آماده‌باش رصد بزرگ‌ترین ماه ۷۰ سال گذشته در ۲۴ آبان

آماده‌باش رصد بزرگ‌ترین ماه ۷۰ سال گذشته در ۲۴ آبان ماه قرار است تا چند روز آینده در بزرگ‌ترین اندازه ممکن در آسمان شب دیده شود، حالتی که ابرماه شهرت دارد و طی آن ماه به نزدیک‌‌ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید. به گزارش خبرآنلاین، خیلی‌‌ها از دوستداران آسمان شب این روز‌ها در حال […]

آماده‌باش رصد بزرگ‌ترین ماه ۷۰ سال گذشته در ۲۴ آبان

ماه قرار است تا چند روز آینده در بزرگ‌ترین اندازه ممکن در آسمان شب دیده شود، حالتی که ابرماه شهرت دارد و طی آن ماه به نزدیک‌‌ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید.

به گزارش خبرآنلاین، خیلی‌‌ها از دوستداران آسمان شب این روز‌ها در حال آماده کردن خود برای رصد و عکاسی از بزرگ‌ترین ابرماه هستند که در تقریباً ۷۰ سال می‌توان آن را مشاهده کرد. این ابرماه در تاریخ ۲۴ آبان، ۱۴درصد بزرگ‌تر و ۳۰درصد روشن‌تر از یک ماه کامل معمولی دیده می‌شود. چرا که در این تاریخ ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، به نزدیک‌ترین فاصله خود تا ما رسیده است.

پدیده ابرماه در طول یک سال چند بار رخ می‌دهد و به حالتی گفته می‌شود که ماه به فاصله مداری‌ نزدیک‌تر از فاصله معمولش از زمین می‌رسد. در واقع برای سال ۲۰۱۶ ۳ ابرماه ثبت شده است که یکی از آنها در ۱۶ اکتبر رخ داد و دو ابرماه دیگر در ۱۴ نوامبر و ۱۴ دسامبر مشاهده خواهند شد. با این همه ماه ۱۴ نوامبر، برابر ۲۴ آبان، بزرگ‌ترین این ۳ ابرماه خواهد بود، زیرا در این تاریخ ماه که برای دو ساعت در وضعیت حضیض قرار دارد، نقطه‌ای از مدار بیضوی ماه که کم‌ترین فاصله را تا مدار زمین دارد، کامل خواهد شد. این نقطه نسبت به نقطه اوج ۴۸ هزار کیلومتر به زمین نزدیک‌تر است، ‌از این رو زمانی که ماه در این نقطه قرار می‌گیرد، ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر دیده می‌شود. اگر شب ۱۴ ماه قمری، با حضیض مداری ماه در یک زمان اتفاق بیفتد، ماه بزرگ‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد که به آن ابرماه گفته می‌شود.

 

بهترین زمان برای دیدن و به‌خصوص عکس‌برداری از این ابرماه به هنگام طلوع آن از سمت شرق است. چرا که به دلیل خطای انسانی و این‌که ماه در پس‌زمینه اشیای آشنایی چون کوه و درخت قرار می‌گیرد، بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر خواهد رسید. برای رصد این ابرماه بهتر است از نور مناطق شهری فاصله بگیرید.