قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد بخش معدن جایگزین آیندهی صنعت نفت کشور قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم ترسیم چشمانداز ۱۰ ساله برای توسعه بیش از پیش صنایع گفت: بخش معدن در آینده جایگزین صنعت نفت در کشور میشود. مجتبیخسروتاج در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش معدن در آینده […]
قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد
بخش معدن جایگزین آیندهی صنعت نفت کشور
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم ترسیم چشمانداز ۱۰ ساله برای توسعه بیش از پیش صنایع گفت: بخش معدن در آینده جایگزین صنعت نفت در کشور میشود.
مجتبیخسروتاج در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش معدن در آینده جایگزین صنعت نفت در کشور میشود و باید زیرساختهای لازم بهطور کامل برای این مهم ایجاد شود.
وی دسترسی تجاری را از جمله ضرورتهای بهرهبرداری مطلوب از بخش معادن عنوان کرد و ادامه داد: استانهای معدنی باید بحث زیرساختی حمل و نقل تجاری در راستای ایجاد دسترسی بیشتر و راحتتر به ظرفیتهای معدنی اقدام کند.
قائممقام وزیر صنعت با اشاره به اخذ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت از بنگاههای صادراتی کوچک و متوسط، خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی مورد نیاز برای بنگاههای صادراتی کوچک و متوسط با کارمزد پایین، از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران است.
جایگاه ویژهی فعالیتهای تولیدی یزد در کشور
قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که در ۵ ساله گذشته، ۹۲ درصد صادرات استان کالاهای صنعتی و بیش از ۶ درصد محصولات کشاورزی بوده است، افزود: نوع فعالیتهای تولیدی استان یزد به نسبت دیگر استانهای کشور از جایگاه ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به آمار واردات و صادرات در استان یزد و ظرفیتهای اقتصادی و صنعتی این استان، گفت: استان یزد میتواند با استفاده از مواد اولیه خود در راستای تأمین مواد مورد نیاز صنایع اقدام و گامهای مؤثری در جهت ایجاد درآمد و به دست آوردن تراز مثبت بردارد.
خسروتاج همچنین تصریح کرد: براساس گزارشهای گمرک یزد، این استان در یک دوره ۵ ساله ۹۱ درصد صادرات خود را به ۹ کشور عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، هلند، ترکیه، عمارت، ترکمنستان و گرجستان انجام داده است.
بازاریابی از جمله ضرورتهای توسعه صنایع
این مقام مسؤول بازاریابی را از دیگر ضرورتهای توسعه بیش از پیش صنایع دانست و خاطرنشان کرد: اگر مزیتهای استان یزد را در چارچوب مزیتهای نسبی تلقی کنیم، این استان از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار است.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر مسؤولان و صنعتگران به دنبال ایجاد مزیتهای رقابتی هستند، باید از ظرفیتهای انسانی و تخصصی خود استفاده کنند و با راهاندازی شرکتهای دانشبنیان به اهداف خود در راستای ایجاد مزیتهای رقابتی در توسعه تجارت برسند.
وی با بیان این که فاصله قیمت مواد اولیه و دستمزد با قیمت فروش، دانشبنیان بودن صنایع را تعیین میکند، افزود: هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، میزان دانشبنیان بودن محصولات بیشتر مشخص میشود.
خسروتاج با اشاره به ضرورت برنامهریزی برای آینده استان با تمرکز بر دو مزیت رقابتی و نسبی، گفت: مزیت نسبی در بهرهبرداری خوب از معادن و مزیت رقابتی در بهکارگیری نیروهای جوان ایرانی با دانش بالا، تخصصهای حرفهای و مشارکتهای بینالمللی ایجاد میشود.
قائممقام وزیر صنعت با اشاره به پیشینه اعتقادی، سخت کوشی و اقتصادی مردم یزد، خاطرنشان کرد: برنامههای اقتصادی، توسعهای صنایع و صادرات استان یزد میتواند به الگوی مناسب برای توسعه تجارت کشور تبدیل شود.
لزوم ترسیم چشمانداز توسعه از سوی صنایع
وی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین و ترسیم چشمانداز ۱۰ ساله برای صنایع را ضروری دانست و بیان کرد: ترسیم چشمانداز بلند مدت و کوتاه مدت برای صنایع و واحدهای تولیدی، نقش مهمی در کاهش هزینهها و پیشبینی شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی ایفا میکند.
خسروتاج واحدهای صادراتی کشور را به دو دسته «بزرگ و کلان» و واحدهای «کوچک و متوسط» تقسیم کرد و ادامه داد: سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت تمرکز بر تقویت واحدهای صادراتی کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرارداده است.
این مقام مسؤول گفت: بنگاههای بزرگ صادراتی هم باید در قالب اتاقهای بازرگانی ساماندهی و با ایجاد دفاتر نمایندگی در کشورهای مختلف نسبت به توسعه بیش از پیش تجارت محصولات داخلی کشور اقدام کنند.
حمایت دولت از بنگاههای صادراتی کوچک و متوسط
رییس سازمان توسعه تجارت ایران تهیه چارچوب حضور و فعالیت بنگاههای صادراتی کوچک در عرصههای بینالمللی را ضروری دانست و افزود: بینالمللی کردن بنگاههای کوچک و متوسط ایران در دستور کار سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.