قطعات ایمنی؛ در اولویت استانداردسازی ۱۰۰۰ قطعه خودرویی

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، درباره ورود سازمان ملی استاندارد به استاندارسازی اجباری هزار قطعه خودرویی و در این خصوص که این استاندارد‌ها چه قطعاتی را شامل می‌شوند، به بیان توضیحاتی پرداخت.  به گزارش خبرخودرو، احمدرضا رعنایی؛ با اشاره به هدف‌گذاری سازمان ملی استاندارد مبنی بر استانداردسازی اجباری هزار […]

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، درباره ورود سازمان ملی استاندارد به استاندارسازی اجباری هزار قطعه خودرویی و در این خصوص که این استاندارد‌ها چه قطعاتی را شامل می‌شوند، به بیان توضیحاتی پرداخت.  به گزارش خبرخودرو، احمدرضا رعنایی؛ با اشاره به هدف‌گذاری سازمان ملی استاندارد مبنی بر استانداردسازی اجباری هزار قطعه یدکی خودرو تا پایان سال‌جاری گفت: به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد براساس سوابق گذشته و اولویت‌بندی قطعات به حوزه استانداردسازی قطعات یدکی خودرو ورود کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که این استاندارد‌ها چه قطعاتی را شامل می‌شوند، عنوان کرد: طبق اولویت‌بندی که در گذشته انجام شده قطعات مربوط به سیستم ایمنی خودرو مانند لنت ترمز و سیستم تعلیق و جلوبندی در اولویت نخست، قطعاتی که در آلودگی هوا و مصرف سوخت خودرو نقش دارند به‌ترتیب در اولویت‌های بعدی و قطعاتی که موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به مالکان خودرو، ایجاد دعاوی حقوقی و هدررفت سرمایه ملی هستند در آخرین مرحله برای استانداردسازی قرار دارند. عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، ادامه داد: به نظر می‌رسد رعایت استانداردهای اجباری در قطعات ایمنی شامل استانداردسازی چراغ‌ها، سپر و سیستم شاسی، بلبرینگ، چرخ و پولوس باشد. رعنایی؛ با اشاره به اینکه ارتقای استاندارد قطعات موتوری خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، کاهش اختلافات حقوقی و حفظ سرمایه‌های ملی کشور دارد، افزود: عدم رعایت استاندارد‌ها در قطعاتی مانند رینگ، پیستون، سوپاپ و سیلندر در وهله اول عملکرد موتور را مختل کرده و چون موتور قابلیت تولید انرژی به میزان کافی را ندارد موجب کاهش بازدهی، افزایش مصرف سوخت خودرو و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد. وی یادآور شد: قطعات موتور خودرو بسته به تکنولوژی که دارند به ویژه موتورهای با استاندارد یورو ۳ و ۴ با آلایندگی و مصرف سوخت بیشتری همراه هستند که خوشبختانه با ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۵ میزان آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو‌ها نیز کاهش یافته است. عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، اذعان داشت: عدم رعایت استاندارد‌ها در قطعات خودرو امروز به اختلافات میان مالکان خودرو، تعمیرکاران و فروشندگان قطعات یدکی دامن زده و فضای تشنج‌آمیزی را در جامعه ایجاد کرده است. رعنایی؛ اضافه کرد: از طرفی با خرابی قطعات حتی اگر مالک خودرو شکایتی نداشته باشد، موتور خودرو ظرف سال اول مستهلک شده و علاوه بر تحمیل هزینه سنگین به صاحب خودرو به سرمایه ملی کشور نیز آسیب وارد می‌کند در حالی که با استاندارسازی قطعات بسیاری از اختلافات حقوقی و شرایط متشنج جامعه کاهش یافته و سرمایه‌های ملی نیز حفظ خواهد شد. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، استانداردسازی برخی قطعات نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و خاص است که در ایران وجود ندارد و سازمان ملی استاندارد با این پیش‌فرض که مقدمات استاندارسازی قطعات ساخت داخل را فراهم کند به این حوزه ورود پیدا کرده است.