ساخت ریل چابهار-‌خواف ۶.۵ میلیارد دلار نیاز دارد

وزیر راه و شهرسازی ساخت ریل چابهار-‌خواف ۶.۵ میلیارد دلار نیاز دارد مناطق آزاد محل ورود کالاهای نامرغوب شده است وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری برخی استان‌ها در مورد ایجاد مناطق آزاد جدید، تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود؛ حال […]

وزیر راه و شهرسازی

ساخت ریل چابهار-‌خواف ۶.۵ میلیارد دلار نیاز دارد

مناطق آزاد محل ورود کالاهای نامرغوب شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری برخی استان‌ها در مورد ایجاد مناطق آزاد جدید، تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود؛ حال این‌که بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت به ایران تبدیل شده است.

آخوندی گفت: از زنگبار تا عمان، افغانستان و پاکستان یک شبکه بزرگ تجاری و ارتباطی وجود دارد که خلق این شبکه بسیار گران قیمت است و با توجه به برخورداری استان سیستان‌وبلوچستان از این شبکه، سهم آن باید در برنامه‌ریزی توسعه‌ای مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه تمدن ایران شهری هیچ کس نمی‌تواند سهم شبکه ارتباطی سیستان‌وبلوچستان را نادیده بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی سیستان‌وبلوچستان را تجهیز و تسهیل کنیم.

آخوندی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید برای هر کدام از شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان مأموریت‌های ویژه تعریف شود.

وی عنوان کرد: در شهرستان چابهار سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه بندر و فرودگاه در حال انجام است که برای تبدیل شدن چابهار به مرکز جاذب جمعیت ایجاد پسکرانه نیاز ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ساخت ریل چابهار-‌خواف به حدود ۶.۵ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین شود.

تقویت سیستم‌های ریلی، مرزی و جاده‌ای سیستان‌‌وبلوچستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه مرز‌‌ها و پایانه‌های مرزی برای گسترش روابط تمدنی بسیار حایزاهمیت هستند و در این راستا باید سیستم‌های ریلی، مرزی و جاده‌ای سیستان‌‌وبلوچستان را تقویت کرد تا این روابط درون تمدنی با کشورهای همسایه افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، عباس‌آخوندی در جلسه ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان‌‌وبلوچستان در استانداری، اظهار کرد: توسعه بیش از پیش سیستان‌‌وبلوچستان در بحث تجاری توجه به کشورهای همسایه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه توسعه سیستان‌‌وبلوچستان باید به ظرفیت هم‌مرز بودن این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان توجه ویژه شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید در بنادر تنها تصور حمل‌ونقل را داشت بلکه باید منطقه ویژه اقتصادی برای تولید در بنادر چابهار در نظر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی تصور می‌کنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود؛ حال این‌که بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت به ایران تبدیل شده است.

آخوندی بیان کرد: نیروی انسانی جوان سیستان‌‌وبلوچستان یک ثروت بسیار بزرگ برای این استان محسوب می‌شود.

وی گفت: وجود معادن، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت ویژه سیستان‌‌وبلوچستان در زمینه تجارت از جمله مزیت‌های مادی این استان است؛ اما عمده‌‌‌ترین ثروت سیستان‌‌وبلوچستان میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی است.

 

آخوندی تصریح کرد: سیستان‌‌وبلوچستان به دلیل ارتباط مستقیم با شبه‌قاره هند، خراسان بزرگ، دریای عمان و کشورهای پاکستان و افغانستان نقش ارتباطی بسیار مهمی در کشور دارد و ضرورت دارد به این نقش توجه ویژه شود، چرا که می‌تواند ارتباط بسیار مهمی را با حوزه‌های تمدنی مختلف ایجاد کند.