دولت در اقتصاد تنیده است

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی اصفهان دولت در اقتصاد تنیده است دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان امروز رکود اقتصادی و طولانی شدن آن از یک مشکل در حال تبدیل به یک بحران است، گفت: تا زمانی که اقتصاد ۴۵۰ میلیارد دلاری ایران صحنه تاخت‌وتاز دلارهای حاصل از نفت ‌و گاز باشد تقویت بخش خصوصی […]

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی اصفهان

دولت در اقتصاد تنیده است

دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان امروز رکود اقتصادی و طولانی شدن آن از یک مشکل در حال تبدیل به یک بحران است، گفت: تا زمانی که اقتصاد ۴۵۰ میلیارد دلاری ایران صحنه تاخت‌وتاز دلارهای حاصل از نفت ‌و گاز باشد تقویت بخش خصوصی و فعال اقتصادی واقعی شاید در حد شعار باقی بماند.

به گزارش ایمنا، حامدپاک‌طینت با اشاره به این‌که موضوع رکود مختص اصفهان نیست؛ هرچند شاید مدیران استان بتوانند با راهبردهای استانی مرهمی برآن بگذارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه در مورد عملکرد دولت یازدهم صحبت کنیم باید تلاش دولت در جهت توقف در تنش‌های روابط خارجی و مسأله هسته‌ای و اقدام در جهت انضباط مالی در حوزه اقتصاد و به تبع آن کاهش چشمگیر تورم را ارج بگذاریم.

وی با بیان این‌که نباید از حق گذشت که این قدم‌های اساسی و بنیانی برای هر تحولی در کشور الزامی و حیاتی بود که به درستی و با موفقیت برداشته شد، تأکید کرد: امروز رکود اقتصادی و طولانی شدن آن از یک مشکل در حال تبدیل به یک بحران است.

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان با تأکید بر این‌که برای تحلیل رکود و روش‌های خروج از آن اول باید به دلایل بروز آن توجه کرد، تصریح‌ کرد: سیاست‌های پولی ‌و مالی، انجماد دارایی بانک‌ها، تحریم، قیمت نفت، رکود بخش مسکن، کاهش تقاضا از عوامل رکود طی سال‌های گذشته بوده است.

به گفته وی، از بین عوامل فوق قیمت نفت و تحریم عوامل خارجی هستند که خوشبختانه هر دو عامل در مسیر بهبود و رفع مشکل هستند.

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان با اشاره به این‌که قیمت نفت با توافقات اخیر اوپک سیر صعودی یافته و کارشناسان نفت پیش‌بینی نسبی این روند را دارند، افزود: تحریم‌ها نیز هرچند آرام ولی رو به سمت حل مسأله هستند. از طرفی باید خوشحال بود که عوامل خارجی رکود در حال رفع هستند و از طرفی باید نگران بود که امروز اگر رکودی داریم منشأ آن سیاست‌های داخلی است.

وی تأکیدکرد: با توجه به شرایط قیمتی نفت و بهای پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۵ امروز شرایط برای محقق شدن عدم کسری بودجه مهیا شده است.

پاک‌طینت با بیان این‌که به عنوان یک راهبرد کوتاه مدت برای خروج از رکود کاهش سریع فشارهای مالیاتی و افزایش سریع هزینه‌های عمرانی با استمرار انضباط مالی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، گفت: متأسفانه دولت به قدری بزرگ شده و در اقتصاد تنیده شده که همه بودجه و درآمد نفتی و مالیاتی را باید حقوق بدهد و دیگر مجالی برای هزینه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.

به اعتقاد وی، امروز دولت و تشکل‌ها باید ارتباط نزدیک‌تری با هم داشته باشند و از هر روشی برای توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و تولید کالا و خدمات در کلاس جهانی یا حداقل منطقه‌ای استفاده کنند.

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان تصریح ‌کرد: برای سرمایه‌گذاری هر سیاست‌گذاری از سوی دولت بی‌اثر خواهد بود مگر ایجاد اطمینان نسبت به آینده و امکان پیش‌بینی ریسک فعالیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی بدون تحقق این موضوع تکیه سیاست‌گذار به هر روشی ملموس نخواهد بود.

وی افزود: ایجاد ثبات در محیط فعالیت اقتصادی و رفع نااطمینانی‌‌‌ها نسبت به آینده و امکان پیش‌بینی ریسک در نزد فعالان اقتصادی داخلی و خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران از مهم‌ترین اقدامات فوری برای عبور از رکود فعلی است.

پاک‌طینت اضافه ‌کرد: حتی کاهش نرخ سود، کاهش مالیات، تحقق یارانه تولید، دسترسی آسان به منابع بانکی و توسعه صادرات همه آثار کوتاه مدت و موقتی خواهند داشت که حتی شاید برخی از این روش‌ها در شرایط بحرانی امروز لازم باشد ولی مشکل رکود را به صورت اساسی و ریشه‌ای حل نخواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که مکمل اقدام فوری دولت برای کاهش ریسک اقتصادی، اصلاحات اساسی در فضای کسب‌وکار است، بیان‌کرد: یکی از گلایه‌های فعالان اقتصادی این است که بوروکراسی و موانع اداری و شرایط فضای کسب‌وکار در دولت یازدهم تغییر محسوسی نسبت به دوره قبل نداشته است.

 

دبیر کل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان با تأکید بر این‌که اگر دولت واقعاً خواسته رهایی از درآمد نفت در کشور را دارد باید فضای حرکت برای فعالان اقتصادی را باز کند، خاطرنشان‌ کرد: تا زمانی که اقتصاد ۴۵۰ میلیارد دلاری ایران صحنه تاخت‌وتاز دلارهای حاصل از نفت ‌و گاز باشد تقویت بخش خصوصی و فعال اقتصادی واقعی شاید در حد شعار باقی بماند.