نشست بین‌المللی دیپلماسی آب برای احیای دریاچه ارومیه در تبریز

  نشست بین‌المللی آب برای احیای دریاچه ارومیه با حضور دانشمندان آب جهان اسلام در دانشگاه تبریز برگزار شد. قائم مقام دانشگاه تبریز در حاشیه این همایش به ایرنا گفت: در این نشست ۱۲ نفر از دانشمندان مسلمان از کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، مالزی، پاکستان، مصر و اردن حضور دارند. حمید رضا قاسم‌زاده، با بیان […]

 

نشست بین‌المللی آب برای احیای دریاچه ارومیه با حضور دانشمندان آب جهان اسلام در دانشگاه تبریز برگزار شد.

قائم مقام دانشگاه تبریز در حاشیه این همایش به ایرنا گفت: در این نشست ۱۲ نفر از دانشمندان مسلمان از کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، مالزی، پاکستان، مصر و اردن حضور دارند.

حمید رضا قاسم‌زاده، با بیان این‌که در حدود ۱۰۰ متخصص داخلی و خارجی در این نشست حضور دارند، افزود: از دانشگاه‌های تبریز، شریف، اصفهان، مشهد و ارومیه و ستاد احیای دریاچه ارومیه، ستاد بحران استان و کارشناسان آب منطقه‌ای استان در این نشست حضور دارند

وی اظهار کرد: این نشست با هدف دستیابی به راه‌حلی علمی و عملی با توجه به تجربیات متخصصان امر در سایر پروژه‌های مشابه برای نجات دریاچه ارومیه است.

قاسم زاده گفت: به دنبال این هستیم که موضوع دریاچه به عنوان یک موضوع بین‌المللی در بین کشورهای اسلامی مطرح شود تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن‌ها برای احیای این دریاچه کمک بگیریم.

دریاچه ارومیه با ۵ هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگ‌ترین آبگیر فلات ایران است که در ۲ دهه اخیر به دلیل خشکسالی‌ها، بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، ایجاد سدهای مخزنی و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب روبه‌رو شده است؛ در زمان حاضر دو سوم از وسعت این دریاچه به شوره‌زار تبدیل شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست. آب این دریاچه بسیار شور و بیش‌تر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود. عمیق‌‌ترین نقطه این دریاچه ۱۶ متر بود.

 

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب ۲۶ پیشنهاد در قالب مصوبه‌ای تلاش می‌کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.