بررسی حضور اصناف مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

بررسی حضور اصناف مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نشست هم‌اندیشی صادرات کالا در محل اتاق اصناف مشهد به منظور هماهنگی‌های لازم برای چگونگی شرکت اصناف مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران از مشهد، نایب‌رییس دوم اتاق اصناف مشهد اظهار […]

بررسی حضور اصناف مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

نشست هم‌اندیشی صادرات کالا در محل اتاق اصناف مشهد به منظور هماهنگی‌های لازم برای چگونگی شرکت اصناف مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران از مشهد، نایب‌رییس دوم اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: نمایشگاه مذکور از ۱۶ تا ۱۹ آذر ماه سال‌جاری در شهر مزارشریف افغانستان برگزار می‌شود.

سیدمحسن‌خاوری‌هاشمی با اشاره به تنوع محصولات در این نمایشگاه‌ اضافه‌ کرد: در این نمایشگاه تمام محصولات صنایع غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی (کاشی، سرامیک، شیرآلات، چینی بهداشتی، رنگ و پوشش‌های ساختمانی، سیم و کابل، تجهیزات برقی و تأسیساتی ساختمان)، خدمات فنی ‌و مهندسی و مخابراتی‌، حمل ‌و نقل، لوازم خانگی‌، دکوراسیون، مبلمان و مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی، موکت ‌و کفپوش، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الیاف‌ و منسوجات، پوشاک، پوست‌ و چرم، محصولات آرایشی و بهداشتی(شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها)، تابلو فرش و صنایع دستی، فرش دستباف ‌و ماشینی، زیورآلات و نقره و… از جمله حوزه‌های دارای ظرفیت برای اصناف ایران است.

وی با بیان این‌که افغانستان یکی از بهترین کشور‌ها برای توسعه تجارت ایران در آسیای میانه است، افزود: بر همین اساس حجم صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان بیش از دو میلیارد دلار اعلام شده که این نشان‌دهنده افزایش صادرات کالاهای ایرانی به این کشور است.

نایب‌رییس دوم اتاق اصناف مشهد تصریح‌ کرد: از همه مهم‌تر این‌که با برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست می‌توان به معرفی کالاهای با کیفیت صادراتی تأثیر به‌سزایی‌ بر خلأ ناشی از کالا در بازار این کشور ایجاد کرد و سهم اصناف ایران را در تجارت با افغانستان افزایش داد.

خاوری‌هاشمی خاطرنشان ‌کرد: استان خراسان‌رضوی به دلیل نزدیکی به کشور افغانستان نسبت به دیگر استان‌ها از تجارت سهل‌تری با مزارشریف برخوردار بوده و این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای معرفی و صدور کالاهای صنوف ایجاد می‌کند.

وی بیان ‌کرد: آگاهی از موانع و مشکلات صادرات و همچنین ایجاد زمینه مساعد برای به نمایش درآوردن کالاهای صادراتی از دیگر مواردی است که در راستای توسعه صادرات مد نظر کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف قراردارد.

 

نایب‌رییس دوم اتاق اصناف مشهد ادامه ‌داد: استان‌های شمالی افغانستان به عنوان محور صادراتی و وارداتی به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان محسوب می‌شوند و با توجه به حضور تجار بزرگ و به نام افغانستان در مزارشریف و همچنین توانمندی‌های تجاری، تولیدی و صادراتی در این منطقه امکان افزایش چشمگیر سهم مبادلات تجاری را برای ما فراهم خواهد کرد.