مرز سن فرسودگی خودروهای سواری چند سال است؟

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با بیان اینکه دو نوع سن فرسودگی و مرز فرسودگی برای انواع وسیله نقلیه تعریف شده است، عنوان کرد: سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال و سن فرسودگی ۲۰ سال است. به گزارش خبرخودرو، محمود مشهدی‌شریف؛ در این خصوص که خودروهای سواری از […]

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با بیان اینکه دو نوع سن فرسودگی و مرز فرسودگی برای انواع وسیله نقلیه تعریف شده است، عنوان کرد: سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال و سن فرسودگی ۲۰ سال است. به گزارش خبرخودرو، محمود مشهدی‌شریف؛ در این خصوص که خودروهای سواری از چه سنی فرسوده محسوب می‌شوند، گفت: دو نوع سن برای انواع وسیله نقلیه تعریف شده است که شامل سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی است. قانون سن مرز فرسودگی مصوب سال ۱۴۰۰ است که پس از شکایت یکی از صاحبان خودرو‌ها به دیوان عدالت اداری، سن فرسودگی طبق قانون تبدیل به سن مرز فرسودگی شد و از آن پس سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال و سن فرسودگی ۲۰ سال تعیین شد و به تعبیر دیگر خودروهای مدل ۱۳۸۶ به قبل در سن مرز فرسودگی و خودروهای مدل ۱۳۸۱ به قبل در سن فرسودگی قرار دارند. وی در توضیح تفاوت سن فرسودگی و مرز فرسودگی، اظهار داشت: خودروهای سواری که در سن مرز فرسودگی قرار دارند ضمن مجوز اسقاط با دریافت دو بار معاینه فنی در سال حق تردد در سطح کشور را خواهند داشت اما خودروهایی که در سن فرسودگی(۲۰ سال) قرار دارند حتی در صورت دریافت گواهی معاینه فنی نیز اجازه تردد در کلانشهر‌ها را نخواهند داشت (تردد در شهرهای کوچک بلامانع است). رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درخصوص قیمت خودروهای فرسوده نیز عنوان کرد: ارزش لاشه خودروهای فرسوده که در طرح جایگزینی شرکت می‌کنند، بین پنج تا ۱۰ میلیون و ارزش خودروهای فرسوده‌ای که توسط مراکز اسقاط خریداری می‌شوند بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان خواهد بود. مشهدی‌شریف؛ درباره چگونگی اسقاط خودروهای فرسوده طبق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که قرار است به‌زودی اجرایی شود، بیان کرد: براساس بند «الف» تبصره ۳ ماده ۱۰ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ ارائه گواهی اسقاط از سوی واردکنندگان خودرو یا جایگزینی آن باید پیش از شماره‌گذاری خودرو نو انجام شود. بنابراین برای واردات خودروهای تا پنج سال کارکرد نیز نیاز به گواهی اسقاط است اما تعداد گواهی مورد نیاز نیز در آیین‌نامه اجرایی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده آمده که هنوز به تصویب نرسیده است و این ایراد جدی به هیأت دولت وارد است که در حالی که این آیین‌نامه هنوز تصویب نشده چگونه آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که اجرای آن منوط به آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده است، تصویب شده است. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در پاسخ به این پرسش که ارزش گواهی اسقاط برای شماره گذاری خودروهای وارداتی چقدر است، عنوان کرد: قیمت‌گذاری گواهی اسقاط نیز در آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده لحاظ شده اما چون این آیین‌نامه هنوز به تصویب نرسیده، سازمان حمایت نیز به این موضوع ورود نکرده است.