معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

فرصت ۶ ماهه روس‌‌‌ها برای ارائه نقشه راه‌آهن آستارا

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: روس‌‌‌ها در بازه‌زمانی شش ماهه باید هم براورد قیمتی و هم طراحی برای نقشه راه‌آهن آستارا ارائه دهند. به گزارش ایلنا، خیرا… خادمی؛ درباره آخرین اقدامات روس‌‌‌ها برای علمیاتی‌سازی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا، اظهار داشت: قرارداد اولیه راه‌آهن رشت-‌آستارا با روس‌‌‌ها منعقد شده و پس از آن روسیه درخواست فرصت مطالعاتی […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: روس‌‌‌ها در بازه‌زمانی شش ماهه باید هم براورد قیمتی و هم طراحی برای نقشه راه‌آهن آستارا ارائه دهند. به گزارش ایلنا، خیرا… خادمی؛ درباره آخرین اقدامات روس‌‌‌ها برای علمیاتی‌سازی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا، اظهار داشت: قرارداد اولیه راه‌آهن رشت-‌آستارا با روس‌‌‌ها منعقد شده و پس از آن روسیه درخواست فرصت مطالعاتی داشته تا برآورد ریالی برای اجرای پروژه‌ها را به ایران ارائه دهد. وی ادامه داد: مجری طرف روس برای این پروژه از مسیر بازدید داشته و اجرای پروژه در جریان است و مهلت زمانی برای تهیه نقشه به مجری طرف روس داده شده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به مدت زمان این مهلت داده شده، گفت: به طرف روس‌های فشار آورده‌ایم که نهایتاً در شش ماه اقدامات فنی خود را انجام و پیشنهادات طراحی خود را ارائه دهند در ایران هم این پیشنهادات به تصویب برسد. بنابراین روس‌‌‌ها در بازه‌زمانی شش ماهه باید هم براورد قیمتی و هم طراحی را ارائه دهند. خادمی؛ با بیان اینکه بر اینکه در مذاکرات با روسیه با مشکلی مواجه نشده‌ایم، تأکید کرد: ساخت پروژه برعهده روس‌‌‌ها است و آذری‌‌‌ها در هیچ بخشی دخالت ندارند اما از آنجایی که بخشی از مسیر از آذربایجان می‌گذرد برای تردد نیاز است که آذری‌‌‌ها هم خط آهن خود را ارتقاء دهند که این مذاکرات با آذربایجان در حال انجام است البته تاکنون اذربایجان تا حدی خطوط را ارتقا داده است و کشور آذربایجان با ایران همکاری دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خط‌آهن، افزود: خط آهن کشور آذربایجان تا نقطه صفر مرزی احداث شده و طبق توافقات تردد در داخل بارانداز در حال انجام است و خط ریلی آذربایجان ساخته شده و ایران باید خط رشت-‌آستارا تکمیل کند. وی درباره تفاوت خط ریلی ایران و آذربایجان، اظهار داشت: خط راه‌آهن ایران طبق استانداردهای جهانی است و خط راه‌آهن رشت-‌آستارا هم با همین استاندارد‌‌ها ساخته می‌شود اما خط آذری‌‌‌ها عریض‌تر است بنابراین برای تردد لازم است که در نقطه مرزی بوژی عوض شود و اکثر کشور‌‌ها هم همین شرایط را دارند و تردد آن‌‌ها با تغییر بوژی قابل انجام است و در این باره مشکلی وجود ندارد و در مسیر ریلی سرخس و اینجه‌برون با تغییر بوژی به شبکه ریلی کشور همسایه متصل می‌شویم.