رونمایی از موتور جستجوی جدید و هوشمند مقالات دانشگاهی

رونمایی از موتور جستجوی جدید و هوشمند مقالات دانشگاهی یکی از بنیانگذاران مایکروسافت امکانات تازه‌ای را به موتور جستجوی معنایی خود افزوده که جستجوی تخصصی در ۱۰ میلیون مقاله در حوزه‌های علوم رایانه و علوم عصبی را ممکن می‌کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، محققان، دانشمندان و اساتید دانشگاهی سالانه نزدیک به ۲٫۵ […]

رونمایی از موتور جستجوی جدید و هوشمند مقالات دانشگاهی

یکی از بنیانگذاران مایکروسافت امکانات تازه‌ای را به موتور جستجوی معنایی خود افزوده که جستجوی تخصصی در ۱۰ میلیون مقاله در حوزه‌های علوم رایانه و علوم عصبی را ممکن می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، محققان، دانشمندان و اساتید دانشگاهی سالانه نزدیک به ۲٫۵ میلیون مقاله علمی منتشر می‌کنند و این مجموعه به تدریج به بیش از ۵۰ میلیون مقاله علمی تولید شده در جهان از سال ۱۶۶۵ میلادی به این سو اضافه می‌شود.

در حالی که بر تعداد این مقالات روز به روز افزوده می‌شود، مطالعه تمامی آن‌‌ها نیز به‌کاری دشوار برای متخصصان حوزه‌های مختلف علمی مبدل شده و جستجو برای یافتن مقالات مرتبط نیز کار ساده‌ای نیست.

در این شرایط پل‌آلن، یکی از مؤسسان مایکروسافت و رییس مؤسسه غیرانتفاعی هوش مصنوعی آلن یک موتور جستجوی تخصصی مقالات علمی به نام Semantic Scholar را راه‌اندازی کرده که از آدرس semanticscholar.org در دسترس است.

این موتور جستجو مجهز به هوش مصنوعی پیشرفت‌های با قابلیت خودآموزی و ارتقای توان جستجوی خود است تا در هر بار جستجو پیشنهادات بهتری به‌کاربران ارایه کند.

 

Semantic Scholar اولین بار در نوامبر ۲۰۱۵ با تمرکز بر مقالات رشته علوم رایانه در دسترس قرار گرفت و امروزه در حوزه علوم عصبی نیز فعال شده و پایگاه داده‌های آن ۱۰ میلیون مقاله را در برمی‌گیرد. الگوریتم‌های جستجوی Semantic Scholar پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از گوگل است و به گفته پل آلن تا پایان سال ۲۰۱۷ از طریق این جستجوگر کل تحقیقات علمی صورت گرفته در حوزه پزشکی در دسترس خواهد بود.