بحران‌های اقتصادی تا ۴۶ درصد خودکشی را افزایش می‌دهد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بحران‌های اقتصادی تا ۴۶ درصد خودکشی را افزایش می‌دهد معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وجود مدیران استراتژیک نیاز امروز جامعه است. به گزارش ایلنا، حبیب‌ا…مسعودی‌فرید در آیین اختتامیه همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان همدان، اظهار کرد: نبود یا کمبود تفکر فرایندی، سیستمی و […]

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی

بحران‌های اقتصادی تا ۴۶ درصد خودکشی را افزایش می‌دهد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وجود مدیران استراتژیک نیاز امروز جامعه است.

به گزارش ایلنا، حبیب‌ا…مسعودی‌فرید در آیین اختتامیه همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان همدان، اظهار کرد: نبود یا کمبود تفکر فرایندی، سیستمی و نگاه کل‌نگر شاید از علل آسیب اجتماعی است که می‌خواهیم با موضوع اقتصادی آن را توجیه کنیم.

وی با بیان این‌که در تحلیل مسایل اجتماعی چندین مدل و رویکرد وجود دارد که یکی نقش عملکرد محافظتی است، افزود: عدم‌توسعه متوازن، نبود پیوست سلامت، نبود پیوست اجتماعی و نبود مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت باعث می‌شود برنامه‌های ما با موفقیت همراه نباشد.

مسعودی‌فرید عنوان کرد: نیاز به تفکر سیستمی برای توجه به جنبه‌های مختلف رونق اقتصادی داریم اما آیا رونق اقتصادی می‌تواند منجر به پیشگیری از بروز مواردی چون کودکان خیابانی، کودکان در معرض خشونت، دختران و زنان در معرض خشونت و… شود؟ پاسخ می‌تواند بله یا خیر باشد؛ به‌طوری‌که رونق اقتصادی می‌تواند موجب بهبود دسترسی و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالعکس شود.

وی با بیان این‌که نمی‌توان گفت با تشکیل اورژانس اجتماعی مسؤولیت ما تمام شده است، عنوان کرد: هرگونه مسایل را تبیین کنیم، راه‌حل‌های ما نیز بر همان اساس شکل می‌گیرد. به‌طوری‌که در گذشته افرادی که از سلامت روان برخوردار نبودند را می‌گفتیم جن‌زده شده‌اند و بیماران روان را زنجیر کرده و داخل قفس نگه می‌داشتیم اما زمانی‌که نگاه‌ها مثلاً به اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن تغییر یافت، پنجره‌های جدیدی به روی ما باز شد و موفقیت‌های زیادی کسب کردیم.

مسعودی‌فرید تصریح کرد: ۴ موضوع ژنتیک و زیست‌شناختی، خدمات سلامت، عوامل محیطی و سبک زندگی در سلامت مردم می‌تواند نقش داشته باشد و حیطه‌های اصلی مرتبط با سلامت محسوب می‌شوند.

وی با طرح این سؤال آیا فواید ناشی از رونق اقتصادی به سمتی می‌رود که سبک زندگی مردم را بهبود بخشد و منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود، پاسخ داد: اگر این امر به صورت نرمال انجام نشود موجب نابرابری‌ها و افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است رونق اقتصادی وارد زندگی مردم شود و بر روی ریشه‌های اساسی تمرکز کند و از علل ریز غافل شود به‌طور قطع نمی‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.

مسعودی‌فرید افزود: گزارش سال ۲۰۱۲ روز جهانی سلامت روان درمورد افسردگی و گزارش تأثیر بحرانی‌های اقتصادی بر روی سلامت روان نشان می‌دهد احتمال خودکشی افرادی که دچار افسردگی در بحران‌های اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری، بالا می‌رود.

وی با اشاره به این‌که به‌طور میانگین بحران‌های اقتصادی تا ۴۶ درصد خودکشی را افزایش داده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از این امر باید تمام دستگاه‌ها به میدان بیایند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم اطلاعاتی از میزان امید به زندگی، تعداد کودکان کار، آسیب‌های مرتبط با فرزندان و بزرگسالان و… را در بالا و پایین شهری همچون همدان کسب کنیم می‌توان رونق اقتصادی را هدفمند کرد.

به گفته مسعودی‌فرید، دولت‌‌ها باید برای رشد و نمو ابتدایی کودکان و ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارتقای سلامت کودکان در تمامی زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و تلاش کنند.

وی افزود: دولت باید با اتخاذ سیاست‌های دوستدار کودک و خانواده به خانواده‌ها کمک کنند تا به وظایف خود در قبال فرزندان خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: کشورهایی نظیر دانمارک سالانه ۱٫۲ درصد و سوئد دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف برنامه رشد و نمو ابتدای کودکی در سنین مدرسه می‌کنند و این امر نشان می‌دهد باید پول حاصل از رونق اقتصادی را در سنین ابتدایی هزینه کرد.

مسعودی‌فرید خاطرنشان کرد: فواید رشد اقتصادی زیاد است و می‌تواند مصرف را به سود فعال کردن بازارهای اقتصادی و خدمات عمومی بالا ببرد و بهبود بخشد و فقر و بیکاری را کاهش دهد.

وی با بیان این‌که لزوماً ارتباطی بین بهبود اقتصادی در یک جامعه و شادی و نشاط وجود ندارد، عنوان کرد: اگر رونق اقتصادی منجر به افزایش نابرابری‌ها شود پیامدهایی همچون کاهش اعتماد عمومی، عدم احساس صداقت در جامعه، کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش جرایم و استرس و آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد.

وی با اشاره به این‌که احساس صداقت و اعتماد دو عامل اساسی است که موجب ایجاد نشاط و شادی در جامعه می‌شود، عنوان کرد: دولت توانمندساز باید کارآمد و متکی به جامعه بوده و توسعه‌خواه باشد و نقش‌های تولیگری، تصدی‌گری و قابلیت افزایش پرورش‌گری را داشته باشد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در پایان با بیان این‌که مدیران استراتژیک نیاز امروز جامعه است، گفت: مدیران استراتژیک تنها منحصر به مدیران قوه مجریه نیست بلکه باید همه به ویژه دانشگاهیان بدانند در جامعه چه خبر است.