توفان‌های ماسه و گردوغبار؛ درد مشترک ۵۰ کشور!

مهدی یاوری – سال‌هاست که از پدیده توفان‌های شنی در ایران می‌گذرد، طوفان شن، طوفان گردوغبار یا توفان خاک، پدیده‌ای جوی است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک رخ می‌دهد. در این پدیده، بادی نیرومند ذرات ماسه را از سطح خشک زمین به هوا بلند می‌کند. این ذرات بسته به اندازه آن‌ها تا مسافت‌های زیادی […]

مهدی یاوری – سال‌هاست که از پدیده توفان‌های شنی در ایران می‌گذرد، طوفان شن، طوفان گردوغبار یا توفان خاک، پدیده‌ای جوی است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک رخ می‌دهد. در این پدیده، بادی نیرومند ذرات ماسه را از سطح خشک زمین به هوا بلند می‌کند. این ذرات بسته به اندازه آن‌ها تا مسافت‌های زیادی در هوا حرکت می‌کنند و در آخر به زمین فرو می‌افتند. طبق آمار‌ها توفان‌های گردوغبار بیش از ۱۵۰ کشور در جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ۴۵ کشور به‌عنوان تولیدکننده گردوغبار هستند و حدود دو میلیارد تُن گردوغبار در سال در اتمسفر منتشر می‌شود که آسیب‌های بسیاری به انسان وارد می‌کند. همچنین سالانه هزاران نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از گردوغبار از بین می‌روند. بر همین اساس دیروز (شنبه) اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار با شرکت نمایندگانی از ۵۰ کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

حفاظت از محیط‌زیست صرفاً مربوط به یک کشور و یک منطقه نیست

سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور کشورمان، در «اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار»، گفت: طبیعت در اختیار انسان‌هاست اما برای بهره‌برداری از مواهب آن باید قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت رعایت شود؛ چرا که اگر قوانین حاکم بر دریاها، جنگل‌‌ها و کلیت طبیعت نادیده گرفته شود، خطرات ناشی از آن، همه موجودات و طبیعت را در بر می‌گیرد. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست برای هم‌فکری، هم‌اندیشی و تدبیر مشترک درباره موضوع مهم حفاظت از محیط‌زیست مبارک باشد، گفت: امروز حفاظت از محیط‌زیست یک مسأله و دغدغه‌ای عمومی و نه صرفاً مربوط به یک کشور و منطقه خاص است و تهدیدهای ناشی از آسیب به محیط‌زیست برای جان انسان‌‌ها و امنیت غذایی همه کشور‌ها و دغدغه‌مندان را به هم‌فکری و همکاری وا داشته است. وی حضور قریب به ۵۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی در این اجلاس را نشان‌دهنده احساس مشترک برای حفظ محیط‌زیست و شایسته قدردانی دانست و افزود: این همگرایی باعث خواهد شد تا کشورهای در حال توسعه صرفاً با نگاه اقتصادی به مسائل نگاه نکنند و حفظ محیط‌زیست را نیز در نظر داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس و تصمیمات اتخاذ شده در آن منشأ برکات برای حفظ محیط‌زیست، گامی مهم برای مدیریت منابع آبی، ابزاری کارآمد برای احترام به قوانین حاکم بر طبیعت و مانعی جدی در مقابل کشورهای توسعه‌یافته سلطه‌گر در نقض قوانین محیط‌زیستی باشد.

ایران جزء ۵ کشور با بیش‌ترین تأثیرپذیری از گردوغبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز، ضمن اشاره به پنج کشوری که بیش‌ترین تأثیر را از پدیده گردوغبار می‌پذیرند، اظهار کرد: سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی جان خود را در جهان از دست می‌دهند. علی سلاجقه؛ در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار، ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل سازمان ملل‌متحد سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند. این آمار و ارقام ما را به چاره‌اندیشی وادار می‌کند. رئیس‌جمهوری نیز با توجه به این مشکلات دستور داد تا برای حل این مشکل از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده شود. وی ادامه داد: براساس این دستور سازمان حفاظت محیط‌زیست در کنار وزارت امورخارجه رایزنی‌های خود را آغاز کرده است که به تشکیل اولین نشست منطقه‌ای گردوغبار در ۲۱ تیرماه با حضور کشورهای همسایه، همسو و مسلمان در تهران منجر شد و در نتیجه همین رایزنی‌‌ها روز ۲۱ تیرماه به‌عنوان روز بین‌المللی مقابله با گردوغبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد. سلاجقه؛ ادامه داد: با توجه به اینکه محیط‌زیست مرز نمی‌شناسد، کشور‌ها از دعوت ما استقبال کردند و از ۵۵ کشور دعوت شده، ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی در اجلاس شرکت کرده‌اند.