«سیلیکون ولی» سیاه پوش شد؛ دنیای IT در غم پیروزی ترامپ ؟!

«سیلیکون ولی» سیاه پوش شد؛ دنیای IT در غم پیروزی ترامپ ؟! هیلاری‌کلینتون درباره بخش ‌آی‌تی و توسعه اینترنت برنامه‌های مشخصی داشت اما ترامپ خیلی دراین‌باره در کمپین‌های خود حرف نزد و برنامه داخلی هم برای توسعه ‌آی‌تی در آمریکا نداشت. به گزارش خبرآنلاین، این در حالی است که کمپین ترامپ فنی نبوده اما موضع […]

«سیلیکون ولی» سیاه پوش شد؛ دنیای IT در غم پیروزی ترامپ ؟!

هیلاری‌کلینتون درباره بخش ‌آی‌تی و توسعه اینترنت برنامه‌های مشخصی داشت اما ترامپ خیلی دراین‌باره در کمپین‌های خود حرف نزد و برنامه داخلی هم برای توسعه ‌آی‌تی در آمریکا نداشت.

به گزارش خبرآنلاین، این در حالی است که کمپین ترامپ فنی نبوده اما موضع اخیر ترامپ درباره معامله ۸۵ میلیارد دلاری AT&T و خرید تایم‌وارنر که گفته بود اگر رییس‌جمهور شود، این معامله را بر هم خواهد زد و همچنین ابراز نگرانی از انتقال مدیریت اینترنت به روسیه و چین می‌تواند دنیای‌ آی‌تی را وارد مرحله تازه‌ای از بحران کند.

موضع ترامپ در برابر اپل و قول بازگرداندن کارخانه اپل از چین به آمریکا چالش دیگری است که می‌تواند به این بحران دامن بزند.

از سوی دیگر نامه ۱۴۰ مدیر ارشد سیلیکون‌ولی علیه ترامپ از یاد رییس‌جمهور برگزیده نخواهد رفت و قطعاً چالش‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

حمله ترامپ به گوگل و متهم کردن این کمپانی به تغییر نتایج جستجو به نفع هیلاری را یادمان نمی‌رود. موضع ترامپ در مناظره سایبری با کلینتون برای فشار وارد کردن بر کمپانی‌های ‌آی‌تی برای نابودی داعش در فضای مجازی نیز قابل ذکر است.

به‌هرحال آنچه برای ترامپ مهم است بازگرداندن عظمت به آمریکا است که دائماً در شعارهای انتخاباتی روی آن تکیه کرد و بخش‌ آی‌تی اگر باعث رونق جیب و اقتصاد آمریکایی شود قطعاً ترامپ با آن کنار خواهد آمد تا جایی که ممکن است با کمپانی‌های بزرگی مانند اپل دربیفتد تا آن را صددرصد یک برند آمریکایی کند!

یادمان نرود که برگزیت در انگلیس باعث فرار بخشی از صنایع و سرمایه‌گذاران ‌آی‌تی از این کشور شد و ممکن است استراتژی‌های ناسنجیده ترامپ برای سیلیکون ولی باعث فرار نوابغ ‌آی‌تی از آمریکا نیز شود.

چگونه شبکه‌های اجتماعی به ترامپ کمک کرد

اگرچه هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ هر دو به‌طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی برای تبلیغات به نفع خود استفاده کردند، اما ترامپ در این زمینه عملکرد موفق‌تری داشته است.

ترامپ به‌طور گسترده‌تر و موفق‌تری از شبکه اجتماعی فیس‌بوک استفاده کرده و به خصوص قابلیت پخش زنده ویدیویی آن را به‌طور کاملاً جدی و مؤثر برای آشناکردن مردم با دیدگاه‌های خود به‌کار گرفته است.

ترامپ از توئیتر هم بیش‌تر از کلینتون برای جلب نظر مردم و مطرح کردن نظراتش استفاده کرده است. این برتری در برخی مواقع حتی دو برابر کلینتون بوده و نامزد دموکرات‌ها در موارد معدودی توانسته استفاده گسترده‌تری از فیس‌بوک به عمل آورد.

در زمینه جلب مشارکت و همراهی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم ترامپ از کلینتون جلو زده و برتری سه برابری را از آن خود کرده است. یافته‌های EzyInsights نشان می‌دهد که طرفداران ویدیوهای ترامپ در فیس‌بوک ۱۲ میلیون نفر بوده و این رقم درمورد کلینتون در بهترین حالت به ۸ میلیون نفر رسیده است. لذا همین استفاده مؤثر از فیس‌بوک و توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی کمک شایانی به پیروزی ترامپ کرده است.

ترامپ توئیتر را تا بدان حد جدی گرفت که حتی از آن برای معرفی معاون اول خود و اعلام بسیاری خبرهای دیگر استفاده کرد. رییس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا ۴ سال قبل از هیلاری‌کلینتون به توئیتر پیوست و ۳ برابر کلینتون پیام در آن ارسال کرده است. تعداد تعقیب‌کنندگان ترامپ و کلینتون در توئیتر به ترتیب ۱۳ و ۱۰ میلیون نفر است. این دو نفر حدود ۵۰ و ۵۹ درصد از توئیت‌هایشان در سال ۲۰۱۶ را شخصاً نوشته‌اند.

 

در مجموع تردیدی درمورد تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر دیدگاه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی وجود ندارد. براساس یافته‌های مؤسسه Pew حدود ۲۰ درصد از مردم این کشور گفته‌اند که با مطالعه مطالب مختلف در شبکه‌های اجتماعی دیدگاهشان را درمورد موضوعات سیاسی یا اجتماعی عوض کرده‌اند.۱۷ درصد هم تصریح کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی دیدگاه آنها را درمورد نامزد انتخاباتی محبوبشان تغییر داده است. باید توجه داشت که ۶۵ درصد از آمریکایی‌ها اخبار را از شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و لذا ترامپ بخش زیادی از پیروزی خود را مدیون موفقیت در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی است، شبکه‌هایی که مدیران آنها به صراحت یا در خفا حامی هیلاری‌کلینتون رقیب وی بوده‌اند.