با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه‌ـ‌‌‌بصره‌ محقق می‌شود

راه‌آهن ایران در مسیر مدیترانه

گروه راه‌وشهر‌سازی – عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه‌ـ‌بصره‌ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان و محمد شیاع السودانی؛ نخست وزیر عراق، آغاز شد. این پروژه ۲۰۰میلیون دلاری، حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه است که پس از ۴۰ سال انتظار به سرانجام می‌رسد. به گزارش […]

گروه راه‌وشهر‌سازی – عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه‌ـ‌بصره‌ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان و محمد شیاع السودانی؛ نخست وزیر عراق، آغاز شد. این پروژه ۲۰۰میلیون دلاری، حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه است که پس از ۴۰ سال انتظار به سرانجام می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور، پروژه راه‌آهن شلمچه-‌بصره را طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا خواند که علاوه بر اتصال راه‌آهن دو کشور، می‌تواند تکمیل کننده مسیرهای بین‌المللی حمل‌ونقل باشد. معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دو کریدور شمال-‌جنوب و شرق-‌غرب نیاز دارند و جزء راهبردهای جدی ماست. این پروژه یکی از مواردی است که از پیش از انقلاب، مدنظر ایران و عراق بوده است که متأسفانه تکمیل نشده است. وی افزود: با این ۳۲ کیلومتری که‌ از شلمچه به بصره می‌رود ایران به مدیترانه وصل می‌شود ضمن اینکه برای همه کشورهای غرب آسیایی موقعیت مهمی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه پیش برد این طرح توسط دولت عراق مصوب شده و نخست‌وزیر عراق هم مصمم به تکمیل آن است، اگر این طرح به تکمیل برسد تحول بسیار مهمی در منطقه است. مخبر؛ تصریح کرد: در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و پس از دو سال پیگیری مداوم این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد که امیدواریم برای هر دو کشور ایران و عراق و همچنین کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد. معاون اول رئیس‌جمهور، اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و تصریح کرد: با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره، علاوه بر جهش فوق‌العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند؛ همچنین امیدواریم این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به آغاز عملیات پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره که دو کشور بیش از ۴۰ سال در انتظار آن بودند، اظهار کرد: مقدمات این کار از چندماه قبل در قالب تفاهم‌نامه و جلسات کارشناسی فراهم شده و در این راستا عملیات زیرساختی نیز صورت گرفته است که به فضل خدا عملیات اجرا آغاز شده و امید است این پروژه در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد. وی ادامه داد: طول این خط ریلی ۳۲ کیلومتر است و نظر به این‌که در زمان جنگ تحمیلی مین‌های زیادی در این محدوده وجود داشته است، عملیات مین روبی به طول ۱۶ کیلومتر در قرائن راه‌آهن، برعهده طرف ایرانی است. وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: علاوه بر این ساخت یک پل در محدوده اروندرود نیز برعهده طرف ایرانی است که ما تجهیز اولیه را انجام داده‌ایم و شرکت‌های مرتبط تعیین شده‌اند.وی افزود: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق آغاز شده و عملیات ریل‌گذاری از منطقه صفر مرزی شلمچه استارت خورده است تا زائرین عزیز مسیر جدیدی را از منطقه شلمچه به بصره و پس از آن به سمت نجف و کربلا شاهد باشند. وزیر راه‌وشهرسازی، با اظهار امیدواری به جنبه‌های گردشگری این پروژه مهم، تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق می‌شود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه‌غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد. وی افزود: همچنین توافقی با کشور سوریه انجام شده است تا بتوانیم از طریق ریلی با کشور سوریه نیز در ارتباط باشیم. همچنین محمدشیاع السودانی؛ نخست وزیر عراق، بر اهمیت برقراری ارتباط ریلی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی با عراق تأکید کرد. وی در این باره، گفت: ارتباط ریلی میان ایران و عراق از طریق گذرگاه مرزی شلمچه، یک بخش از کل طرح انتقال مسافران و زائران عتبات عالیات است که قرار است در نهایت به نجف اشرف و کربلای معلی اتصال پیدا کند. وی افزود: پروژه ارتباط ریلی میان ایران و عراق به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و افزایش رشد و توسعه عراق منجر خواهد شد. السودانی؛ تصریح کرد: این پروژه چندین سال تحت بررسی قرار داشت و در سال ۲۰۲۱ با توافقی که میان ایران و عراق انجام گرفت، توافق شد که روند اجرایی آن آغاز شود. این دستاورد حمل‌ونقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است، شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که به این ترتیب، اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد. مهم‌تر اینکه خط ریلی شلمچه‌ـ بصره در صورت اتصال، می‌تواند به‌عنوان راهی مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و مسیری تجاری در طول سال، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد. خطوط ریلی در ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال بین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.