به دنبال نابهسامانیهایی که در عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت و پیرو مصوبه ۵۴۳ شورایرقابت، وزارت صنعت،معدنوتجارت در دوره تصدیگری فاطمیامین بر این وزارتخانه، سامانه یکپارچه خودرو را راهاندازی کرد تا بدینوسیله تمام خودروسازان فروش خود را از طریق عرضه در این سامانه انجام دهند. به گزارش مناقصهمزایده، براساس بند ۵ ماده ۵ (شرایط […]
به دنبال نابهسامانیهایی که در عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت و پیرو مصوبه ۵۴۳ شورایرقابت، وزارت صنعت،معدنوتجارت در دوره تصدیگری فاطمیامین بر این وزارتخانه، سامانه یکپارچه خودرو را راهاندازی کرد تا بدینوسیله تمام خودروسازان فروش خود را از طریق عرضه در این سامانه انجام دهند. به گزارش مناقصهمزایده، براساس بند ۵ ماده ۵ (شرایط طرف عرضه) دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت، عرضهکنندگان خودرو باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبتنام و فروش خودرو اقدام کنند. تاکنون عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه دو بار، یکبار در اسفندماه ۱۴۰۱ و یکبار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ انجام شده و پیرو این عرضهها تمامی متقاضیان خرید خودرو بدون قرعهکشی در نوبت دریافت خودرو قرار گرفتهاند. با توجه به ثبات نرخ ارز و عرضههای منظم در سامانه در کنار افزایش تولید قیمت خودرو طی ماههای گذشته در بازار نهتنها افزایش نیافت، بلکه سیر نزولی یافته است. این در حالی است که عباس علیآبادی؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت، هفته گذشته، اعلام کرد: سامانه یکپارچه خودرو اصلاً متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورایرقابت است. در مورد ثبتنام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورایرقابت میداند. علیآبادی؛ این مطالب را در حالی بیان کرد که بعد از اجرای دو نوبت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، مردم در انتظار اجرای مرحله سوم طرح عرضه یکپارچه خودرو بودند. در حالی وزارت صمت از عرضه خودرو در بستر سامانه یکپارچه شانه خالی میکند که سپهر دادجویتوکلی؛ مدیر مرکز ملی رقابت، درباره اینکه مسؤولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو برعهده کیست، گفت: براساس مصوبه کارگروه خودروی شورایرقابت، مسؤولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو برعهده وزارت صمت است. مدیر مرکز ملی رقابت، در پاسخ به این سؤال که نقش شورایرقابت درباره عرضه خودرو چیست؟ بیان داشت: شورایرقابت بازار را رصد کرده و براساس تحلیلها و کارهای کارشناسی تشخیص داده است که بازار خودرو انحصاری است و این بار برخلاف دفعات قبل بدنه کارشناسی خودش را توسعه داده و بهجای تصمیمگیری در اتاقهای دربسته از بخشهایی مانند سازمان حمایت بهعنوان متخصص قیمتگذاری خواسته است تا درخصوص تنظیم بازار خودروی سواری کمک کند. وی افزود: همچنین در تصمیمگیریها شورایرقابت از افرادی مانند معاونت حملونقل وزارت صمت بهعنوان فردی که نسبت به وضعیت تولید خودروسازان مطلع است و شرایط تولید آنها مطلع است بهره گرفته است. مدیر مرکز ملی رقابت، اظهار داشت: تنظیم بازار خودروی سواری با بهرهگیری از نظر کارشناسان ایده شورایرقابت بوده و لذا پاسخگوی افکار عمومی نیز شورایرقابت است. توکلی؛ بیان داشت: در واقع نقش رسمی شورایرقابت در حوزه خودرو در مرحله اول تشخیص وضعیت بازار انحصاری، در مرحله دوم تعیین و صدور دستورالعملی برای تنظیمگری بازار انحصاری و در مرحله سوم نظارت بر اجرای دستورالعمل خودش بوده است. وی در پاسخ به این سؤال که اگر یکی از بخشهای مسؤول در حوزه تنظیم بازار خودروی سواری به مسؤولیت خود عمل نکند، شورایرقابت چه کاری میتواند انجام دهد، گفت: اگر بخشی با کمکاری و یا کارهای خارج از دستورالعمل در حوزه تنظیم بازار خودروی سواری ایجاد اخلال کند، آن بخش از فرآیند تصمیمگیری کنار گذاشته خواهدشد. مدیر مرکز ملی رقابت، افزود: در واقع اگر بخشی نتوانست وظایف خود را در حوزه تنظیم بازار خودروی سواری براساس دستورالعمل ۵۴۳ شورایرقابت انجام دهد، از گردانه مدیریت و همکاری با شورایرقابت کنار گذاشته میشود. توکلی؛ قبلاً نیز گفته بود؛ در حوزه تنظیم بازار خودرو از یک خرد جمعی متکی به تجربیات سالهای گذشته استفاده کردهایم و برای تنظیم این بازار در دوره وزیر صمت قبلی، به این نتیجه رسیدیم که سامانه یکپارچه بهعنوان یک کار جمعی به محوریت معاونت حملونقل وزارت صمت باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.