تبدیل ۳۰۰۰ ایده به محصول دانش بنیان در ۳ سال گذشته

وزیر علوم خبر داد تبدیل ۳۰۰۰ ایده به محصول دانش بنیان در ۳ سال گذشته صعود ۳۵ پله‌ای رتبه ایران در زمینه نوآوری وزیر علوم گفت: در ۳ سال گذشته حدود ۳۰۰۰ ایده به محصول تبدیل شد و ۱۲۰میلیون دلار محصول دانش بنیان را از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به خارج صادر […]

وزیر علوم خبر داد

تبدیل ۳۰۰۰ ایده به محصول دانش بنیان در ۳ سال گذشته

صعود ۳۵ پله‌ای رتبه ایران در زمینه نوآوری

وزیر علوم گفت: در ۳ سال گذشته حدود ۳۰۰۰ ایده به محصول تبدیل شد و ۱۲۰میلیون دلار محصول دانش بنیان را از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به خارج صادر کرده‌ایم.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت علوم، محمدفرهادی در پانزدهمین کنگره بین‌المللی گوش، گلو و بینی اظهار داشت: بی‌شک، در دنیای در حال تغییر کنونی، جامعه نمی‌تواند بدون یک نظام آموزش عالی پویای دارای کارکردهای فرابخشی و فرامرزی به روند تکامل دانشی و تمدنی خود قوام و استحکام بخشد.

 وی افزود: تحقق اهداف عالی نظام و رسیدن به اهداف بلند سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نیازمند برخورداری از سیاست‌گذاری و مدیریت آموزش عالی کارآمد است که بتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند.

فرهادی گفت: در کشور ما جایگاه علم و پژوهش از رتبه خوبی برخوردار است و گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب کشور تبدیل شده، هرچند با کمبود بودجه مواجه بوده‌ایم اما با همین حداقل‌ها توانستیم جایگاه مناسبی در دنیا به‌دست آوریم.

وی افزود: کشور ما در همه زمینه‌های علمی رشد خوبی داشته، بالاخص در رشته گوش، گلو و بینی دامنه و زمینه کاری بسیار گسترده شده و امیدوارم همکاری تیمی نیز گسترش یابد.

وزیر علوم گفت: در سال ۲۰۱۵ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار مقاله در وب‌ساینس از ۱۹۳ کشور دنیا ثبت شده که۲۲ کشور تولید علمی ناچیز و دارای کم‌تر از ۲۰۰۰ مدرک داشتند، ۴۴ کشور مدرک بالای ۱۰ هزار را به خود اختصاص دادند و در میان ۲۲ کشور با مدرک بالای ۳۰ هزار، جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۹ قرار گرفت، یعنی ایران در حال حاضر با ۲۲ کشور برتر دنیا از نظر علم و فناوری در حال رقابت است و این بسیار مهم و قابل‌توجه است.

وی افزود: درسال ۲۰۱۵، براساس طبقه‌بندی جهانی لایدن ۱۳ دانشگاه ایران و براساس نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۸ دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر و تأثیرگذار دنیا قرار گرفتند و تعداد ۱۹۹ دانشمند ایرانی مقیم ایران در سطح یک درصد دانشمندان جهان شناخته شدند.

فرهادی گفت: سهم ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۶ تاکنون ۱٫۲ درصد جهان است و ۲۲۵ مقاله ایران در نیز در زمره مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است.

وزیر علوم با اشاره به این‌که سیاست ما در وزارت علوم، عبور از دانشگاه‌های آموزش و پرورش محور و‌ گذار به سمت دانشگاه کارآفرین بوده است، گفت: به همین دلیل، اولین وظیفه خود را متوقف ساختن گسترش کمی بی‌رویه‌ای تعریف کردیم که به کاهش کیفیت منتهی شده بود.

فرهادی افزود: در دولت یازدهم به جز مواردی که در راستای سیاست‌های کیفی‌سازی و کارآفرینی بوده، نه تنها مجوز گسترش رشته و دانشگاه داده نشده، بلکه حدود ۵۰۰ برنامه درسی که دارای قدمت بعضاً ۳۰ ساله بودند مورد بازنگری واقع شده است.

وی افزود: تعامل فعال و اثر بخشی علمی و فرهنگی با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی، سیاست دیگر وزارت علوم بوده که موفقیت دولت در مذاکرات و شرایط پسا برجام کمک زیادی به تحقق این سیاست کرده است. برای مثال ۱۴۰ پروژه مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور تعریف شده و حدود ۱۰۰ نفر از رؤسای دانشگاه‌های معتبر از دانشگاه‌های ما بازدید داشته‌اند و بعضاً در گزارش‌های خود پیشرفت‌های علمی ایران را شگفت‌انگیز توصیف کرده‌اند.

 

وزیر علوم افزود: کشور ما در زمینه نوآوری سال گذشته رتبه ۱۱۳ و امسال رتبه ۷۸ را به خود اختصاص داده و این نشان از حرکت کشوربه سمت پیشرفت دارد. خوشبختانه این همکاری علمی و گروهی در حال افزایش است و شاهد همکاری‌های مشترک بین رشته‌های پزشکی و مهندسی هستیم.