وزیر صمت مطرح کرد

رقابت خودروسازان با خودروهای خارجی از جمله مشوق‌های حمایتی

مهدی قره‌داغلی – وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با حضور در نمایشگاه روایت خدمت، وعده و وفا، در جمع خبرنگاران، تحویل اولین خودروهای وارداتی که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون پس از پنج سال توقف، وارد کشور شده‌اند را کلید زد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ در حاشیه تحویل خودروهای وارداتی، اظهار کرد: سیاست وزارت صمت تمرکز بر […]

مهدی قره‌داغلی – وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با حضور در نمایشگاه روایت خدمت، وعده و وفا، در جمع خبرنگاران، تحویل اولین خودروهای وارداتی که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون پس از پنج سال توقف، وارد کشور شده‌اند را کلید زد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ در حاشیه تحویل خودروهای وارداتی، اظهار کرد: سیاست وزارت صمت تمرکز بر تولید و ایجاد شغل برای جوانان است. این سیاست خدشه‌ناپذیر بوده و سیاست کشور محسوب می‌شود و البته از سوی مقام‌معظم‌رهبری نیز ابلاغ شده است و از اول انقلاب تاکنون از این سیاست حمایت شده است. وزیر صمت، افزود: نتیجه این سیاست این بوده که تا به حال شاهد رشد خوبی در مقاطع مختلف و در صنایع گوناگون بودیم و به‌عنوان یکی از کشورهای صنعتی در دنیا صاحب رتبه هستیم. ما امروز سازنده توربین‌های گازی، ژنراتور‌ها و تجهیزات نیروگاهی و تجهیزات نفت و گاز هستیم و در زمینه‌های نانوتکنولوژی و نانو فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی کرده‌ایم. وقتش رسیده است که در صنعت خودرو نیز در دنیا به نقطه‌ای برسیم که برای مردم امیدبخش باشد. وی ادامه داد: برای ایجاد رقابت و توسعه در بازار و فراهم کردن شرایط برای رقابت سالم و منطقی و اینکه از ساخت داخل نیز حمایت کنیم و آن را ارتقاء دهیم، واردات خودرو را در حجم قابل‌قبولی در دستور کار قرار دادیم. خودروسازان ما باید بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند. علی‌آبادی؛ در مورد ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده، گفت: این آیین‌نامه را به هیأت دولت ارسال کردیم و در دستور کار بوده و به محض اینکه تصویب شد اجرایی می‌شود. وزیر صمت، در مورد واگذاری خودروسازان، افزود: سیاست ما خروج از تصدی‌گری است و دولت به‌عنوان حکمران بتواند از طرف مردم مطالبه‌گری کند. این سیاست باید از مسیر قانونی خود طی شود. وی درخصوص متقاضیان ثبت‌نام‌کننده برای خرید خودروهای وارداتی، ادامه داد: ما مطالبه کردیم و امیدواریم خودرو‌ها طی ماه‌های آینده تحویل شوند. ما هیچ رانتی برای شرکت‌ها نداریم. اینکه ابتدا خودروسازان در اولویت قرار گرفتند این بود که بتوانند خودرو‌ها را ساخت داخل کنند، زیرا باید برای جوانان کشور شغل ایجاد کنیم. هدف این نیست که مشاغل صادر شود، بلکه هدف توسعه و ارتقای مشاغل است. واردات صرفاً برای ایجاد یک رقابت سالم است. وزیر صمت، در مورد حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو، گفت: فعلاً برنامه ما عرضه از طریق این سامانه است. ظرف دو، سه هفته آینده توسعه هم می‌دهیم و امیدواریم عرضه خودرو شتاب بگیرد. دقت کنید که این موضوع مطالبه ماست و از کسانی که تعهد را سپردند مطالبه می‌کنیم. وی در مورد اینکه آیا روند کاهشی قیمت خودرو تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: همه هدف ما همین است تا شرایط را بهتر و با شرایط جهانی منطبق کنیم و مردم به بهترین خودرو‌ها و با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند. منظور از قیمت مناسب هم قیمت‌های استاندارد جهانی است. وزیر صمت، اضافه کرد: همچنین با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا که منجر به تعطیلی برخی مشاغل در بعضی از ایام سال می‌شود و البته به‌صرفه بودن خودروهای برقی، تلاش ما حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است. وی افزود: ضمن اینکه خودروهای برقی به شدت اقتصادی هستند و هزینه پایین سوخت آن‌ها می‌تواند محرکی برای افزایش تولید آن‌ها باشد. امسال تلاش می‌کنیم تا شهر تهران را به تجهیزات شارژ برقی خودرو‌ها مجهز کنیم. در هفته دولت امسال ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودرو در تهران و کرج افتتاح شده و تا پایان سال به پنج هزار ایستگاه در سراسر کشور خواهد رسید. علی‌آبادی؛ در مورد تعرفه‌های واردات خودرو، افزود: فکر می‌کنم تعرفه واردات هنوز جای بهبود دارد و پیشنهاد ما در خودروهای برقی تعرفه چهار درصد و برای خودروهای پلاگین هیبریدی چهار تا ۱۵ درصد است. وی درخصوص واگذاری سهام خودروسازان، گفت: واگذاری‌‌ها برعهده وزارت صمت نیست و وزارت اقتصاد مجری آن است اما آنچه ما دنبال می‌کنیم خروج از تصدی‌گری است. همچنین مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت نیز، در حاشیه مراسم تحویل خودروهای وارداتی به مشتریان، اظهار داشت: تاکنون حدود پنج هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار طی کردن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط‌زیست بودند این تأییدیه را دریافت کرده‌اند، بنابراین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود. بر این اساس حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: در حال‌حاضر بیش از ۷۰ هزار خودرو ثبت‌سفارش شده و واردات این خودرو‌ها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور از سوی بانک‌مرکزی به‌خوبی در حال تخصیص به متقاضیان است. وی ادامه داد: امیدواریم با منابعی که فراهم می‌شود در زمستان امسال بتوانیم در هر ماه تا ۲۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم. ضیغمی؛ تصریح کرد: ۳۵ شرکت برای واردات خودرو تأیید شده‌اند که از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت سفارش واردات انجام داده‌اند و ۱۴ شرکت تاکنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و یا در حال واردات هستند. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، اظهار داشت: تقریباً از همه کشور‌ها ثبت‌سفارش خودرو انجام شده است و منعی برای واردات به جز ممنوعیت‌های ابلاغی وجود ندارد و تا روزهای آینده نیز خودروهای تویوتا و نیسان نیز ترخیص خواهند شد و وارد نمایشگاه (نمایشگاه بین‌المللی تهران) می‌شود. ضیغمی؛ افزود: با اتفاقاتی که در بحث ترخیص افتاده و با همراهی بانک‌مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذرماه همه تعهدات ثبت‌نامی درخصوص خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم. وی با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، اظهار داشت: با انصراف دوهزار نفر اکنون باید تعهدات‌مان را نسبت به ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود امیدواریم این خودرو‌ها همان‌طوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود همچنین امید داریم تعداد قابل‌توجهی خودروی هیبرید و هیبریدپلاگین نیز وارد شود.  معاون وزیر صمت، با بیان اینکه درخصوص ثبت سفارش، تأیید و تخصیص منابع مشکلی وجود ندارد، گفت: فکر نمی‌کنم واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال محقق شود، ولی با توجه به احتمال واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود، ضمن اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات ۲۰۰ هزار خودرویی که قبلاً اعلام شده بود محقق شود. وی در مورد آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده، بیان داشت: این آیین‌نامه به هیأت دولت ارسال شده و در این آیین‌نامه امکان واردات خودرو برای اشخاص فراهم است در واقع هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند و بنابراین برای این واردکنندگان موضوع خدمات پس از فروش و دارا بودن نمایندگی ملاک نیست.