خودروهای فاقد استانداردهای ۸۵گانه از چرخه تولید خارج می‌شوند

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، گفت: مقرر شده تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، محمدرضا درگاهی؛ درخصوص کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهار داشت: تولیدکننده مسؤول کیفیت خودرو […]

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، گفت: مقرر شده تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، محمدرضا درگاهی؛ درخصوص کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهار داشت: تولیدکننده مسؤول کیفیت خودرو است و خودروسازان موظف هستند کیفیت را در خودروی تولیدی رعایت کنند. وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر وزارت صمت را بر عهده دارد، ادامه‌داد: وزارت صمت به‌عنوان متولی نظارت بر کیفیت خودرو است و باید به مردم و سازمان استاندارد پاسخگو باشد، در سازمان ملی استاندارد سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده وجود دارد.

استانداردهای خودرویی روسیه کاهش نیافته است

درگاهی؛ با تأکید بر اینکه روسیه استانداردهای خود را کم نکرده است، افزود: این موضوع که روسیه ۴۰ استاندارد را کم کرده از ریشه غلط است و این کشور بالای ۱۲۰ استاندارد برای خودروهایش دارد. وی خاطرنشان‌کرد: در حال بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هستیم و ممکن است بعد از بازنگری این استاندارد‌ها افزایش یا کاهش یابد. این مقام مسؤول سازمان ملی استاندارد، گفت: استانداردهای ۸۵گانه که ۹ مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود، در دولت سیزدهم رفع تعلیق و مقرر شد تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود. وی تصریح کرد: علاوه بر این خودروسازان مجبور شده‌اند تا سه سال خدمات پس از فروش ارائه کنند.

چک سفید امضاء به خودروسازان نداده‌ایم

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، تأکید کرد: متولی حوزه خودرو، وزارت صمت است نه سازمان استاندارد. براساس قانون ساماندهی خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس، متولی این حوزه وزارت صمت است و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت را برعهده دارد. وی گفت: هر لحظه احساس کنیم وزارت صمت و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده‌اند، تأییدیه خودروسازان را ابطال یا تعلیق می‌کنیم و ما چک سفید امضاء به آن‌ها نداده‌ایم. درگاهی؛ یادآور شد: به‌عنوان مثال سال قبل باک بنزین یکی از خودروسازان مشکل داشت که خودروساز موظف شد کل خودرو‌ها در سراسر کشور را فراخوان دهد تا این وضعیت مجدد چک شود. در ادامه، رسول سلیمانی؛ کارشناس حوزه خودرو، گفت: پایین بودن کیفیت خودرو به سیاست‌های صنعتی کشور برمی‌گردد. وی بیان‌داشت: اگر خودروساز محصول قدیمی تولید کند سود بیشتری نصیبش می‌شود و دیگر هزینه تحقیق و توسعه نمی‌دهد. سلیمانی؛ تصریح کرد: خودروسازان انگیزه و توان مالی لازم برای ساخت خودروی جدید ندارند.