آموزش و پرورش دردهای مزمنی دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که این وزارتخانه دردهای مزمنی دارد، گفت: به شدت رنج می‌برم از این‌که می‌بینم حتی در مقطع دبستان کتاب‌های کنکور توزیع می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آیین معارفه‌اش که در تالار حجاب کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان برگزار شد با […]

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که این وزارتخانه دردهای مزمنی دارد، گفت: به شدت رنج می‌برم از این‌که می‌بینم حتی در مقطع دبستان کتاب‌های کنکور توزیع می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آیین معارفه‌اش که در تالار حجاب کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان برگزار شد با تشکر از همه وزرای آموزش و پرورش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت: آموزش و پرورش مسایل و مشکلات مختلفی از جمله در بخش‌های ساختاری، بودجه و نیروی انسانی دارد و یاد گرفته‌ام در بحث‌های استراتژیک، خود را غرق این مسایل نکنم.

احمدی‌دانش‌آشتیانی با بیان این‌که معتقدم باید نگاه دیگری به آموزش و پرورش و مدیریت آن داشت، گفت: مهم این است که در مسیر درست حرکت کرده و ریل‌گذاری کنیم و آیندگان نیز در این مسیر حرکت کنند و آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش دردهای مزمنی دارد، یادآور شد: در حال حاضر همه در داخل آموزش و پرورش و بیرون از آن نسبت به آموزش و پرورش انتقادات و نقطه‌نظراتی دارند و نگاه انتقادی بر همه چیز و علیه همه است.

احمدی‌دانش‌آشتیانی گفت: ضرورت دارد تغییرات اساسی در این خصوص به وجود آوریم و مهم‌ترین مسأله این است که نگرش و بینش ما به این موضوع باشد و اعتقاد داشته باشیم، مدرسه محور تحول و توسعه است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر بخواهیم حرکتی در این جهت داشته باشیم باید تمام فکر خود را در داخل مدرسه به عنوان کانون اصلی آموزش و پرورش ببریم.

وی با اشاره به دومین مسأله مهم آموزش و پرورش یادآور شد: مشکل عمده‌ای که در آموزش و پرورش از آن رنج می‌بریم سیطره آموزش به پرورش است.

احمدی‌دانش‌آشتیانی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در دنیا تصریح کرد: در تمام دنیا نسبت به آموزش و پرورش تفاوت عمده‌ای رخ داده است و مدرسه به عنوان جایگاهی است که دانش‌آموز باید ابتدا پرورش یابد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که این پرورش در مهارت‌های زندگی جمع می‌شود، خاطرنشان کرد: باید دوره‌ای را برای آموزش مهارت زندگی در نظر بگیریم اما مهارت‌های زندگی در کلاس و در همه دروس باید اتفاق افتد و هدف اصلی معلمان در کلاس درس این مهارت‌ باشد.

وی با تأکید بر این‌که اولویت اول ما باید اجرای مهارت‌های زندگی در برنامه درسی مقاطع ابتدایی باشد، متذکر شد: در جامعه شاهدیم که سیطره آموزش و در انتهای آن بحث کنکور به عنوان بلای بزرگی که آموزش و پرورش به آن مبتلا شده است، ایجاد شده و متأسفانه بازار داغ آموزش در این قسمت فعال است.

 

دانش آشتیانی با تأکید بر این‌که به شدت رنج می‌برم از این‌که می‌بینم حتی در مقطع دبستان کتاب‌های کنکور توزیع می‌شود، گفت: این موضوع فشار زیادی به دانش‌آموزان و اولیا وارد می‌کند و تا زمانی که این سیطره وجود داشته باشد نمی‌توانیم به امر پرورش بپردازیم.