مهدی قرهداغلی- ماجرای تولید خودروهای برقی در داخل، سالهاست که از دولتهای قبل قرار است اجرایی شود که در پایانِ کار دولتهای گذشته این اتفاق رخ نداده است، اما در آغاز تصدی وزیر صمت تازهنفس دولت سیزدهم قرار است که فرآیند برقیسازی خودروهای داخلی با سرعت بالایی صورت بگیرد، بهطوری که وزیر محترم صمت در […]
مهدی قرهداغلی- ماجرای تولید خودروهای برقی در داخل، سالهاست که از دولتهای قبل قرار است اجرایی شود که در پایانِ کار دولتهای گذشته این اتفاق رخ نداده است، اما در آغاز تصدی وزیر صمت تازهنفس دولت سیزدهم قرار است که فرآیند برقیسازی خودروهای داخلی با سرعت بالایی صورت بگیرد، بهطوری که وزیر محترم صمت در حاشیه جلسه هیأت دولت از چند خودروی برقی تولید و مونتاژ داخلی رونمایی کرد و وعده تأمین زیرساختهای این خودروها را از ابتدای آغاز هفته دولت داد که اخبار واصله در این خصوص، عزم راسخ وزیر صمت در این موضوع را نشان میدهد. در همین راستا، عباس علیآبادی؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت برنامهها و عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را تشریح کرد. وی از مهیا شدن زیرساخت برقی شدن خودروها در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: ۷۰ ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران، هفته آینده راهاندازی میشوند که تا ۵۰۰ کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودروها را به همراه خواهد داشت. به گفته وی، در حالحاضر نه تنها خودروهای داخلی تولید شده، بلکه حتی خودروهای مونتاژی هم تولید شده و در حال طی مسیرش است و بهزودی اطلاعاتی را در این زمینه خواهم داد. وی با بیان اینکه سیاست تولید انبوه خودروهای برقی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر اراده ملی حمایت دولت تداوم پیدا کند، سال آینده شاهد خواهیم بود خودروهای داخلی برقی به صورت انبوه به بازار عرضه میشوند. الان مسیر تولید انبوه اتوبوس برقی تقریباً شروع شده و شاید در همین سالجاری مردم تعداد قابلتوجهی اتوبوس ساخت داخل در شهر مشاهده کنند. علیآبادی؛ ادامه داد: در زمینه موتورسیکلت هم در حالحاضر برخی شرکتها به صورت تجاری کار را شروع کردند. در زمینه خودرو دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. در این مرحله اجازه دادیم واردات را به خودروهای برقی که خودروهای روز دنیا هستند اختصاص دهیم که هم از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و هم قابلیتهای بسیار فوقالعادهای دارند که نسبت به ماشینهای قدیمی هم سوخت مصرف نمیکنند. الان یکی از چالشهای جدی، چالش مصرف سوخت است. وی با اشاره به این که قیمت سوخت در کشور، قیمت واقعی نیست، تصریح کرد: برای گذر از این شرایط به نظرم بهترین کار این است که به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم. علیآبادی؛ همچنین درباره خودروهای وارداتی، توضیح داد: آییننامه خودروهای کارکرده تنظیم و به دولت داده شده است، امیدواریم بهزودی در صحن دولت مطرح و تصویب شود. وزیر صنعت،معدنوتجارت، در ادامه با اشاره به اینکه اگر آیین نامه مذکور تصویب شود، یک شتابی در آن بخش داده خواهد شد، گفت: در زمینه خودروهای نو وارداتی نیز کار انجام میشود و تا به امروز هم تعداد زیادی خودرو وارد شده، نمایشگاهی هم در این هفته برقرار خواهیم کرد که مردم بتوانند بازدیدی از اینها داشته باشند و تلاش میکنم که خیلی دخالت مستقیم دولتی در این کار نداشته باشیم و بگذاریم کار به دست خود مردم انجام شود. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که حدود شش ماه هست که پول مردم بابت خودروها بلوکه شده و خودرویی دریافت نکردهاند، تکلیف چیست؟ آنهایی که پول بلوکه کردند پول خود را به خودروسازها دادهاند نه به ما. در حقیقت به حساب خودروسازها است یا به سازمان حمایت. مطمئن هستم که شرکتها متعهد هستند که کارهایی که تعهد کردند را انجام دهند که قطعاً به تعهدشان عمل خواهند کرد. علیآبادی؛ در ادامه با بیان اینکه نمیتوان با واردات، تورم را مهار کرد و باید به سمت تولید صادرات محور برویم، در پاسخ به سؤالی درباره عرضه کم فولاد و پتروشیمی در بورس، گفت: در روال طبیعی اقتصاد، این موضوع نیاز به کنترل ندارد. اگر تولیدکننده منفعتش تأمین نشود تولید نمیکند. اگر تولید نکند تورم ایجاد میشود و اگر تورم ایجاد شود اقتصاد به هم میریزد. پس باید تلاش کنیم منافع معقول و منطقی برای تولیدکننده به وجود بیاوریم تا او تشویق به تولید شود. بنابراین اینکه فکر کنیم که با فشار آوردن به تولیدکننده میتوانیم تورم را مهار کنیم، تصور درستی نیست. باید تلاش بکنیم برای این که تولیدکننده شرایط بهتری برای تولید پیدا کند و تولید را افزایش دهد. وزیر صمت، درباره اتفاقات حوزه معدن نیز، گفت: در دومین مزایده بزرگ معدنی، ۶۰۰۰ محدوده به مزایده گذاشته و فقط ۷۰۰ معدن واگذار شد. با توجه به این که دومین مزایده بود، در حالحاضر عملاً شرایط برای ترک تشریفات و واگذاری از طریق مذاکره با کسانی که متقاضی هستند، آماده است. بنابراین از تعاونیها که دسترسی به سرمایههای خرد مردم دارند دعوت میکنم که در واگذاری معادن شرکت کنند که مردم هم اعتماد لازم را برای این که سرمایهشان حفظ میشود، داشته باشند. وی در مورد تدوین برنامه جامع معدن نیز، گفت: این کار آغاز شده و بخش اکتشاف و بهرهبرداری روبه اتمام است و بهزودی اعلام خواهد شد. بخش فرآوری در حال انجام ست که شاید دو تا سه ماهی طول بکشد. در بخشنامه جامع قبلاً دستورالعملهای بسیار متنوع داشتیم. اما یک بخشنامه جامع در حال صدور است تا این دستورالعملها تجمیع و کار برای معدنکاران ساده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: به منظور ورود به بازار رقابت خودروهای برقی بهتر است این مسیر را با خودروهای برقی کوچکمقیاس که قیمتی اقتصادی دارند و طیف بیشتری از مشتریان را شامل میشوند، آغاز کنیم. به گزارش خبرخودرو، مرتضی ملاجعفری؛ عنوان کرد: به منظور ایجاد رقابت در حوزه برقیسازی […]
دیدگاه بسته شده است.