اتاق‌های بازرگانی دولت‌ محور هستند

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اتاق‌های بازرگانی دولت‌ محور هستند پدرام‌سلطانی با بیان این‌که یکی از اصلی‌‌ترین دلایل و اسباب ایجاد آسیب‌های اجتماعی مسایل اقتصادی است، گفت: قوی‌‌ترین بعد نظام قضایی باید پیشگیری و اقتصادی باشد. به‌گزارش ایسنا، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باعث تأسف است که ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور در جریان […]

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران

اتاق‌های بازرگانی دولت‌ محور هستند

پدرام‌سلطانی با بیان این‌که یکی از اصلی‌‌ترین دلایل و اسباب ایجاد آسیب‌های اجتماعی مسایل اقتصادی است، گفت: قوی‌‌ترین بعد نظام قضایی باید پیشگیری و اقتصادی باشد.

به‌گزارش ایسنا، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باعث تأسف است که ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور در جریان است به‌طوری‌که تقریباً از هر ۴ خانواده یک خانواده با مشکلات قضایی دست به گریبان است و ریشه بسیاری از آن‌‌ها در اقتصاد است.

وی تصریح‌کرد: اهداف اتاق‌های بازرگانی از زمان تشکیل و تأسیس در سراسر جهان که ۴۰۰ سال قدمت دارد، درمیان گذاشتن مشکلات اقتصادی به‌ صورت همگرا و تجمیعی با حاکمیت‌ها بود.

سلطانی با بیان این‌که اتاق‌های بازرگانی تا‌کنون اتاق‌های دولت‌محور بوده‌اند، عنوان‌ کرد: در قرن بیستم و همزمان با آغاز تأسیس نهادهای جهانی مانند سازمان ملل مأموریت دیگری مورد توجه اتاق‌ها بود که ایجاد ارتباط و پیوند بین اعضای کشور با کشورهای دیگر است.

وی با تأکید بر این‌که اقتصاد بدون توجه به جامعه فرصت رشد و توسعه پایدار و مداوم را ندارد، ادامه‌ داد: از ۴۰ سال پیش اتاق‌های بازرگانی وارد نسل ۳ خود که جامعه‌محوری بود، شده تا از محل این پیوند مشکلات کسب‌وکار را بهتر حل کنند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که مأموریت‌های نسل دوم ‌و سوم را در دستور کار قرارداده‌ایم، اظهار کرد: اتاق بازرگانی ما اتاق نسل اول است و هنوز بیش‌ترین انرژی خود را صرف تعامل با حاکمیت و دولت می‌کند.

وی خاطرنشان‌ کرد: توسعه مقوله همگن و همگرا است و آسیب‌های اجتماعی مانند سنگ‌هایی هستند که به پای آن بسته شده و توسعه اقتصادی نمی‌تواند حرکت کند.

سلطانی با تأکید بر توجه دادن به نقش اقتصاد در جامعه، بیان ‌کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه همواره این گله‌مندی وجود داشته که شئونات مختلف در کشور به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، درحالی‌که جامعه به عنوان یک سیستم از هر بخشی تأثیر می‌پذیرد.

وی با بیان این‌که معاونت پیشگیری قوه قضاییه باید قوی‌‌ترین بخش این قوه باشد، گفت: آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته بیش‌تر بوده و توجهاتی به این موضوع معطوف می‌شود به‌طوری‌که جرم انگاشتن این آسیب‌‌ها از مسایلی است که کشور با آن درگیر بوده است.

سلطانی یادآور شد: در گذشته ارتباط دو سویه بین آسیب‌های اجتماعی و برخورد قضایی وجود داشته اما از نظر ما باید بحث اقتصادی نیز به آن اضافه شود.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که متأسفانه در نظام مدیریتی ما تصمیم نگرفتن جرم نیست درحالی‌که برخی از مشکلات به واسطه تعلل در تصمیم‌گیری رخ داده است، عنوان ‌کرد: اثر قصور و کارشکنی که به واسطه اقدام نادرست یک مدیر به وجود می‌آید، به مثابه یک جرم قضایی تلقی می‌شود و این بدان معناست که اشتغال ما در معرض آسیب است.

وی اضافه‌ کرد: بستن یک کارگاه و بنگاه تولیدی جلوگیری از اشاعه جرم یا سوءاستفاده از بنگاه نیست بلکه به مثابه در جریان قراردادن تمام کسانی است که با آن ارتباط دارند.

سلطانی تأکید‌کرد: معضل بیکاری امروز آتش زیرخاکستر است و عملاً می‌تواند در سال‌های آینده به بحران‌های اساسی تبدیل شود.

وی خاطرنشان ‌کرد: در تاریخ کشور ادواری داشتیم که اقتصاد پررونق و رشد اقتصادی متکی به افزایش قیمت نفت بوده است اما همه گزارش‌ها نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی آن دوره کاهش نیافت بلکه بیش‌تر هم شد که این مسأله مؤید آن است که رونقی که اشتغال‌زا نباشد و صرفاً از فروش نفت باشد، نمی‌تواند به کنترل آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

سلطانی اظهار ‌کرد: رونقی را رونق مدیریت‌کننده و کاهش‌دهنده آسیبهای اجتماعی می‌دانیم که در پی آن اشتغال پایدار ایجاد شود و وابستگی شدید به عرضه و تقاضای بازارهای جهانی نداشته باشد.

وی با بیان این‌که نکته‌ای که به عنوان خصوصی‌سازی در کشور مطرح است، این نیست که واحد‌ها واگذار شوند، ادامه‌ داد: آیا این واگذاری‌ها توانسته شاکله اقتصاد را از اقتصاد نفتی تغییر دهد و اشتغال ایجاد کند؟ در پاسخ باید گفت هیچ‌یک از این‌‌ها را نتوانسته به دنبال داشته باشد.

نبود رونق اقتصادی کرامت انسان را زیرسؤال می‌برد

رییس مؤسسه آموزش و پژوهش اتاق بازگانی ایران نبود رونق اقتصادی را راه نفوذ آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: زمانی‌که رکود حاکم بوده، تولید صورت نگیرد و صنعت تعطیل باشد، به تبع آن آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، فحشا، اعتیاد و مهاجرت‌‌ها به وجود می‌آید.

به ‌گزارش ایسنا، حسین میرمحمدصادقی با تأکید بر این‌که مسایل اقتصادی نقش اساسی در بروز این آسیب‌‌ها دارد، اظهار‌کرد: بیش‌ترین قربانی نبود رونق اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر است بنابراین اگر با جرم و آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم از اشخاص آسیب‌پذیر حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح‌ کرد: بیکاری باعث اعتیاد و فحشا می‌شود و بهترین راه این است که از ایجاد آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود.

دبیر علمی همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با اشاره به این‌که آسیب‌های اجتماعی و رونق اقتصادی از مسایل روز کشور است، یادآور ‌شد: این‌که گفته می‌شود از اقتصاد شکوفا و تولید پرثمر برخوردار باشیم، بحث این نیست که دولت یا بخشی از مردم پولدار شوند بلکه موضوع این است که اقتصاد از رکودی که این سال‌ها شاهد بودیم، رهایی پیدا کند و فعالیت قاطبه مردم را در اقتصاد شاهد باشیم.

میرمحمدصادقی با تأکید بر حفظ کرامت انسانی، عنوان ‌کرد: وقتی فردی کرامت انسانی خود را از دست دهد، اسیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود و نبود رونق اقتصادی کرامت انسان را زیرسؤال می‌برد.

وی با بیان این‌که اگر مردم را به صدقه‌گیر دولت تبدیل کنیم به طبع به کرامت آن‌‌ها آسیب می‌زند، گفت: این‌که هر ماه دست و چشم مردم به دنبال صدقه دولت به نام پول امام‌زمان(عج) باشد، کرامت انسانی از بین می‌رود.

 

میرمحمدصادقی با اشاره به این‌که اگر سفله‌پروری کرده و برای کرامت انسانی ارزش قائل نشویم، باید منتظر تبعات آن باشیم، افزود: امروز به دوره‌ای رسیدیم که قانون بهبود فضای کسب‌وکار و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده و زمینه مناسب است تا به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم و به تبع آن از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم.