در دومین همایش اپراتورهای مجازی مطرح شد ظرفیت درآمد ارتباطات ایران؛ ۷۰۰ هزار میلیارد ریال! گروه ارتباطات – صادق عباسیشاهکوه در تشریح وضعیت بازار ارتباطات کشور گفت: بررسی وضعیت بازار نشان میدهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از ۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال […]
در دومین همایش اپراتورهای مجازی مطرح شد
ظرفیت درآمد ارتباطات ایران؛ ۷۰۰ هزار میلیارد ریال!
گروه ارتباطات – صادق عباسیشاهکوه در تشریح وضعیت بازار ارتباطات کشور گفت: بررسی وضعیت بازار نشان میدهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از ۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ میرسد که بخش اعظم این درآمد، به دیتا اختصاص دارد.
به گزارش مناقصهمزایده، دومین کنفرانس اپراتورهای مجازی تلفن همراه، در محل سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد. در ابتدای مراسم، صادق عباسیشاهکوه، معاون بررسیهای فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل با اشاره به درآمد ۲۰هزار میلیارد تومانی اپراتورها، سهم موبایل و پیامک را از این بازار ۷۴ درصد عنوان کرد. وی گفت: عمده درآمد اپراتورها، حاصل از مکالمه موبایل و پیامک است. این درحالیست که تا انتهای سال ۱۳۹۴ سهم دیتای تلفن همراه تنها ۵درصد بوده است یعنی در بخش دیتا فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم، داریم.
عباسیشاهکوه تصریح کرد: پیشبینی شده است که در سال ۱۳۹۹ از ۲۰هزار میلیارد تومان درآمد فعلی به ۷۰۰هزارمیلیارد ریال برسیم.
وی تأکید کرد: اپراتورهای مجازی یا MVNOها ظرفیت زیادی دارند. ما باید سهم اپراتورهای مجازی از فضای اپراتورهای کشور را به ۲۷درصدافزایش دهیم و پیشبینی میشود که در نتیجه این اقدامات سهم مکالمه موبایل و پیامک به ۳۵درصد کاهش یابد. این ارقام درحالیست که در اتحادیه اروپا میان افزایش سهم اپراتورهای مجازی واز یک سو و سهم صوت و پیامک، رشد متناسبی وجود دارد.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد: در بخش مکالمه و صوت، ما از ۱۴هزار میلیارد تومان درآمد به ۲۰هزار میلیارد تومان رسیدهایم. اما در بخش دیتا باید از هزار میلیارد به ۱۸هزار میلیارد در سال ۱۳۹۹ دست پیدا کنیم یعنی رقمی ۱۸برابر.
وی با تأکید بر اینکه در اپراتورهای مجازی نباید روی مکالمه و صوت زیاد حساب کرد، تعداد مشترکان تلفن همراه را ۷۶میلیون نفر عنوان کرد و افزود: از این میزان تنها ۱۹میلیون مشترک سرویسهای ۳Gو ۴G هستند. این ارقام نشان میدهد که در حوزه دیتا، فضای زیادی وجود دارد. از نظر تلفن همراه نیز ۹۵ تا ۹۶درصد پوشش جمعیتی داریم. در ۳سال اخیر و از بدو ورود نسل۳، ۱۵هزار سایت نسل ۳ در کشور نصب شده است. این رقم بسیار بزرگی است. تعداد مشترکان درطی این سالها درحالی افزایش داشته است که حجم بازار در ایران پایین است. جمعیت مشتاق در ایران بسیار زیاد است. بهطور مثال، فضای ویدیویی اپراتورهای ما ۰ است و این درحالیست که این رقم در سایر نقاط دنیا رقمی برابر با ۸۰درصد است.
به گفته عباسی شاهکوه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ متقاضی فعالیت در اپراتور مجازی درخواست خود را ارایه کردهاند که در فرایند طی شده، ۲۴ موافقتنامه صادر شد. پیشبینی شده است تا طی دو ماه آینده اولین سیمکارت روانه بازار شود.
معاون بررسیهای فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل تمرکز اپراتورهای غیرمجازی را «بر پاسخگویی به نیازهایی است که MNOها قادر به پوششدهی آن نبودهاند» عنوان کرد.
او در بخشی از سخنان خود به قیمت خدمات تلفن همراه در ایران اشاره کرد و گفت: در بخش خدمات تلفن همراه ما از ارزان قیمتترینها هستیم و از این کاهش قیمتها در اپراتورها خوشحال نیستیم.
عباسی همچنین با تأکید بر اینکه قرار نیست MVNOها با MNOها سرشاخ یا وارد دعوا شوند، تعداد مخاطبان این سیمکارتها را ۳٫۵میلیون نفر برآورد و سهم ظرفیت بازار ایران از اپراتورهای مجازی را ۱۵درصد عنوان کرد.
در بخش دیگری از همایش، امینکلاهدوزان، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هوشمند، در تشریح فعالیتهای این شرکت در زمینه اپراتورهای مجازی تصریح کرد: این شرکت با همکاری برند انارستان در ۶ماهه نخست سال جاری حدود ۷۰۰هزار سیمکارت توزیع کرد. درحال حاضر ما ۳۰۰تأمینکننده محتوا همکاری داریم و۳میلیون نفر، بازار هدف ما را تشکیل میدهند.
وی با اشاره به اینکه ۵۴درصد مخاطبان بازار تلفن همراه را افراد زیر ۳۰سال تشکیل میدهند، نرخ نفوذ سیمکارت در ایران را در حدود ۱۴۷درصد عنوان کرد.
به گفته کلاهدوزان، طبق آخرین آمار، ۴۰میلیون گوشی تلفن هوشمند در ایران وجود دارد که دسترسی کودکان به این وسیله، بیش از ۵۵درصد است. این رقم در دنیا برای گوشیهای هوشمند، ۴۹درصد و برای تبلت، ۳۰درصد است. این رقم برای ایران درحالی ۵۶درصد برآورد شده است که سیمکارت در مالکیت کودک یا نوجوان نیست و در حقیقت هیچگونه کنترلی بر استفاده این قشر از دستگاههای تلفن همراه هوشمند وجود ندارد.
از دیگر آمارهای ارایه شده قابلتوجه در این همایش، اولویتهای استفاده از گوشیهای هوشمند بود. به عقیده مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هوشمند، در بین افراد گروه سنی ۱۴ تا ۲۵ سال، مکالمه در اولویت اول قرار ندارد بلکه سرویسها و خدماتی نظیر بازی و سرگرمی در اولویت است. این درحالیست که اصلیترین کاربرد تلفن همراه یعنی مکالمه در اولویت ششم این گروه سنی قرار دارد.
کلاهدوزان در تصریح لزوم حضور اپراتورهای مجازی در ایران به آمارهای بخش بازی و سرگرمی نیز اشاره کرد: در آخرین برآوردها، حدود ۲۳میلیون گیمر در ایران وجود دارند.۷۵درصد از این میزان در اختیار گروه کودک، نوجوان و جوانان است. همچنین ۶۵ درصد از هزینه این بازیها از طریق موبایل پرداخت میشود. این درحالیست که این رقم در دنیا در حدود ۳۲ درصد است. بهطور مثال ایرانیها حدود ۱۳۲میلیارد تومان برای بازی کلشآفکلنز هزینه کردهاند. در واقع هر نفر گیمر در ایران در حدود ۲۲هزار تومان برای این بازی هزینه کرده است.
وی نسل دهه ۸۰ و ۹۰ را نسلی عنوان کرد که با اینترنت بزرگ شدهاند و رفتارهای بسیار نامتعارفی دارند. کلاهدوزان با اشاره به همین موضوع، هدف بازار اپراتور مجازی را افراد فاقد سیمکارت عنوان کرد.او البته تأکید کرد: سرویسهای این شرکت، بار ارزشی دارند و در زمینههای سلامت روان، آموزش و سرگرمی سیمکارتهای خود را فعال کردهایم. ما همچنین تصمیم نداریم با MNOها وارد رقابت شویم. میخواهیم مکمل خدمات آنها باشیم.
در ادامه همایش مهمانان خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند و بازار ایران را از جذابترین بازارهای خاورمیانه عنوان کردند. همچنین میزگردی نیز با حضور نمایندگانی از شرکتهای همراهاول، ارتباطات سیار، رایتل، آپامه و آرینتل برگزار شد. نحوه قیمتگذاری، شفافیت و امنیت اپراتورهای غیرمجازی و تعامل آنها با اپراتورهای MNO از موضوعاتی بود که در میزگرد برگزار شده به بحث و گفتوگو گذاشته شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.