پتانسیل و قابلیت تولید خودروی مشترک با روس‌‌ها وجود دارد؟

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، معتقد است: خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی دارای برگ برنده‌های متعددی در بازار بزرگ روسیه هستند و در کنار تلاش صنعتگران، دستگاه‌های مسؤول باید کمک کنند تا از این فرصت به خوبی استفاده شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابراهیم دوست‌زاده؛ همزمان با نخستین روز از نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی […]

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، معتقد است: خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی دارای برگ برنده‌های متعددی در بازار بزرگ روسیه هستند و در کنار تلاش صنعتگران، دستگاه‌های مسؤول باید کمک کنند تا از این فرصت به خوبی استفاده شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابراهیم دوست‌زاده؛ همزمان با نخستین روز از نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، افزود: امسال برای دومین سال متوالی، خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در قالب یک پاویون اختصاصی حضوری پررنگ و منسجم را در نمایشگاه اتومبیلیتی رقم زدند. وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه صنعت خودروسازی روسیه، خاطرنشان‌کرد: پارسال این مسأله و ضرورت همکاری با کشورهایی نظیر ایران، چین، هند و ترکیه، شاید در سطح کف جامعه روسیه مشهود نبود، اما دولتمردان و مدیران این کشور استنباط درستی از مشکل تحریم‌ها داشتند. دوست‌زاده؛ تصریح کرد: با توجه به تداوم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بین‌المللی و تأثیر آن بر صنعت خودروی روسیه و بازار این کشور، انتظار می‌رود فعالان صنعت خودروی ایران حضور بهتر و موفق‌تری در این نمایشگاه داشته باشند. وی تأکید کرد: در این راستا نیازمند کمک و مساعدت دولت برای شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم از جمله رفع مشکلات گمرکی، یکسان‌سازی استانداردهای خودرویی بین دو کشور، کاهش مشکلات حمل‌ونقل و همچنین نقل و انتقال پول هستیم و دولت به‌عنوان تسهیلگر به یاری صنعتگران بشتابد. این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ادامه ‌داد: انتظار می‌رود رسانه‌ها نیز در این راستا همراهی لازم را داشته باشند و نباید اجازه دهیم این فرصت تاریخی بسوزد، چرا که فعالان کشور ترکیه، چینی‌ها، هندی‌‌ها و پاکستانی‌‌ها می‌توانند استفاده مطلوب‌تری از این فرصت داشته باشند. وی در عین حال، یادآور شد: هم اکنون نیز فعالان صنعتی ترکیه و چین در بازار روسیه به مراتب جلوتر از ایرانی‌‌ها هستند، اما برگ برنده اصلی ما در بعد مسافت و همسایگی است. دوست‌زاده؛ همچنین درخصوص تولید خودروی مشترک با روس‌ها، گفت: پتانسیل و قابلیت لازم در این زمینه در بدنه خودروسازی ایران و روسیه وجود دارد، اما این مسأله قواعد خاص خود را دارد و ابتدا باید باورمان درخصوص تولید خودروی مشترک در کشور دیگر تغییر کند. وی معتقد است: با توجه به خروج اروپایی‌‌ها و آمریکایی‌‌ها از بازار خودروی روسیه، اکنون فضای همکاری فراهم است؛ بر این اساس همه چیز بستگی به خودمان و انجام انتخاب مناسب دارد و به نوعی باید در این بخش متفاوت از گذشته عمل کنیم و از تجربیات تلخ گذشته درس بگیریم. این عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، با اشاره به حضور منسجم شرکت‌های ایرانی در قالب یک پاویون در این نمایشگاه، تصریح کرد: این موضوع ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های نمایشگاهی، جلوگیری از دوباره‌کاری‌‌ها و ریسک نرسیدن به موقع قطعات، اجزا و مجموعه‌ها و همچنین دریافت خدمات باکیفیت‌تر، بازتاب بهتر و مناسب‌تری در بین کشور‌ها و شرکت‌های حاضر در این رویداد نمایشگاهی خواهد داشت. امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، دو شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه‌ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور دارند که متراژی بالغ بر یک‌هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (اکسپو سنتر) برپاست. بنابر اعلام برگزارکنندگان، علاوه‌بر روسیه، نمایندگان شرکت‌هایی از ایران، چین، کره‌جنوبی، هند، ترکیه، بلاروس، هنگ‌کنگ، بلاروس، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان در این نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند.