رشد ۳۰ درصدی مهاجرت پرندگان زمستان گذران به مازندران

  رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران از افزایش ۳۰ درصدی سفر پرندگان مهاجر زمستان گذران به تالاب‌ها، سواحل و آب بندان‌های این استان در سال جاری خبر داد. به گزارش ایرنا، کوروش ربیعی گفت که امسال ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت ۸۳۰ هزار بال به آبگیرها، تالاب‌ها و سواحل […]

 

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران از افزایش ۳۰ درصدی سفر پرندگان مهاجر زمستان گذران به تالاب‌ها، سواحل و آب بندان‌های این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، کوروش ربیعی گفت که امسال ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت ۸۳۰ هزار بال به آبگیرها، تالاب‌ها و سواحل خزر مهاجرت کردند.

وی اضافه کرد: ۶۳ درصد از جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران حدود ۵۰۳ هزار بال در تالاب بین‌المللی میانکاله به دلیل شرایط مناسب تغذیه‌ای و آب و هوایی جا گرفتند.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران بیش‌ترین جمعیت پرندگان زمستان گذران مهاجر به تالاب، آبگیر، سواحل و آب بندان و آبگیرهای این استان را شامل چنگر، مرغابی (اردک و غاز) و فلامینگو اعلام کرد.

به گفته ربیعی ۷ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران که به این استان سفر کردند از گونه‌های در خطر انقراض جهان شامل اردک سرسفید، درنای سیبری، غاز پیشانی سفید، پلیکان خاکستری، عقاب دریایی دم سفید و عقاب خالدار بودند.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۰ گونه دیگر از ۹۰ گونه پرندگان مهاجر که مازندران را به عنوان زمستان‌گذرانی انتخاب کردند از گونه‌های مورد حفاظت و حمایت در گستره ملی محسوب می‌شوند.

وی مهم‌ترین گونه‌های پرندگان مهاجر زمستان گذران حفاظت شده در گستره ملی را شامل فلامینگو، قو و حواصیل اعلام کرد.

این مسؤول گفت که این اطلاعات از طریق طرح سرشماری پرندگان مهاجر زمستان گذران در ۴۰ سایت سرشماری استان مازندران شامل ۲۰ آب بندان، ۳۴۰ کیلومتر سواحل دریای خزر، خلیج، تالاب بین‌المللی میانکاله و تالاب‌های محلی با حضور کارشناسان محیط‌زیست به دست آمده است.

به گفته وی مسأله سرشماری پرندگان مهاجر زمستان‌گذران به این استان از طریق کارشناسان محیط‌زیست با هدف شناسایی گونه‌های مهاجر و برنامه‌ریزی برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و حمایتی انجام می‌شود.

 

این سرشماری اوایل بهمن ماه سال جاری در مازندران انجام شد.