مذاکرات برای پخش صدای شجریان از رسانه ملی آغاز شده است

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد مذاکرات برای پخش صدای شجریان از رسانه ملی آغاز شده است وضعیت جسمانی استادشجریان یک روند رو بهبود را طی می‌کند. برای پخش صدای استاد شجریان از رسانه ملی مذاکراتی در سطوح مختلف در جریان است و پیگیری‌هایی از سوی هنرمندان و وزارت ارشاد در این‌باره صورت گرفته است. فرزادطالبی (مدیرکل […]

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد

مذاکرات برای پخش صدای شجریان از رسانه ملی آغاز شده است

وضعیت جسمانی استادشجریان یک روند رو بهبود را طی می‌کند. برای پخش صدای استاد شجریان از رسانه ملی مذاکراتی در سطوح مختلف در جریان است و پیگیری‌هایی از سوی هنرمندان و وزارت ارشاد در این‌باره صورت گرفته است.

فرزادطالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با حضور در غرفه ایلنا در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات؛ با اشاره به سیاست‌های کلی وزارت ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود آقای صالحی‌امیری در مقابل لغو کنسرت‌‌ها از سوی برخی نهاد‌ها تغییر موضع و رویکرد دارد، اظهار کرد: مجوزهای صادره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای دولت تلقی می‌شود و در همه مناطق ایران جاری و ساری است و همه قاعدتاً باید به این مجوز‌ها احترام بگذارند و شأن آن را حفظ کنند. این سیاست رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و خواهد بود.

او افزود: مسایلی که در برخی شهر‌ها نیز ایجاد می‌شود براساس یک‌سری اظهارنظر‌ها بود که اتفاق افتاد اما سیاست کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای صادره است و قطعاً صدور این مجوز‌ها تداوم خواهد داشت.

مدیرکل دفتر موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بهبود وضعیت ارکسترهای ملی و سمفونیک افزود: امیدوارم بهبود در کیفیت و کمیت این ارکستر‌ها شاهد باشیم چراکه دو رهبری که در حال حاضر رهبری این دو ارکستر را برعهده دارند از شخصیت‌های برجسته موسیقی ایران هستند و طبیعتاً انتخاب آن‌ها براساس منطق بوده است. مسؤولیت ارکستر‌ها از سال گذشته به بنیاد رودکی واگذار شده و دفتر موسیقی به صورت کلی بر آن‌ها نظارت دارد و نقطه نظراتمان را نیز بیان می‌کنیم.

طالبی درباره وضعیت جسمانی استاد شجریان و لغو ممنوعیت پخش صدای این هنرمند از رسانه ملی گفت: تا جایی که اطلاع دارم وضعیت جسمانی استاد شجریان یک روند رو بهبودی را طی می‌کند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. دفتر موسیقی چند ماه پیش مجوز آلبوم «طریق‌عشق» با صدای استاد شجریان را صادر کرد که تاکنون نیز از پرفروش‌‌ترین آلبوم‌‌ها در کشور بوده است.

او ادامه داد: در خصوص پخش صدای استاد از رسانه ملی باید بگویم که سیاست‌گذار این رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما مذاکراتی در سطوح مختلف در جریان است و پیگیری‌هایی از سوی هنرمندان و وزارت ارشاد در این‌باره صورت گرفته اما همان‌طور که گفتم مسؤول سیاست‌های رسانه ملی افراد دیگری هستند و هر آنچه را که صلاح و صحیح بدانند را عمل می‌کنند هر چند انتظار جامعه امر دیگری است که امیدواریم به آن توجه بیش‌تری شود.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره کیفیت اجراهایی که در تالار وحدت برگزار می‌شود؛ خاطرنشان کرد: دفتر موسیقی در این باره تمهیداتی را به‌کار برده است از جمله این‌که شورای موسیقی ما که شورای تخصصی موسیقی وزارت ارشاد است؛ روی اجراهایی که در تالار وحدت برگزار می‌شود نظارت بیش‌تری داشته باشد البته این کمکی است که ما به بنیاد می‌دهیم و در حقیقت تعیین سطح کیفی اجرا‌ها برعهده بنیاد رودکی است.

طالبی در پاسخ به این سؤال که براساس آمار دفتر موسیقی به آلبوم‌های موسیقی سنتی مجوز بیش‌تری می‌دهد یا پاپ، گفت: به دلیل این‌که موسیقی سنتی بیش از موسیقی پاپ تولید می‌شود پس در نتیجه مجوزهای بیش‌تری را به خود اختصاص می‌دهد اما این‌که اقبال عموم در خصوص کنسرت‌‌ها و برخی آلبوم‌‌ها نسبت به موسیقی پاپ بیش‌تر است باید بررسی بیش‌تری انجام شود اما از آنجا که تولید موسیقی در ایران در حوزه موسیقی سنتی بیش‌تر است، از همین رو مجوز‌ها نیز در این حوزه بیش‌تر است؛ البته این بسیار جای خوشحالی است که ما تولیدات بسیاری در زمینه موسیقی سنتی داریم.

 

مدیرکل دفتر موسیقی درباره حکم صادر شده از سوی دادگاه برای امیرحسین‌مقصودلو «امیرتتلو» و تعیین ۱۰ سال حبس برای این خواننده، گفت: مرجع رسیدگی به این مسأله قوه قضاییه است و حتماً دلایلی برای تعیین حکم وجود داشته است.