گروه خودرو -طبق آمار طی ۱۸ ماه اخیر قیمتها در بازار تایر بهطور میانگین افزایش ۱۵۵درصدی و در برخی از انواع تایر این میزان بیش از ۲۰۰درصد بوده است. علاوه بر این آمارهای شش شرکت بورسی تولیدکننده تایر نشان میدهد، تولید تایر در این شرکتها بهطور میانگین ۱۴درصد و در برخی شرکتها و برخی برندهای […]
گروه خودرو -طبق آمار طی ۱۸ ماه اخیر قیمتها در بازار تایر بهطور میانگین افزایش ۱۵۵درصدی و در برخی از انواع تایر این میزان بیش از ۲۰۰درصد بوده است. علاوه بر این آمارهای شش شرکت بورسی تولیدکننده تایر نشان میدهد، تولید تایر در این شرکتها بهطور میانگین ۱۴درصد و در برخی شرکتها و برخی برندهای تایر این مقدار تا حول و حوش ۳۰ درصد نیز کاهش داشتهاند که این مسائل علاوه بر افزایش قیمت بیسابقه باعث کمبود تایر در بازار شده است. تولیدکنندگان عامل اصلی را عدم تخصیص بهموقع ارز به واردات مواد اولیه میدانند، اما کارشناسان اقتصادی نقش اصلی را در سیاستگذاری دولت (نه صرفاً دولت سیزدهم) یعنی تخصیص منابع ارزی دولتی برای واردات مواد اولیه تایر، قیمتگذاری دستوری و سیستم توزیع رانتزای دولتی میدانند. این در حالی است که اطلاعات به دست آمده از بانکمرکزی نشان میدهد ارز تأمینشده برای تولیدکنندگان تایر در پنجماهه نخست سالجاری از مدت مشابه سال گذشته و متوسط پنج سال اخیر بیشتر بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درخصوص علل توقف عرضه تایر در شبکه فروش، عنوان کرد: کمبود تایر در بازار نه به دلیل توقف فروش از سوی تایرسازان، بلکه به دلیل کمبود مواد اولیه ناشی از عدم تخصیص به موقع ارز و افت تولید تایر در دو ماه اخیر است. وی با اشاره به ارزبری یک دلاری تولید هر کیلو تایر، یادآور شد: از بهمنماه سال گذشته تا تیرماه امسال حدود ۲۵ میلیون دلار به کل صنعت تایر تخصیص داده شده که تنها مصرف ارز یک ماه این صنعت را شامل میشود و تخصیص ارز از تابستان امسال نیز به صورت قطرهچکانی بوده است اما با این حال تولیدکنندگان تایر با استفاده از مواد اولیه موجود در انبارها روند صعودی تولید در سه ماهه ابتدایی امسال را حفظ کردهاند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به افت ۲۰ درصدی تولید تایر در دو ماه اخیر، تصریح کرد: متأسفانه کارخانجات تایرسازی بهرغم سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای در سالهای گذشته اما به سبب عدم تأمین به موقع ارز و مواد اولیه موفق به بهرهبرداری از طرحهای موجود نشده و به منظور عدم توقف خطوط تولید، ظرفیتهای تولید خود را کاهش دادهاند. تنها؛ چالش اصلی در عدم تخصیص ارز به صنعت تایر را عدم همکاری بانکمرکزی عنوان و بیان کرد: علیرغم تخصیص ارز به صنعت تایر از سوی وزارت صمت اما بوروکراسی پیچیده بانکمرکزی مانع تبدیل ارز تخصیصی به ارز پرداختی در وجه تأمینکننده مواد اولیه شده است. همچنین جمال میرزایی؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر ایران، با بیان اینکه متأسفانه لاستیک بهعنوان یک کالاهای سرمایهای در نظر گرفته میشود، گفت: «ببینید تقاضا بالاست، تقاضا کاذب است؛ یعنی خیلی از تقاضاهایی که وجود دارد، خیلی از مردم بهازای هر یک کدملی درخواست یک تایر میکنند، نیازشان هم نیست، ما در شبکههای فروشمان میبینیم؛ یعنی تقاضا براساس میزان اختلاف قیمت بین تولید و بازار آزاد است؛ یعنی هر چقدر هر سایزی که اختلاف بازارش زیاد باشد آن تقاضا بهشدت افزایش پیدا میکند این خودش بیانگر این است که این کالا دارد بهصورت یک کالای سرمایهای دیده میشود.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.