گروه خودرو- چند روز میشود که خودروهای فرسوده موضوعی شده که در میان انبوهی از مردم در حال بحث است و اکثراً منتظرند تا ببیند بالاخره موضوع واردات خودرو و خودروهای کارکرده به کجا خواهد رسید. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ۴۵ […]
گروه خودرو- چند روز میشود که خودروهای فرسوده موضوعی شده که در میان انبوهی از مردم در حال بحث است و اکثراً منتظرند تا ببیند بالاخره موضوع واردات خودرو و خودروهای کارکرده به کجا خواهد رسید. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ۴۵ درصد ناوگان حملونقل کشور فرسوده است، گفت: براساس لایحه برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس، با اشاره به وضعیت خودروهای فرسوده در کشور، افزود: براساس آمارها از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور، حدود ۱۷ میلیون یعنی معادل ۴۵ درصد فرسوده است همچنین از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال حرکت، ۱۱ میلیون آن فرسوده است و در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودروهای این ناوگان فرسوده است. وی ادامه داد: همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است، حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده دارد. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس، با اشاره به قوانین هوای پاک و ساماندهی صنعت خودرو، گفت: قانونگذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دیده که لازم است متولیان در این زمینه با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. وی درباره اسقاط خودروهای فرسوده، تأکید کرد: باید خودروها و موتورسیکلتهایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودروهای متروکه قطعاً نمیتواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند که در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس، با تأکید بر اینکه حق داشتن هوای پاک و خودروی ایمن از حقوق اصلی و مطالبات شهروندان است، گفت: با تصویب مجلس ورود خودروهای دستدوم به کشور علاوه بر خودروهای نو مجاز شده است که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم. وی از حمایت فراکسیون محیطزیست مجلس از خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات، اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد، در عین حال خودروسازان داخلی بهخصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس، تصریح کرد: باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلتهای خدماترسان هرچه سریعتر برقی شوند. همچنین رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده نیز، درخصوص سن فرسودگی خودروها، گفت: خودرویی که به سن ۱۵ سال میرسد میتواند اسقاط شود و در سن ۲۰ سالگی تردد آن در سطح کلانشهرها ممنوع میشود. محمد مشهدیشریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت: سن خودرو فرسوده شخصی سواری ۲۰ سال و مرز فرسودگی آن ۱۵ سال است. او گفت: یعنی خودرویی که به سن ۱۵ سال میرسد میتواند اسقاط شود و در سن ۲۰ سالگی تردد آن در سطح کلانشهرها ممنوع میشود. رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: چند روز گذشته قیمت خودروی فرسوده بهطور عجیبی افزایش یافت که با اطلاعرسانیها قیمتها در حال بازگشت به همان حالت قبل است. قیمت گواهی اسقاط بدون داشتن خودروی فرسوده بین ۳۰تا ۳۵ میلیون تومان است و نیازی به داشتن یا تهیه خودروی فرسوده نیست. حبیب قیصری؛ دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروها در این باره، ضمن اشاره به التهاب اخیر ایجاد شده در حوزه خودروهای فرسوده، اظهار کرد: در حالحاضر برای واردات هر دو دستگاه خودروی وارداتی یک گواهی اسقاط نیاز است. اکنون نیز حجم زیادی گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط وجود دارد که پس از واردات خودرو و ترخیص آنها از گمرک، گواهی اسقاط به همه واردکنندگان حقیقی و حقوقی، تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، تصریح کرد: متأسفانه عدهای سودجو در هفتههای گذشته به دنبال ایجاد التهاب در بازارخودرو بوده و هستند و از ناآگاهی شهروندان سوءاستفاده و اقدام به افزایش صوری قیمت خودروهای فرسوده کردهاند. وی تأکید کرد: شهروندان مراقب باشند که فریب این افراد را به هیچ عنوان نخورند؛ چرا که برای واردات خودرو هیچ نیازی به داشتن یا خرید خودروی فرسوده نیست. مهران سالاری؛ دبیر ستاد نوسازی ستاد اسقاط خودروهای فرسوده هم، درباره قیمتهای خودروهای فرسوده، اظهار داشت: قیمتهای خودروهای فرسودهای که امروز با آن مواجهیم کاذب است و مردم نیازی به هزینه برای خرید خودروهایهای فرسوده برای واردات خودرو ندارند. دبیر ستاد نوسازی ستاد اسقاط خودروهای فرسوده، ادامه داد: برای واردات خودرو نیازی نیست که افراد حقیقی یا حقوقی حتماً خودرو فرسوده داشته باشند یا خریداری کنند، فقط کافی است با ورود به سامانه اسقاط خودروهای فرسوده و تهیه گواهی اسقاط، فرآیند ثبتنام را انجام دهند و بعد از آن به مراکز شمارهگذاری برای عوارض اسقاط خودرو معرفی خواهند شد. سالاریه؛ مسیر جمعآوری خودروهای فرسوده را ثبتنام مالکان در طرحهای خودروهای داخلی برشمرد و گفت: قیمتهایی که این روزها برای خرید و فروش خودروهای فرسوده در جریان است، کاذب بوده و نیازی هم به آن نیست.
نوسازی کامیونهای فرسوده و از رده خارج کردن ناوگان کهنه جادهای، یکی از مهمترین برنامههایی است که میتواند زمینهساز توسعه بخش حملونقل جادهای باشد. بحث نوسازی ناوگان حملونقل جادهای یکی از اصلیترین نیازها و اولویتها در حوزه حملونقل عمومی است که در چند سال گذشته دولتها در این خصوص وعدههای بسیاری دادهاند. بررسیها نشان میدهد […]
دیدگاه بسته شده است.