معاون وزیر راهوشهرسازی، اظهار داشت: واردات پنج هزار دستگاه اتوبوس در قانون بودجه امسال میتواند در صورت تحقق، تحولی را در این زمینه برای کشور داشته باشد و شرکتهایی که دارای کارت بازرگانی هستند، میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند که البته مباحث رعایت استانداردهای سازمان استاندارد، محیطزیست، گمرک و… در نظر گرفته شود. […]
معاون وزیر راهوشهرسازی، اظهار داشت: واردات پنج هزار دستگاه اتوبوس در قانون بودجه امسال میتواند در صورت تحقق، تحولی را در این زمینه برای کشور داشته باشد و شرکتهایی که دارای کارت بازرگانی هستند، میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند که البته مباحث رعایت استانداردهای سازمان استاندارد، محیطزیست، گمرک و… در نظر گرفته شود. به گزارش ایلنا، شهریار افندیزاده؛ درباره کمبود ناوگان حملونقل جادهای و کسری اتوبوس، اظهار داشت: در دنیا ناوگان حملونقل در اختیار بخشخصوصی است و سرمایهگذاریها چه در بخش حملونقل جادهای، چه در بخش هوایی و چه در بخش ریلی از طریق بخشخصوصی صورت میگیرد و سرمایهگذاران این حوزه تأمین مالی را از منابع غیر از دولت انجام میدهند و دولتها هم از این سرمایهگذاران حمایت میکنند. وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در بخش ناوگان حملونقل جادهای، شرکتمحوری است، یعنی شرکتها باید سرمایهگذاری انجام دهند و ناوگان را تأمین و رانندگان را استخدام کنند و سازوکار شرکتمحوری در حملونقل جادهای در تمام کشورهای پیشرفته به همین شکل است، اما چرا در ایران چنین اتفاقی رخ نمیدهد؟ به این دلیل که در ایران بیش از ۹۰ درصد سیستم حملونقل جادهای، خودمالکی بوده و مالک خودرو، خودِ راننده است. معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی، گفت: شرکتها ترجیح میدهند، بدون اینکه سرمایهگذاری انجام دهند، از منافع این بخش از حملونقل بهره ببرند و در نتیجه سرمایهگذاری در این بخش عملاً اتفاق نمیافتد. اصلاح این وضعیت نیازمند به یک برنامه بلندمدت و تغییر نگرش در ساختار دارد. افندیزاده؛ افزود: موضوع دیگر مسأله بازگشت سرمایه در این حوزه است که سؤال اساسی این است که بازگشت سرمایه در این حوزه منطقی است یا خیر؟ نکاتی در این موضوع وجود دارد که باید در برنامه بلندمدت مورد بازنگری قرار بگیرد. وی با بیان اینکه کشورمان در این بخش باید به سمت شرکتمحوری حرکت کند و شرکتها در جریان سرمایهگذاری، نسبت به خرید ناوگان اقدام کنند و رانندگان را به استخدام دربیاورند و با رانندگانی که مالک اتوبوس هستند وارد قرارداد شوند، تأکید کرد: در شرایطی که سرمایهگذاری و تأمین اتوبوس و ناوگان از سوی بخشخصوصی صورت نمیگیرد، گزینه بعدی این است که دولت به این بخش تسهیلات و یارانه ارائه دهد. عملاً با توجه به افزایش قیمتی که در ناوگان حملونقل جادهای وجود دارد، این تسهیلات نمیتواند تحقق پیدا کند چراکه دولت منابعی به این اندازه در اختیار ندارد. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: باید اقدامی صورت بگیرد که سرمایهگذاران ترغیب به سرمایهگذاری در بخش حملونقل جادهای شوند، از اینرو باید به دنبال راهکارهایی باشیم که برای آنها سود در بر داشته باشد. این سود میتواند در قیمت جابهجایی مسافر باشد و شاید نگاه تعرفهای دیگر در این بخش نتواند کارگشا باشد. بنابراین تا زمانی که نگاه شرکتها این است که بتوانند از اتوبوسهایی استفاده کنند که رانندگان مالک این ناوگان هستند و نگاه آنها این باشد که دولت باید به آنها یارانه و تسهیلات اختصاص دهد تا بتوانند ناوگان خریداری کنند، عملاً در بخش ناوگان حملونقل جادهای مشکل خواهیم داشت و روزبهروز شاهد افزایش سن ناوگان هستیم. افندیزاده؛ افزود: نباید اینگونه باشد که راننده به دنبال خرید ناوگان باشد و هزینههای آن را بپردازد اما در نهایت سود آن نصیب شرکت حملونقلی شود که تنها جابهجایی را برعهده دارد. این ساختار نیاز به تغییر نگرش دارد که در این تغییر نگرش، شرکتها سرمایهگذاری بکنند یا از تولیدات داخل یا واردات اتوبوس تأمین نمایند. برای اینکار باید کاری کنیم که سود سرمایهگذاری در این زمینه برای شرکتها نسبت به سرمایهگذاری در بخشهای دیگر برتری داشته باشد. معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی، از مجوز مجلس و دولت برای واردات پنجهزار دستگاه اتوبوس با کارکرد حداکثر تا پنج سال خبر داد و گفت: واردات پنج هزار دستگاه اتوبوس در قانون بودجه امسال میتواند در صورت تحقق تحولی را در این زمینه برای کشور داشته باشد و شرکتهایی که دارای کارت بازرگانی هستند، میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند که البته مباحث رعایت استانداردهای سازمان استاندارد، محیطزیست، گمرک و… در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مشخصات فنی این اتوبوسها را اعلام کرده است، ادامه داد: از این تعداد واردات دو هزار دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین دیده شده بود. معاون وزیر راهوشهرسازی، درباره جزییات مشخصات فنی این اتوبوسها، گفت: عمر ناوگان فعال در کشورمان بالای ۱۳ سال است و این اتوبوسها میتوانند تا پنج سال کارکرده باشند. وی درباره برندهای مجاز برای واردات، اظهار داشت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای برندهای مناسب برای واردات پنج هزار دستگاه اتوبوس را به وزارت صمت اعلام کرده است و متقاضیان با داشتن کارت بازرگانی میتوانند به واردات اتوبوس با این برندها اقدام کنند. معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی، درباره میزان کمبود اتوبوس در ناوگان، تأکید کرد: در طرح جامع حملونقل کشور برای افق سال۱۴۱۴، بیستهزار دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان حملونقل جادهای پیشبینی شده است که در از این تعداد اتوبوس تا سال گذشته ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس فعال بود اما به دلیل دلایلی از جمله موضوعات اقتصادی بخشی از این ناوگان از سمت حملونقل عمومی به سمت حملونقل خصوصی و خدمات دیکر از جمله جابهجایی کارکنان کارخانهها رفتهاند. افندیزاده؛ گفت: در حالحاضر ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان فعال است که طبق اعلام سازمان راهداری و حملونقل جادهای، دو هزار دستگاه از این تعداد، امکان تردد و پیمایش در مسافت بلند را ندارند، بنابراین از ۱۴هزار دستگاه اتوبوس یکسری در بخش خدمات خصوصی به کار گرفته شدهاند و بخشی هم در مسافتهای کوتاه تردد دارند. وی با بیان اینکه بخشی از نیاز ناوگان اتوبوسی را از تولیدکنندگان داخلی تأمین میکنیم که البته تولید داخلی تعداد قابلتوجهی در بخش اتوبوسهای برونشهری نیست که باید در این رابطه تولیدات داخل را افزایش دهیم و عمده تولیدات داخل متوجه اتوبوسهای درونشهری میشود، اظهار داشت: ورود ناوگان تا افق طرح جامع تا سال ۱۴۱۴ باید به تدریج انجام شود اما همواره در جریان باشد چراکه ناوگان فرسوده هزینهها را از جمله مصرف سوخت را افزایش میدهد همچنین ایمنی ناوگان فرسوده کمتر است هر چند سازمان راهداری و حملونقل جادهای از این ناوگان برای مسافتهای کوتاه استفاده میکند اما وقتی ناوگانی فرسوده است باید از چرخه خارج شود.
دیدگاه بسته شده است.