مشکلات توافق ایران و هند در بندر چابهار رفع شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از حل مشکل قرارداد ایران و هند در بندر چابهار خبر داد و گفت: تنها توافق درخصوص یک بند این قرارداد باقی مانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ با اشاره به وضعیت قرارداد با هندی‌‌ها در بندر چابهار، اظهار کرد: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از حل مشکل قرارداد ایران و هند در بندر چابهار خبر داد و گفت: تنها توافق درخصوص یک بند این قرارداد باقی مانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ با اشاره به وضعیت قرارداد با هندی‌‌ها در بندر چابهار، اظهار کرد: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی دارد. قراردادی با این کشور امضاء شد که بعد‌ها تغییر کرد. از ابتدای دولت سیزدهم تمامی مشکلات این قرارداد حل شد و تنها توافق در مورد یک بند این قرارداد بین ایران و هند باقی ماند و کمتر از یک ماه آینده مدنظر قرار می‌گیرد. وی افزود: قرارداد هندی‌‌ها در بندر چابهار ۸۵ میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندی‌‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در فاز دوم قرار است با سرمایه‌گذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم. صفایی؛ با بیان اینکه هندی‌‌ها تاکنون ۲۵ میلیون دلار (۲۹٫۴ درصد) در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این سرمایه‌گذاری در بخش جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیراً با مدلی که درخصوص آن به توافق رسیده‌ایم، فعالیت‌‌ها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود. وی توضیح داد: هندی‌‌ها ملزم به تأمین مجموعه‌ای از تجهیزات نظیر جرثقیل‌های ساحلی، گنتری کرین، محوطه‌ای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی می‌شود و این قرارداد بلندمدت حافظ منافع کشور است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین با اشاره به تأمین شناورهای رو-رو در بنادر کشور، گفت: درخصوص شناورهای رو-رو در دریای خزر، شناور اجاره‌ای از بندر انزلی به روسیه ماهانه یکبار در حال تردد است. صفایی؛ ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سفارش ساخت چهار فروند شناور باری را به شرکت صدرا داده که این برای اولین‌بار در تاریخ کشور است که شناور باری ساخته خواهد شد. تاکنون تمامی شناور‌ها خارجی بودند و قرارداد مربوطه در این خصوص سه ساله است. وی گفت: در مورد بنادر جنوب نیز چهار فروند کشتی با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی مدنظر قرار گرفته که دو فروند شناور رو-رو خریداری شده و قرار است زنجیره انتقال کالا از بندر شهیدرجایی به آسیای میانه تکمیل شود