وعده مهم شهردار؛ تهران برقی!

مرضیه نیکخواه ـ افزایش جمعیت جهان اجتناب‌ناپذیر است و روزانه هزاران نفر در سراسر دنیا متولد می‌شوند؛ اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این بین وجود دارد، این است که آیا وضعیت حمل‌ونقل در هر کشوری پاسخگوی سیل جمعیت خواهد بود؟ سازمان ملل، تخمین می‌زند جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹٫۸ میلیارد نفر […]

مرضیه نیکخواه ـ افزایش جمعیت جهان اجتناب‌ناپذیر است و روزانه هزاران نفر در سراسر دنیا متولد می‌شوند؛ اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این بین وجود دارد، این است که آیا وضعیت حمل‌ونقل در هر کشوری پاسخگوی سیل جمعیت خواهد بود؟ سازمان ملل، تخمین می‌زند جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹٫۸ میلیارد نفر افزایش یابد. نیاز این جمعیت برای حمل‌ونقل بار و مسافر و دسترسی به مواد غذایی و ساخت‌وساز، تردد بیشتر خودروهای تجاری و به تبع آلایندگی بیشتر را به همراه خواهد داشت. از آن‌جا که حدود ۷۰ درصد مردم در آینده در شهر‌ها زندگی خواهند کرد، وضعیت در این بخش‌‌ها نسبت به سایر مناطق بدتر خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود استفاده از خودروهای سنگین با موتور احتراقی در بسیاری از شهر‌ها ممنوع اعلام شود. در همین راستا، به نظر می‌رسد استفاده از اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، تراکتور‌ها و خودروهای عمرانی الکتریکی افزایش یابد. چراکه این خودرو‌ها به سوخت‌های فسیلی نیاز دارند و هیچ‌گونه آلایندگی تولید نمی‌کنند. در سال‌‌ها و دهه‌های آینده استفاده از خودروهای الکتریکی اهمیت پیدا می‌کند. براساس اهداف حفاظت از محیط‌زیست که در توافقنامه ۲۰۱۶ تعریف شده است، تمام ناوگان حمل‌ونقل باید تا سال ۲۰۵۰ انتشار آلایندگی صفر داشته باشد.

به این معنا که کشورهای جهان مجبورند میزان آلاینده‌های مربوط به حمل‌ونقل را کاهش دهند. برخی کشور‌ها مانند ایالات‌متحده، کانادا، چین، ژاپن و هند، محدودیت‌هایی را برای استفاده از خودروهای تجاری با سوخت فسیلی مشخص کرده‌اند. اتحادیه اروپا هدف مشخصی را برای استفاده از این خودرو‌ها در نظر گرفته است؛ «متوسط انتشار CO۲ از وسایل نقلیه تجاری تا سال ۲۰۳۰ باید نسبت به سال ۲۰۱۹ حداقل ۳۰ درصد کاهش یابد.» اتوبوس‌های الکتریکی از سال ۱۹۸۸ در یکی از مسیرهای گردشگری سوئیس فعال شده‌اند. از سال ۲۰۰۲ نیز در برخی مسیرهای جنوا و تورین و در برونشویگ آلمان نیز اتوبوس‌های الکتریکی به‌کار گرفته شده‌اند. استفاده از این خودرو‌ها از سال ۲۰۱۵ در مونستر و برلین هم دیده شده است. برخی اتوبوس‌های مدرسه‌ای در کالیفرنیا، مدل‌های الکتریکی هستند. لندن از سال ۲۰۱۳ دارای اتوبوس‌های الکتریکی شده و کل ناوگان اتوبوسرانی این شهر قرار است تا سال ۲۰۳۷ الکتریکی شود. کامیون‌های الکتریکی نیز در حال‌حاضر توانسته‌اند بیشتر در مراکز شهر‌ها مانند خدمات پیک یا در سوپرمارکت‌‌ها به‌کار گرفته‌ شوند. چراکه در این مسیر‌ها کم‌ترین نیاز به شارژ را پیدا می‌کنند.

تهران برقی می‌شود

پایتخت ایران با جمعیت نزدیک به ۹ میلیون نفر یکی از پرجمعیت‌‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که بی‌شک جابه‌جایی افراد در آن با سختی‌های بسیار و البته آلودگی‌های بسیاری همراه است. تردد میلیون‌ها خودرو، موتورسیکلت، اتوبوس، مینی‌بوس در کلانشهر تهران رفت و آمد می‌کنند و آلودگی‌های بسیاری را به همراه خود دارند. حال شهردار پایتخت می‌گوید؛ تهران در مسیر برقی شدن گام برداشته است. علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در یک برنامه تلویزیونی موضوع آلودگی هوا را از چالش‌های اصلی شهر دانست و گفت: شهروندان از این مشکل در رنج هستند. به همین منظور تفاهم مهمی با وزیر صمت و وزیر نیرو و سازمان محیط‌زیست امضاء شد. تهران به سمت برقی‌سازی خواهد رفت. ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد شده است. شهردار تهران موضوع آلودگی هوا را از چالش‌های اصلی شهر دانست و گفت: شهروندان از این مشکل در رنج هستند. به همین منظور تفاهم مهمی با وزیر صمت و وزیر نیرو و سازمان محیط‌زیست امضاء شد. تهران به سمت برقی‌سازی خواهد رفت. ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی با همکاری مپنا در تهران افتتاح شد. تا پایان سال آینده ۱۷۰۰ ایستگاه با ۵۰۰۰ دستگاه شارژ افتتاح می‌شود. چهارهزار موتور برقی و ۵۰هزار تاکسی برقی نیز به‌زودی وارد پایتخت خواهد شد. به این ترتیب چهره شهر عوض می‌شود و آلودگی کاهش خواهد یافت.