عضو هیأت رئیسه انجمن قطعهسازان، گفت: حذف قیمتگذاری دستوری و خصوصیسازی صنعت خودرو مهمترین و تأثیرگذارین راهحلهای برونرفت صنعت خودرو از بحران است و قطعهسازان از عملیاتی شدن هر دو اینها استقبال میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین جلالی؛ در واکنش به خرید بلوک سهام ایرانخودرویی بانک صادرات، گفت: مدتهاست بحث واگذاری ایرانخودرو و سایپا به […]
عضو هیأت رئیسه انجمن قطعهسازان، گفت: حذف قیمتگذاری دستوری و خصوصیسازی صنعت خودرو مهمترین و تأثیرگذارین راهحلهای برونرفت صنعت خودرو از بحران است و قطعهسازان از عملیاتی شدن هر دو اینها استقبال میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین جلالی؛ در واکنش به خرید بلوک سهام ایرانخودرویی بانک صادرات، گفت: مدتهاست بحث واگذاری ایرانخودرو و سایپا به بخشخصوصی مطرح بوده است. در سالهای دهه ۸۰ واگذاریها از طریق دورزدن قانون از طریق سهام تودلی به بیراهه رفت و دو سال پیش نیز بعد از دستور رئیسجمهوری در این خصوص جدیتی دیده نمیشد حتی سال گذشته تفاهمنامهای بین وزارتخانهها امضاء شد اما عملیاتی نشد. واگذاریهای اخیر نشان میدهد که اراده دولت در زمینه خصوصیسازی جدی است. وی افزود: در دنیا بسیار مرسوم است که بخشخصوصی صنایع بحرانی و ورشکسته را میخرد و احیا میکند. در ایران تجربههای بدی وجود داشته که صرفاً به منظور تصاحب زمینها خریدار اقدام به خرید شرکت دولتی کرده است. اما در مواردی که فعال زنجیره تأمین صنعت ورود کرده موفق شده زنجیره ارزش را قدرتمندتر کند. بنابراین اگر خریداران سهام خودروسازی کسانی باشند که دغدغه تولید دارند میتوانیم به آینده صنعت امیدوار شویم و اکثر قطعهسازان از برقرار شدن جریان رقابتی و سالم در خودروسازی دفاع میکنند. این را هم اضافه کنم که تجربه واگذاریها به خصولتیها هیچ دستاورد مثبتی نداشته است. جلالی؛ گفت: اکثر قطعهسازان میدانند بار کج به منزل نمیرسد و ادامه کار خودروسازی با زیان انباشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمتگذاری دستوری و بهرهوری پایین ناشی از دولتی بودن ممکن نیست. طبیعتاً باید گفتوگوها و جلسات کارشناسی برای فعالیت در فضای رقابتی و غیردستوری، بین قطعهسازان و سیاستگذاران اتفاق بیفتد و ما از هرگونه بحث و تبادلنظر در این خصوص استقبال میکنیم. ما فکر میکنیم چارهای جز جراحی علمی و اثر بخش نداریم اما میتوانیم عوارض آن را حدالامکان کاهش دهیم.
دیدگاه بسته شده است.