طلسم ۷ ساله شکست؛ واگن‌های مناقصه‌ای روی ریل مترو می‌روند

علی غلام‌فراهانی – کلانشهر تهران که یکی از شلوغ‌‌ترین پایتخت‌های دنیاست با عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی مواجه است. حتی به‌رغم اینکه سال‌هاست مترو به مدد این کلانشهر آمده اما عدم توسعه مترو نیز از مشکلات اصلی این وسیله حمل‌ونقل عمومی است. بر همین اساس هفت سال پیش مناقصه‌ای بین‌المللی برای تأمین واگن‌های مترو به‌عنوان اصلی‌‌ترین […]

علی غلام‌فراهانی – کلانشهر تهران که یکی از شلوغ‌‌ترین پایتخت‌های دنیاست با عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی مواجه است. حتی به‌رغم اینکه سال‌هاست مترو به مدد این کلانشهر آمده اما عدم توسعه مترو نیز از مشکلات اصلی این وسیله حمل‌ونقل عمومی است. بر همین اساس هفت سال پیش مناقصه‌ای بین‌المللی برای تأمین واگن‌های مترو به‌عنوان اصلی‌‌ترین جزء مترو برگزار شد و به استناد ماده ۵۸ برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت وقت مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهر‌ها تهیه کند که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌‌ها را تحویل کلانشهر‌ها دهد. در نهایت شرکت واگن‌سازی و شرکای چینی آن به‌عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما یک سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرآیند تولید طولانی شد و همچنان این امر مغفول مانده است.

بالاخره «ال‌سی» ۶۳۰ واگن متروی تهران باز شد

حال خبر آمده که طلسم هفت ساله این مناقصه بین‌المللی شکسته است. در همین رابطه، محمدعلی افشانی؛ رئیس وقت سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام این خبر که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن‌سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تأمین‌کننده فایناس این قرارداد است، اظهار کرده بود: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگن‌های مترو حدود ۲۰ ماه زمان‌ می‌برد ضمن اینکه قرارداد ما در این پروژه پنج ساله است و در پایان این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد. وی در توضیح بیشتر ادامه داده بود: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB (داخلی‌سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی‌سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹درصد داخلی‌سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجددا ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی‌سازی را در پی خواهد داشت. بعد از برگزاری مناقصه و تعیین شرکت‌های سازنده، مسأله پرداخت پول و پیش‌پرداخت مطرح شد و از آنجایی که براساس بند (ج) تبصره (۴) بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده شده بود که پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به عمل آورد و برای طرح‌های ریلی هزینه کند؛ اما این ۱۵درصد محل اختلاف چند ساله شد؛ به‌گونه‌ای که نه دولت وقت، زیربار پرداخت آن به دلیل مشکلات اقتصادی و پس از آن نیز شرایط خاص کرونا رفت و نه شهرداری توان پرداخت آن را داشت و حتی علی امام؛ مدیرعامل وقت متروی تهران نیز، با اشاره به اینکه در حال‌حاضر مراحل اداری فاینانس در چین در حال انجام است، اعلام کرده بود که ۱۵ درصد مبلغ قرارداد باید توسط شرکت مبدأ یعنی ایران تأمین شود؛ لذا قرار بود از محل صندوق توسعه ملی، این مبلغ تأمین شود، ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مهم خط خورد و در بودجه، جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد. گفتنی است؛ اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی یا ال‌سی (به انگلیسی: Letter of Credit یا LC) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید که با باز شدن ال‌سی واگن‌های مترو، فرآیند ساخت این واگن‌ها رسماً آغاز شد.