بزرگ‌‌ترین مشکل صادرکنندگان عدم اجرایی شدن ابلاغیه بسته‌های حمایتی از صادرات غیرنفتی‌‌ است‌

بزرگ‌‌ترین مشکل صادرکنندگان عدم اجرایی شدن ابلاغیه بسته‌های حمایتی از صادرات غیرنفتی‌‌ است‌ نایب‌رییس اتاق ارومیه، با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب ‌و کار و توجه ویژه به جایگاه بخش خصوصی در آن گفت‌: در قانون مذکور تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار و دبیری اتاق بازرگانی در زمینه […]

بزرگ‌‌ترین مشکل صادرکنندگان عدم اجرایی شدن ابلاغیه بسته‌های حمایتی از صادرات غیرنفتی‌‌ است‌

نایب‌رییس اتاق ارومیه، با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب ‌و کار و توجه ویژه به جایگاه بخش خصوصی در آن گفت‌: در قانون مذکور تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار و دبیری اتاق بازرگانی در زمینه طرح و بررسی مسایل و مشکلات پیش‌روی بخش‌های مختلف اقتصادی در حوزه استانی مدنظر قرار گرفته که مصوبات این شورا لازم‌الاجرا بوده و قابل پیگیری و طرح در شورای مرکزی با حضور وزرا و مدیران عالی کشوری می‌باشد.

صمد پورسلطانی‌ با اشاره به بسته ابلاغی حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی اذعان ‌کرد: در تدوین بسته حمایتی مذکور هیچ شخص حقیقی از بخش خصوصی مشارکت نداشته و هیچ یک از بندهای این ابلاغیه تاکنون به‌طور شفاف اجرا نشده است.

وی با ارزیابی و تحلیل بندهای بسته حمایتی مورد نظر گفت‌: اشخاص حقیقی صادرکننده که اکثراً صادرکنندگان استانی را شامل می‌شود از شمول دریافت جوایز صادراتی و حمایتی این ابلاغیه حذف شده‌اند.

این فعال اقتصادی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم طرح مجدد و پیگیری این ابلاغیه در مجلس شورای اسلامی بیان‌ کرد: جوایز صادراتی از سال‌های گذشته نیز توسط سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان پرداخت نشده است و بایستی در این زمینه نیز پیگیری‌های مقتضی به عمل آید.

پورسلطانی در پایان سخنان خود بر ضرورت اجرایی شدن دستورالعمل‌های صادر شده در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و بسته‌های حمایتی در جهت افزایش توان رقابتی در بازارهای هدف تأکید نمود.

بهنام‌تاج‌الدینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه نیز گفت: ممنوعیت صادرات سیب درختی و نیز انگور به عراق در نتیجه رایزنی‌های مربوطه در تاریخ ۱۲/۰۹/۹۵ برداشته خواهد شد.

وی همچنین در زمینه عقد دو تفاهمنامه و سند همکاری در حوزه قرنطینه و مکانیزاسیون کشاورزی با طرف ترکیه در سفر اخیر هیأت کشاورزی به این کشور که در معیت وزیر جهاد کشاورزی انجام گرفته بود، توضیحاتی را بیان داشت.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه در زمینه ارایه سموم و کودهای کشاورزی گفت: نهاده‌های کشاورزی نقش اساسی و اصلی را در تولید، کیفیت، کمیت و کاهش هزینه‌ها در بخش کشاورزی دارند. در حالی‌که مطابق اهداف اقتصاد مقاومتی که بایستی سر لوحه فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما قرار گیرد ولی متأسفانه در حوزه کشاورزی با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی در ادامه سخنان خود افزود‌: در حوزه حمایت از صادرات محصولات کشاورزی به ویژه برای صادرات سیب درختی نیز لزوم تخصیص یارانه ویژه به صورت نقدی به همراه تغییر دستورالعمل صادراتی این محصول نیز به منظور افزایش توان صادراتی استان آذربایجان‌غربی حایز اهمیت بوده و بایستی مد نظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه در پایان سخنان خود خواستار تأمین اعتبارات بخش کشاورزی به ویژه حوزه بیمه محصولات کشاورزی، دامی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و همچنین تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی گردید.

همچنین هادی‌بهادری، نماینده مردم ارومیه گفت: ۸۱۰ میلیارد تومان وجه برای خرید گندم به کشاورزان استان پرداخت شد.

وی افزود: بخش خصوصی به عنوان تولیدکننده می‌توانند بدون محافظه‌کاری‌های دولتی جلسات را اداره کنند و همچنین در خصوص صادرات و تولید کشمش و تهاتر میوه با میوه تصمیمات مهمی گرفته شده که این امر نشان دهنده ‌این است که ما به مدار عقلانیت در بخش کشاورزی نزدیک می‌شویم.

بهادری گفت‌: در خصوص کیفیت کود‌ها و سم‌های کشاورزی، اولاً باید نظارت کافی ‌و کنترل جامع‌تری توسط جهاد کشاورزی انجام شود، دوماً آگاهی‌های لازم به مردم داده شده و آموزش‌های جامع‌تری صورت گیرد. همچنین برای کاهش قیمت کود، دولت باید مشوق‌هایی به کشاورزان پرداخت کرده و سوماً در خصوص استفاده از کود‌ها نیز باید با همکاری مراجع دانشگاهی در مورد فناوری و مباحث علمی تحقیق و تدبیر شود.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان‌ کرد: در بحث صادرات با توجه به نبود قیمت رقابتی و کمبود بودجه پرداخت مشوق صادراتی صورت نگرفته که این امر نیازمند جمع‌بندی و طرح مشکلات از سوی کشاورزان می‌باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت‌: برای ایجاد و آغاز منطقه ویژه اقتصادی از بخش خصوصی نیازمند حضور و ایجاد شرکت‌های قدرتمندتری از سوی بخش خصوصی هستیم تا از‌ تلاش‌ها و تفکر آن‌‌ها استفاده کنیم.

امیر مرادی، مدیرعامل تعاونی باغداران استان آذربایجان‌غربی در ادامه اظهار ‌کرد: قیمت کود اوره طی ۴ سال افزایشی ۵.۵ برابری داشته و قیمت کود سولفات پتاسیم نیز طی این مدت، ۱۳ برابر شده است.

وی افزود‌: ‌هر کشاورز درسال ۴۰۰۰ تن کود سولفات پتاسیم نیاز دارد ولی متأسفانه به دلیل افزایش قیمت، استفاده از کود توسط کشاورزان به شدت کاهش پیدا کرده است.

مرادی گفت‌: مبلغ ذکر شده در قرارداد با شرکت حمایتی کشاورزان ۱۰۰۰ تن بوده که متأسفانه از شرکت حمایتی کشاورزان کم‌تر از ۱۵۰ تن کود دریافت کرده‌ایم و خواهان تخصیص کودهای تخصصی هستیم.

 

مدیرعامل تعاونی باغداران استان آذربایجان‌غربی بیان‌ کرد‌: به دلیل افزایش قیمت، کشاورزان از کود و سموم غیرمجازی که توسط فروشندگان عرضه می‌شود و بهای کم‌تری دارد استفاده می‌کنند‌ لذا از بخش دولتی درخواست حمایت‌های بیش‌تر در این مورد را داریم و باید طی یک نظام واحد و یک سازمان منسجم، اقدام به واردات کود کنیم تا نظارت بهتر و واردات با کیفیت‌تری صورت گیرد.