ترامپ !!

    مسعود طاهری- مهم نیست که حمایت مهم‌ترین شخصیت‌های هم حزبی‌ات را نداشته باشی؛ همچنین مهم نیست که نزدیک دو دهه مالیاتت را پرداخت نکرده باشی و حتی مهم نیست اگر آدم هوس‌بازی هم باشی! انتخابات در ینگه‌دنیا نشان داد که برای مردم آمریکا مهم این است که درد مردم را بدانی. دونالد ترامپ […]

    مسعود طاهری- مهم نیست که حمایت مهم‌ترین شخصیت‌های هم حزبی‌ات را نداشته باشی؛ همچنین مهم نیست که نزدیک دو دهه مالیاتت را پرداخت نکرده باشی و حتی مهم نیست اگر آدم هوس‌بازی هم باشی! انتخابات در ینگه‌دنیا نشان داد که برای مردم آمریکا مهم این است که درد مردم را بدانی. دونالد ترامپ همچون معنی نام خانوادگی‌اش، صدای شیپوری بود که در عجیب‌‌‌ترین انتخاب تاریخ آمریکا به صدا درآمد!

شاید بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، مهم‌ترین سؤال این باشد: در عجیب‌‌‌ترین انتخابات ریاست جمهوری جهان؛ ترامپ چگونه کلید کاخ سفید را ربود؟

تحقق رویای یک سرمایه‌دار

ترامپ پسر یک مهاجر ساختمان‌ساز در آمریکا بود. پدر ترامپ برای این‌که از وی فردی منضبط بسازد، وی را وارد مدرسه نظامی کرد تا فرمانبرداری را یاد بگیرد و پا جای پای پدرش بگذارد. ترامپ بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه نظامی و همچنین دریافت لیسانس اقتصاد، کسب و کار پدرش در ساختمان‌سازی را تا جایی توسعه داد که توانست هلدینگ ترامپ را راه‌اندازی و حتی برند ترامپ را برای خود دست و پا کند! همین موفقیت‌ها باعث شد تا سال‌ها قبل‌تر هم وی خواستار نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری شود، او در سال ۲۰۰۰ و در دو انتخاب ایالتی هم پیروز شد اما بنا به دلایلی آن را ادامه نداد. اما حالا و بعد از گذشت ۱۶ سال توانسته در مهم‌ترین کاخ جهان فعلی قدم بزند تا رویای خود و پدر سرمایه‌دارش را تحقق بخشد.

مرد تنهای غرب

دونالد ترامپ با اعلام حضور قطعی‌‌اش برای نامزدی حزب جمهوریخواه، باعث تعجب هم حزبی‌هایش هم شد. آنان که معمولاً از ترامپ به عنوان عابر بانک حزب جمهوریخواه یاد می‌کردند، با توجه به آشنایی با خصوصیات منحصر به‌فرد وی از جمله غیرقابل پیش‌بینی بودنش، سعی در منصرف کردن وی از ادامه حضور وی داشتند. اما ترامپ از این کار انصراف نداد. پس از آن نیز ۷۳ نفر از هم حزبی‌هایش همچون سناتور جان‌مک‌کین از حمایت کردن ترامپ سر باز زدند تا دونالدجان‌ترامپ، تنها‌‌ترین مرد غرب باشد. جالب این که در انتخابات دیروز هم بسیاری از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه به وی رأی ندادند.

شعار کلیدی «عظمت آمریکا را برمی‌گردانیم»

ترامپ کمپین خود را با شعار رسمی « عظمت آمریکا را بر می‌گردانیم» آغاز کرد. شعاری که صدای اعتراض اصلی‌‌‌ترین رقیب هم حزبی‌‌اش یعنی تدکروز به همراه داشت. وی در پاسخ به این شعار گفت که «آیا کسی که این حرف را می‌زند، اصول و ارزش‌هایی را که آمریکا عظمت بخشید، می‌شناسد؟» به هر شکل او در ۳ مه ۲۰۱۶ با شکست دادن تدکروز و جان‌کیسیک، آنان را واداشت تا کمپین خود را معلق کنند و عملاً نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سراسری شد.

مخالفت با جنگ

ترامپ سخنوری قهار بود. به زعم این که هم حزبی‌هایش از وی حمایت نکردند اما زبان سرخ او باعث شد تا دل آمریکاییان را به دست آورد. یکی از مهم‌ترین صحبت‌های او مربوط به جنگ‌هایی بود که برای آمریکایی‌‌ها جز سرخوردگی چیزی نداشت. مثلاً جنگ در عراق و افغانستان را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد که آمریکای در زمان ریاست‌جمهوری وی، هرگز رنگ جنگ را به خود نخواهد دید. این حرف بر دل مردمی که مالیاتشان بر سفره جنگ ریخته می‌شد، خوش نشست.

بی اعتباری کلینتون‌ها

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که مردم همچنان از عملکرد بیل‌کلینتون دموکرات ناراضی هستند. کسی که این بار دوشادوش هیلاری‌کلینتون در اکثریت سفرهای انتخاباتی همراه وی بود تا بلکه از این طریق به مردم آمریکا این پیام را برساند که در صورت انتخاب شدن همسرش بر مسند ریاست جمهوری، مردم آمریکا شاهد حضور دو رییس‌جمهور در یک خانه خواهند بود! اتفاقی که در نهایت به سرابی بدل شد تا برای دومین بار هیلاری‌کلینتون شکستی تلخ را تجربه کند. بار اول شکست در انتخابات درون حزبی برابر اوباما و دیگری در انتخابات دیروز آمریکا برابر دونالدترامپ. جالب آن که براساس آمار، ترامپ زمانی به کاخ سفید می‌رود که بیکاری در آمریکا نیز باعث نشد تا مردم ینگه‌دنیا به ادامه کار با دموکرات‌‌ها راضی شوند. اما این‌‌ها نیز باعث نشد تا مردم سرزمین کاکتوس رأیشان را به هیلاری‌کلینتون بدهند.

عدم همراهی زنان با کلینتون

روزی که کلیپ صوتی سخنان جنجالی ترامپ در خصوص رابطه‌‌اش با زنان متعدد پخش شد، روزی بود که هیلاری‌کلینتون از ترامپ به عنوان یک فاسد هوسباز یاد کرد و زنان آمریکا را به هوشیاری از به وجود آمدن دورانی خطرناک پس از روی کار آمدن ترامپ فراخواند. کلینتون، از زنان آمریکا خواست تا با پشت کردن به ترامپ، عزت خود را نشان دهند و به کسی که کم‌ترین اهمیتی به زنان-جز در مسایل جنسی- نمی‌دهد، رأی ندهند. اما همه این مسایل و حتی کلیپ‌صوتی معروف ترامپ نیز نتوانست تا اعتماد اکثریت زنان آمریکا را جلب کند و این سؤالی است که مطمئناً اعضای حزب کنگره دنبال پاسخ به آن خواهند بود.

سقوط بازارهای جهانی

در نخستین ساعات اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازاهای جهان دستخوش تغییر چشمگیر شدند. کلیه بازاهای سهام در چین، ژاپن و کره جملگی سقوط کردند و در عوض قیمت طلا در جهان چند دلاری بالاتر رفت، اتفاقی که پیش از نیز به رغم این که احتمالش پایین بود، اما قابل پیش‌بینی بود و پیروزی ترامپ باعث شد تا طلایی‌‌‌ترین کالای جهان نیز ارزشش بیش‌تر شود. در آمریکا نیز بازار سهام با افت مواجه شد تا اقتصاد بخشی از جهان اینگونه به استقبال چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا بروند. این پیروزی حتی در بازارهای بورس و طلای کشورمان نیز به شدت تأثیرگذار بود. بورس سقوطی ۱۵۰۰ واحدی را تجربه کرد و در عوض این طلا بود که خوش درخشید و قیمت هر سکه ۳۰هزار تومان افزایش یافت.

پیام پیروزی ترامپ

در نهایت شکست کلینتون یا بهتر بگوییم دموکرات‌‌ها به‌زعم حمایت همه جانبه حزب دموکرات از وی، نشان‌دهنده این بود که حداقل در ینگه‌دنیا ارزش‌‌ها تغییر کرده و مردم به کسی رأی می‌دهند که حرف دل آن‌‌ها را بزند حتی اگر اعمال سابقش مطابق منطق نبوده باشد. اوباما در ۸ سال ریاست جمهوری توانست که به اوضاع آشفته اقتصادی در آمریکا سر و سامانی بدهد، شرکت‌های خودروسازی ورشکسته همچون فورد و جی‌ام‌سی را به بازار برگرداند و میلیون‌‌ها شغل نیز ایجاد کند. اتفاقی که شاید در هر کشور دیگری بتواند آرا را به دست آورد، اما مردم آمریکا با انتخاب ترامپ نشان دادند که طالب بیش‌تر از این‌‌ها هستند. اوباما حتی در آخرین روزهای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، با سفرهای پرتعدادش به مناطق مختلف آمریکا، سعی کرد تا نهایت تلاشش را برای چیزهایی که به دست آورده، انجام دهد. در مقابل ترامپ با وعده‌هایی همچون کشیدن دیوار در مرز آمریکا با مکزیک و جلوگیری از ورود قاچاق گفت که به اقتصاد مردم آمریکا کمک خواهد کرد. ترامپ مردم آمریکا را متوجه این واقعیت کرد که جیبشان نسبت به ۸ سال قبل خالی‌تر شده است و به همین دلیل وعده داد تا جلوی جویندگان کار(اعم از مهاجران قانونی و غیرقانونی) بگیرد. مسأله‌ای که برای مردم بسیار حایز اهمیت بود. ترامپ حتی در پاسخ به این‌که چرا طی نزدیک به دو دهه مالیاتش را پرداخت نکرده نیز گفت که این ضعف‌های قانون آمریکا است و من با زیرکی توانستم از این خلأ استفاده کنم. در اصل نشان دادن این نکته که قانون آمریکا پر شده از خلأ‌هایی که سرمایه‌داران می‌توانند از آن استفاده کنند، نکته دیگری بود که باعث شد تا مرهمی بر زخم‌های رنج دیده آمریکا شود.

مرگ شب در ینگه دنیا

با انتخاب ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا، پس از گذشت ۱۱۰ سال از تاریخ آمریکا، کسی که سیاستمدار نبود، به کاخ سفید رفت! اتفاقی استثنایی که حتی تصور آن هم نمی‌رفت. در واقع از زمانی که ترامپ به عنوان رقیب هیلاری‌کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ینگه‌دنیا انتخاب شد، حتی خوشبین‌‌‌ترین طرفدار ترامپ هم روی او حسابی باز نمی‌کرد. این‌که شخصی با خصوصیات خاص ترامپ بتواند بر مسند قدرت قرار گیرد را نه تنها اکثریت آمریکایی‌‌ها بلکه جهان نیز باور نمی‌کرد تا دیروز صبح که جهان به سرگیجه‌ای عمیق مبتلا شد! اغلب مردم آمریکا در خیابان‌‌ها سردرگم بودند و پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باور نداشتند.

به هر حال از حالا جهان حداقل به مدت ۴ سال، شاهد حضور ترامپ ۷۰ ساله‌ای خواهد بود که قبل از آغاز انتخابات سر و صدای زیادی به پا کرد تا همچون معنی اسمش صدایی به بلندای شیپور داشته باشد!