چالش آغاز سال تحصیلی جدید؛ دانش‌آموزان و مسؤولان حاضرند؟

هانیه قنادزاده – در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم. فصلی از زندگی اکثریت ایرانیان که می‌تواند مهم‌ترین رکن توسعه هر فرد که همانا آموزش است را برعهده داشته باشد. میلیون‌ها دانش‌آموز هر ساله روانه مدارس می‌شوند تا بتوانند آینده‌ای بهتر را برای خود بسازند.‌ به همین خاطر هم هست که دانش‌آموزان را آینده‌سازان هر […]

هانیه قنادزاده – در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم. فصلی از زندگی اکثریت ایرانیان که می‌تواند مهم‌ترین رکن توسعه هر فرد که همانا آموزش است را برعهده داشته باشد. میلیون‌ها دانش‌آموز هر ساله روانه مدارس می‌شوند تا بتوانند آینده‌ای بهتر را برای خود بسازند.‌ به همین خاطر هم هست که دانش‌آموزان را آینده‌سازان هر کشور معرفی می‌کنند. در کشورمان نیز میلیون‌ها دانش‌آموز کم‌کم آماده حضور در مدارس می‌شوند. از خرید لوازم‌التحریر گرفته تا کیف مدرسه، از چگونگی حمل‌ونقل دانش‌آموزان گرفته تا سرویس مدارس، از دردسرهای ثبت‌نام در مدارس گرفته تا شهریه‌های آن، جزء چالش‌های دانش‌آموزان و والدینشان برای حضور در کلاس بوده است.

چالش آغاز سال تحصیلی جدید

علاوه بر مشکلاتی که دانش‌آموزان اتباع خارجی هر سال برای ثبت‌نام در مدارس دارند، امسال سامانه سهما و دریافت کد یکتا نیز دردسرهای جدیدی برای آن‌ها ایجاد کرده است. ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد یکتا برای دانش‌آموزان فاقد شناسه معتبر است که در سال‌های گذشته با برگه حمایت تحصیلی می‌توانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند. امسال برای اولین‌بار به منظور ساماندهی مطلوب و هدفمند اتباع و مهاجرین خارجی در کشور، ثبت‌نام دانش‌آموزی از طریق سامانه هوشمند سازمان ملی مهاجرت (سهما) از ۲۱ مردادماه آغاز شد. دانش‌آموزان چه افرادی که سال گذشته در ایران تحصیل کردند و چه افرادی که جدیدالورود هستند، ابتدا باید در سامانه سازمان ملی مهاجرت ثبت‌نام کنند.

آماده استقبال از مهری پُرنشاط و پُرامید هستیم

از سوی دیگر نیز سؤال مطرح است که آیا مسؤولان نیز برای حضور دانش‌آموزان در مدارس حاضر هستند؟ وزیر آموزش و پرورش از آمادگی کامل این وزارتخانه برای آغاز سال تحصیلی خبر داد و تأکید کرد: آماده استقبال از مهری پرنشاط و پرامید هستیم. رضامراد صحرایی؛ در همایش تبیین و توانمندسازی مدیران مدارس اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به موضوع مدرسه در سند تحول بنیادین، گفت: یکی از دغدغه‌ها این است که سند تحول به سطح مدرسه بیاید و امروز نظر مورد اجماع همه دغدغه‌مندان، پیرامون اینکه سند تحول چرا محقق نشده این است که سند به مدرسه راه پیدا نکرد. وی با اشاره به ویژگی‌های مورد نظر مدرسه در سند تحول بنیادین، اظهار کرد: مدرسه‌ای که سند تحول ترسیم می‌کند، تجلی‌بخش فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در روابط با خلق، جهان خلقت، خود و دیگران و به‌ویژه کرامت‌نفس، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، نظم، جدیت، ایثارگری و… است. وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه سند تحول می‌گوید مدرسه، نقطه اتصال دولت و ملت در پیشرفت کشور و کانون تربیت محله است، افزود: هزینه‌ای ندارد که مدیران، شورای تربیتی محله را تشکیل دهند و دانش‌آموزان در کنار مسؤولان بنشینند و گفت‌وگو کنند و مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند، مدرسه، قلب تپنده پیشرفت هر شهر و جامعه‌ای است. صحرایی؛ خطاب به مدیران مدارس تأکید کرد: نقش و جایگاه شما در تحول بسیار مهم و ارزشمند است. سند تحول بنیادین می‌گوید مدرسه، برخوردار از قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در چارچوب سیاست‌های محلی، منطقه‌ای و ملی است.