افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در پی جذب سرمایههای خارجی مدیرکل دفتر برنامهریزی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: نیازمند سرمایهگذاری خارجی و حضور برندهای صاحب نام در کشور هستیم تا صادرات توسعه یابد. محمدرضاایزدیان در گفتوگو با مهر در خصوص متنوعسازی سبد صادراتی […]
افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در پی جذب سرمایههای خارجی
مدیرکل دفتر برنامهریزی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: نیازمند سرمایهگذاری خارجی و حضور برندهای صاحب نام در کشور هستیم تا صادرات توسعه یابد.
محمدرضاایزدیان در گفتوگو با مهر در خصوص متنوعسازی سبد صادراتی ایران، گفت: سیاست تجاری ایران، فاصله از تک محصولی بودن و افزایش صادرات غیرنفتی است تا وابستگی اقتصاد ملی و بودجه دولت به یک محصول نباشد، بنابراین تنوع صادراتی ایران برنامه راهبردی ماست.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در دو دهه گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی جزو سبد صادراتی ما شده است و سهم آن افزایش یافته است، افزود: درگذشته حجم عمدهای از صادرات ما اختصاص به فرش، خشکبار و برخی اقلام سنتی بود اما به تازگی این روند تغییر کرده و صادرات محصولات با فناوری بالا و دانش بنیان افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه صادرات محصولاتی در حوزه نانو و زیست فناوری، ماشینآلات صنعتی و مواد اولیه و واسطهای از جمله محصولاتی است که به تازگی صادرات آن افزایش یافته است، اظهار کرد: این به معنی تنوع سبد صادراتی ایران در سالهای اخیر است.
ایزدیان ادامه داد: البته برای آنکه این سهم افزایش پیدا کند به نحوی که بگوییم بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی و کل صادرات کشور، غیرنفتی است هنوز راه درازی در پیش داریم که نیازمند سیاستگذاری خاص خود در حوزههای پولی، ارزی، مالی و تجاری است.
وی با بیان اینکه باید سرمایهگذاریهای انجام شده در بخشهایی باشد که امکان صادرات محصولات آنها وجود دارد، اظهار کرد: باید سرمایهگذاری را به سمت واحدهای صادراتگرا هدایت کنیم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه باید سرمایهگذاری در کالاهای صادراتی به خصوص با نگاه به بازارهای پیرامونی باشد، گفت: بازارهای پیرامونی ما شامل ۲۵ کشور است که حداقل فاصله را با آنها داریم. تولید ناخالص داخلی تجمیعی این ۲۵ کشور بالای ۱٫۵ تریلیون دلار است و تلاش ما برای صادرات به این کشورها میتواند پیشران خروج اقتصاد ایران از رکود باشد.
ایزدیان با تأکید بر اینکه نیازمند سرمایهگذاری گسترده و بهبود روابط بینالمللی هستیم، افزود: در شرایطی که صادرات پیشران اقتصاد ما باشد، ورود اقتصاد به دوره رشد مستمر و بالا دور از دسترس نیست، در غیراینصورت برای رسیدن به رشد ۸ درصدی به سرمایهگذاری گستردهای نیاز داریم.
وی جهش صادراتی را مستلزم سرمایهگذاری مستقیم خارجی دانست و گفت: باید سرمایهگذاری خارجی از طریق برندهای صاحب نام و در مشارکت با زنجیره جهانی باشد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مشارکت در شبکههای بینالمللی و تولیدات مشترک و تحت برند که اقتصاد ایران را از یک اقتصاد واردکننده دور کند باید در اولویت ما قرار داشته باشد، بهطوری که این کشورها از طریق سرمایهگذاری مشترک، ارتقای صادرات را در کشور ما به وجود بیاورند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.