اجرای سطح سومی از معاینه فنی در پایتخت

مدت‌هاست که زمزمه نوع جدیدی از معاینه فنی برای شهر تهران مطرح می‌شود و از آن به‌عنوان معاینه فنی سه سطحی نام برده می‌شود، معاینه فنی که قرار است مختص کلانشهرهای آلاینده همچون تهران باشد و هرچند که هنوز این مسأله در نهادهای تصمیم‌گیر مطرح نشده است؛ اما شهرداری تهران به‌عنوان پیشنهاددهنده این نوع جدید […]

مدت‌هاست که زمزمه نوع جدیدی از معاینه فنی برای شهر تهران مطرح می‌شود و از آن به‌عنوان معاینه فنی سه سطحی نام برده می‌شود، معاینه فنی که قرار است مختص کلانشهرهای آلاینده همچون تهران باشد و هرچند که هنوز این مسأله در نهادهای تصمیم‌گیر مطرح نشده است؛ اما شهرداری تهران به‌عنوان پیشنهاددهنده این نوع جدید از معاینه فنی، پیگیر انجام مطالعات و تصویب آن است. به گزارش ایسنا، در حال‌حاضر معاینه فنی در دو سطح معمولی و برتر در شهر تهران بنابر حدود مجاز آلایندگی که توسط سازمان محیط‌زیست تعیین شده، انجام می‌شود که البته لازم به ذکر است که اخذ معاینه فنی برتر الزامی نیست. حالا مدتی است که مدیران شهری به فکر افتاده‌اند تا ضمن الزامی کردن معاینه فنی برتر، نسبت به اجرای معاینه فنی سختگیرانه‌تر در شهر آلاینده تهران اقدام کنند؛ به‌گونه‌ای که شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، درخصوص این نوع معاینه فنی، می‌گوید: در حال‌حاضر معاینه فنی عادی و برتر در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران صادر می‌شود که البته خودرو‌ها الزامی برای دریافت معاینه فنی برتر ندارند. البته برای خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی شوند پکیج تشویقی ۳۰ درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده کاهش آلایندگی در نظر گرفته شده و رانندگان نیز برای بهره‌مندی از این تخفیف نسبت به اخذ معاینه فنی برتر اقدام می‌کنند.

پایش آلایندگی تفاوت سومین سطح معاینه فنی

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا معاینه فنی معمولی به‌عنوان معاینه فنی سطح یک، معاینه فنی برتر به‌عنوان معاینه فنی سطح دو و معاینه فنی سطح سه با شرایط سختگیرانه‌تری نسبت به سطح دو معین شود، ادامه می‌دهد: انجام معاینه فنی در سه سطح برای کشور پیشنهاد شده است. البته کنترل ایمنی در همه این سه سطح یکسان بوده و تنها در بخش پایش آلایندگی با یکدیگر متفاوت هستند. در معاینه فنی سطح یک خودرو‌ها جهت تردد در شهر‌ها بایستی دارای این سطح معاینه فنی باشند. مالکی؛ بیان کرد: طبق معاینه فنی سطح۲ نیز خودرو‌ها جهت تردد در محدوده‌هایی از کلانشهر‌ها که دارای بار ترافیکی و حجم تردد کمتری هستند (خارج از محدوده کم‌انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک) بایستی دارای این معاینه فنی باشند و در معاینه فنی سطح۳ نیز خودرو‌ها در کلانشهر‌ها جهت تردد در محدوده کم‌انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک بایستی دارای این معاینه فنی باشند. وی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه در زمان تشدید آلودگی هوا و شرایط اضطرار داشتن این سطح از معاینه فنی برای تردد در کلیه محدوده‌های کلانشهر‌ها الزامی است. این پیشنهاد شهرداری تهران برای بهبود وضعیت هوای تهران در حالی مطرح شده است که بررسی نتایج آزمون خودرو‌ها در مراکز شهر تهران نشان می‌دهد که در صورت اعمال شرایط سختگیرانه برای شاخص مونوکسیدکربن و تغییر شرایط قبولی به اندازه ۰٫۱ درصد حجمی، میزان مردودی خودروهای با عمر کمتر از ۱۲ سال را کمتر از ۱۰ درصد و با عمر بیشتر از ۱۲ سال را به‌صورت میانگین ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. جلال بهرامی؛ معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران هم، در مورد معاینه فنی در پایتخت، با اشاره به جزئیات پیشنهاد معاینه فنی سه سطحی، می‌گوید: معتقدم که معاینه فنی نباید برای همه کشور با یک نگاه دیده شود. چرا که در برخی شهر‌ها که مسأله آلودگی هوایشان جدی است باید معاینه فنی خاص همان شهر اجرا شود تا بتوان تا حدودی بر معضل آلودگی هوا غلبه کرد. وی با بیان اینکه معاینه فنی در کلانشهری مثل تهران که هوای آن در طول سال ۲۰۰ روز آلوده است، باید سطح‌بندی شود، ادامه می‌دهد: خودرو‌ها باید براساس میزان آلایندگی که تولید می‌کنند، بتوانند در سطح شهر تردد کنند و برخی از خودرو‌ها در ایام آلوده سال نباید اجازه تردد در شهر را داشته باشند و حتی در برخی کلانشهر‌ها نباید اجازه تردد به برخی از خودرو‌ها داد. معاون شهردار تهران، اظهار می‌کند: خودرو‌ها براساس سال کارکرد، مدل و مصرف سوخت باید بررسی شده و برخی از آن‌ها حتی اگر معاینه فنی‌شان تأیید شود، نباید تردد کنند؛ چرا که مصرف سوخت بالایی دارند و آلایندگی ایجاد می‌شود و برخی از خودرو‌ها که در حال‌حاضر معاینه فنی اخذ می‌کنند، در کلانشهری همچون تهران حتماً باید معاینه فنی برتر بگیرند که حداقل‌های آلایندگی را داشته باشند. بهرامی؛ با بیان اینکه نباید این‌گونه باشد که یک خودرو چهار سال بعد از تولید تازه به فکر اخذ معاینه فنی بیفتد و اقدام کند، گفت: معتقدیم که معاینه فنی باید سطح‌بندی شود و این پیشنهاد از سوی معاونت حمل‌ونقل تهران مطرح شده و باید کار ویژه‌ای با سازمان محیط‌زیست و وزارت کشور شود که در حال بررسی هستیم.