است که کار خود را از ۱۹۹۷ در پاریس آغاز کرده و اکنون شامل ۳۷ انجمن می‌شود.

وی گفت: کار اصلی ما یکسان‌سازی مسایل در سطح جهان و آنالیز(تجزیه و تحلیل) فاکتورهای مختلف اقتصادی است.

رییس سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو افزود: ما داده‌های مختلف از جمله تولید و مسایل تحقیقاتی را در اختیار اعضا قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: خودروسازی جهان اکنون با واقعیت جدیدی روبه‌روست؛ در سال‌های اخیر سودهای آن‌چنانی در بازار شامل خودروسازان نمی‌شود که در این شرایط باید دید آیا خودروسازان می‌توانند دوام بیاورند.

گوم کیم، ادامه داد: در حال حاضر تقاضای صنعت خودرو در جهان ۸۹ میلیارد واحد است که امسال این تقاضا ۱٫۹ درصد افزایش یافته و به ۹۱ میلیارد واحد رسیده است.

وی گفت: باوجود آن‌که در کشورهای اروپای شرقی و آمریکا صنعت خودرو رشد چندانی نداشته است، ایران روی مسیر مناسبی حرکت می‌کند و سال گذشته ۱٫۳ میلیون واحد را در مقایسه با سال ۲۰۱۳ ثبت کرد.

وی افزود: ایران تنها خودروساز بزرگ خاورمیانه است و بعد از نفت و گاز، این صنعت بزرگ‌‌ترین بخش اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

رییس سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو ادامه داد: صنعت خودروی در دنیا به لحاظ مسایل زیست‌محیطی با چالش جدیدی روبه رو شده است و کنترل شدیدی در مورد آن اعمال می‌شود.

وی افزود: حاصل این تغییرات این است که تولیدکنندگان مجبورند به مقررات مختلفی توجه کنند و این مسأله، هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

وی با یادآوری برگزاری همایش یاشده، این برنامه را فرصت مناسبی برای شناخت بهتر وضعیت بازار خودروی ایران دانست.

به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران تاکنون در ۳سال متوالی برگزار شده است؛ همایش نخست، آذرماه ۹۲ با هدف معرفی صنعت خودروی ایران، همایش دوم در آذرماه پارسال با موضوع تبیین برنامه‌های صنعت خودرو و همایش امسال «رقابت پذیری و همکاری‌های بین‌المللی» مورد توجه قرار گرفته است.

در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، ۴ تفاهم‌نامه در حوزه‌های تولید خودرو، همکاری انجمن‌های قطعه‌سازی و همچنین همکاری‌های علمی به امضا رسید که ۳ مورد آن با کشورهای سوئد، ترکیه و هند است.

همچنین نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران نیز عصر ۹ دی‌ماه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۲۱۲ شرکت داخلی در فضای نمایشگاهی با وسعت ۳۵ هزار مترمربع آخرین محصولات مرتبط با خودرو که در داخل کشور تولید شده است و همچنین خودروهای تولید داخل را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

علت رشد ناچیز معاملات مسکن چیست؟

یک کارشناس، علت رشد نسبی معاملات مسکن از مهرماه تا بهمن ماه را معاملات معلق مانده دانست و گفت: در بخش مسکن هنوز رونق واقعی اتفاق نیفتاده و تا یک سال آینده هم نخواهد افتاد.

به گزارش ایسنا ابوالحسن میرعمادی اظهارکرد: یکی از دلایل افزایش ناچیز معاملات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی است که از ۲۰ درصد و بیش‌تر به ۱۸ درصد رسید و باعث شد مقداری نقدینگی به سمت مسکن سوق پیدا کند.

وی افزود: با این حال به نظر من هنوز رونق مورد انتظار در بخش مسکن ایجاد نشده است و تغییرات جزیی است. در بخش ساخت هنوز به رونق حتی نزدیک نشده‌ایم و سرمایه‌گذاری در این بخش تا مشخص شدن نتایج انتخابات و اثرگذاری برجام در اقتصاد کشور یک سال طول می‌کشد.

این کارشناس مسکن با اشاره به شیب ملایم صعودی معاملات مسکن از مهرماه تا بهمن ماه سال جاری خاطرنشان‌کرد: بخش زیادی از این مسأله به معاملات معلق مانده مربوط می‌شود. عده‌ای از مردم که منتظر شرایط باثبات‌تری نسبت به گذشته بودند به خرید مسکن پرداختند که نوعی تأثیر روانی است و سیگنال مؤثر دیگری ندارد.

به گفته میرعمادی، غالب مردم تا رسیدن کشور به ثبات سیاسی منتظر هستند. البته هم‌اکنون از امیدواری‌هایی در اقتصاد کلان ایجاد شده ولی این امیدواری برای این‌که از حالت تئوریک به عملیاتی برسد حداقل یک سال زمان می‌برد.

وی در خصوص رشد ۱۰٫۴ درصدی اجاره بها در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل در کل کشور تصریح کرد: در سال جاری با این‌که قیمت مسکن کاهش یافت اما شاهد رشد اجاره بها بودیم که این مسأله ناشی از نرخ تورم است. به هر حال مالکانی که خانه خود را اجاره می‌دهند با هزینه‌های نگهداری، مالیات و افزایش نرخ تورم مواجه هستند، لذا مجبور به افزایش اجاره بها هستند و رشد اجاره بها نسبت به سرمایه‌گذاری و تورم، طبیعی است.

 

این کارشناس مسکن، رونق واقعی در بخش مسکن را مستلزم افزایش توان متقاضیان دانست و گفت: شرایط اشتغال چندان مناسب نیست. در حال حاضر بسیاری افراد نگران از دست دادن شغلشان هستند و دولت به بسیاری از پیمانکاران بدهکار است پس یک نگرانی از درآمد و اقتصاد کلان وجود دارد. افرادی که شغل تعهد‌شده‌ای ندارند نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات مسکن ریسک کنند. لذا مجبورند تا رسیدن به شغل پایدار صبر می‌کند.