با گواهی‌های اسقاط موجود چه تعداد خودرو می‌توان وارد کرد؟

گروه خودرو- خودروهای فرسوده، این روز‌ها از موضوعاتی شده که در بین فعالین حوزه خودرو، خیلی به آن پرداخته می‌شود و همین امر سبب شده که بازار خودروهای فرسوده بیشتر از سابق به بی‌نظمی برسد و قیمت این خودروها یک‌شبه چندصد میلیون تومان افزایش یابد که منشأ آن فقط خبری بود که هنوز به‌طور رسمی […]

گروه خودرو- خودروهای فرسوده، این روز‌ها از موضوعاتی شده که در بین فعالین حوزه خودرو، خیلی به آن پرداخته می‌شود و همین امر سبب شده که بازار خودروهای فرسوده بیشتر از سابق به بی‌نظمی برسد و قیمت این خودروها یک‌شبه چندصد میلیون تومان افزایش یابد که منشأ آن فقط خبری بود که هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده بود. اما به‌نظر می‌رسد آن دسته از مافیای خودرو که مخالف واردات خودرو هستند و شاید رسانه‌ای هم برای خود داشته باشند، خواسته‌اند با ایجاد این جو بساط بازار این خودرو‌ها را بر هم بزنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، محممود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت: داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو، امری ضروری نیست و افراد باید فقط گواهی اسقاط بخرند. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، درخصوص پشت‌پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی، گفت: آن چیزی که سر زبان‌ها افتاده این است که صاحب خودروی فرسوده می‌تواند خودرو وارد کند و به همین دلیل افراد تشویق شدند که خودروی فرسوده بخرند و در این صورت می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند، در صورتی که این افراد باید گواهی اسقاط داشته باشند و قیمت گواهی اسقاط هر خودرو سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را پرداخت کنند و با ۱۷ونیم میلیون می‌توانند گواهی دریافت و خودرو وارد کنند.  وی افزود: هر فردی بخواهد می‌تواند به مرکز اسقاط مراجعه کند و گواهی بخرد. ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم و با این میزان گواهی‌ها می‌توان نزدیک به ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و مشکلی برای واردات نداریم. وی در ادامه، بیان کرد: قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود که ما فقط ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم و می‌توانیم این میزان را نیز تولید کنیم. ۱۰ هزار خودرو تا پایان سال گواهی اسقاط خواهد گرفت. مشهدی‌شریف؛ افزود: آیین‌نامه شفاف بیان نشد و باعث شد که موجی در رسانه‌ها شکل بگیرد. برای واردات خودروی خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است. یک‌ونیم درصد قیمت خودرو اگر گواهی اسقاط نباشد به صندوقی واریز می‌شود و این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی می‌شود.  وی افزود: ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا آن‌ها تشویق به اسقاط شوند ولی تمام اقدامات ما تنبیهی است. روزانه ۱۳۲ هزار تومان خودروی فرسوده در طول روز بنزین بیشتری از خودروی نو مصرف می‌کند که در سال، خودروی فرسوده ۵۰ میلیون بیشتر بنزین می‌سوزاند. مشهدی‌شریف؛ گفت: خودروی فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتعال‌زایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شود. این بند که به بیرون درز کرده و هنوز هم تصویب نشده، سبب این التهابات بازار شده است که قیمت خودروی فرسوده بالا برود و مردم فکر کنند که باید خودروی فرسوده داشته باشند. این‌گونه نیست که صاحب خودروی فرسوده باید اقدام به واردات کند. وی ادامه داد: در مورد بحث واردات مردم نگرانی نداشته باشند. این فضایی که یک هفته است در کشور جریان پیدا کرده صرفاً یک بازی رسانه‌ای است و خرید گواهی اسقاط برای واردات خودروی میلیاردی به ۱۷ونیم میلیون اصلاً قیمتی نیست. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست و همچنان هم ادامه دارد. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی موضوع کاملاً اشتباهی نیست، ولی دقیق هم نیست.  وی ادامه داد: برای واردات خودروی خارجی، فرد واردکننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کند از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید ثبت‌نام کند و خودرو را اسقاط کند و سپس گواهی بگیرد. سالاریه؛ گفت: مراکز اسقاط هم هستند که نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و وقتی اسقاط می‌شود گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند و آن مرکزی که گواهی اسقاط را دارد آن را در سامانه بارگذاری می‌کند. افراد واردکننده نیازی نیست خودشان خودرو بخرند و اسقاط کنند و می‌توانند گواهی اسقاط مراکز را دریافت کنند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، افزود: تاکنون قانون قید نکرده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود. ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تأمین کنیم. سالاریه؛ ادامه داد: ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح می‌توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می‌توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود دارد و مشکلی برای تأمین گواهی اسقاط وجود ندارد. وی افزود: مردم نباید پول زیادی بابت خرید خودروی فرسوده بدهند که مرکز اسقاط نهایتاً ۵۰ میلیون پول به آن‌ها بدهد، بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷ونیم میلیون خریداری کنند. باید منتظر تصویب آیین‌نامه باشیم‌.