عدم مشارکت در قطعه‌سازی موجب توقف تولید خودروهای جدید می‌شود

دبیر انجمن قطعه‌سازان به پژو عدم مشارکت در قطعه‌سازی موجب توقف تولید خودروهای جدید می‌شود دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به جلسه با مدیران پژو و رنو طی هفته‌های گذشته، گفت: به پژو هشدار داده‌ایم که اگر قطعه‌سازان را با حداکثر توان مشارکت ندهد، جلوی تولید خودروهای جدید را می‌گیریم. به گزارش مهر، مازیار‌بیگلو در […]

دبیر انجمن قطعه‌سازان به پژو

عدم مشارکت در قطعه‌سازی موجب توقف تولید خودروهای جدید می‌شود

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به جلسه با مدیران پژو و رنو طی هفته‌های گذشته، گفت: به پژو هشدار داده‌ایم که اگر قطعه‌سازان را با حداکثر توان مشارکت ندهد، جلوی تولید خودروهای جدید را می‌گیریم.

به گزارش مهر، مازیار‌بیگلو در نشست خبری هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: تمام دغدغه‌های قطعه‌سازان در قالب ۶ سؤال با مدیرعامل پژو در میان گذاشته شده؛ بر این اساس از تاوارس درخواست شده تا تمام قطعات خودروهای جدید پژو در ایران باید از سوی قطعه‌سازان ایرانی تولید شود و اگر این کار انجام نشود، انجمن قطعه‌سازان موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای بالاتر ارجاع خواهد داد؛ حتی تا جایی پیش خواهیم رفت که از تولید محصولات جدید پژو در ایران جلوگیری کنیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: مدیرعامل پژو نیز ضمن تأیید این موضوع قول داد که خودکفایی تولید قطعات خودروهای جدید پژو در ایران را انجام دهد. در این میان البته جلساتی نیز با رنو انجام شده که مواضع صریح قطعه‌سازان ایرانی را مطرح کرده و قول گرفتیم که جلسات با رنو را هر دو تا ۳ هفته یک‌بار برگزار کنیم تا بتوان در هماهنگی کامل، تولید قطعات خودروهای جدید رنو را نیز با قطعه‌سازان ایرانی انجام داد.

وی از برگزاری جلسه‌ای با فولکس واگن در هفته جاری خبرداد و تصریح کرد: برای خودکفایی و انجام هماهنگی‌های لازم در همکاری با این خودروساز آلمانی نیز مذاکراتی پیش رو است؛ ضمن این‌که برخی از اعضای انجمن قطعه‌سازان آلمان نیز در ایران هم اکنون حضور دارند و با آن‌ها نیز مذاکراتی برای همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی انجام خواهیم داد.

بیگلو در ادامه خاطرنشان کرد: دیگر برای قطعه‌سازان ایرانی پذیرفته شده نیست که طبق روال قبل پژو قطعاتی را در ایران تولید کند که قیمتی کم‌تر از قطعه‌سازان داخلی داشته باشد و رقابت منفی به راه بیندازد، البته باید گفت قراردادی که میان ایران و پژو منعقد شده، قرارداد خوبی است ولی باید در چارچوب تعیین شده کار پیش رود و نظارت هم با وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. بر این اساس، تمام هم‌وغم قطعه‌سازان ایران این است که بیش‌ترین سهم را در تولید قطعات مورد نیاز خودروهای جدید این شرکت داشته باشند و اگر پژو کاری بر خلاف این خواسته انجام دهد، حتماً کار را تا جایی پیگیری خواهیم کرد که تولید این خودرو‌ها در ایران متوقف شود.

وی افزود: به صراحت به مدیرعامل پژو گفته‌ایم که شرکت تحت‌مدیریتش در ایران هم اکنون بدنام است و خاطرات بدی از مشارکت قبلی این خودروساز فرانسوی به یاد ایرانی‌‌ها مانده است؛ در حالی‌که مدیرعامل پژو بر این باور است که باید گذشته را فراموش کرد، اما قطعه‌سازان بسیار صریح هشدار داده‌اند که رفتار قبلی را فراموش نکرده و اجازه تکرارش را نمی‌دهند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: گزارشات شرکت رنو حکایت از آن دارد که ۱۰ درصد از قطعه‌سازان ایرانی با وضعیت کنونی خود می‌توانند کار را پیش برند و با رنو برای تولید قطعات خودروهای جدید همکاری نمایند، اما ۶۵ درصد قطعه‌سازان نیز در منطقه زرد رنو قرار دارند و با به‌روزرسانی و تغییرات تکنولوژیکی می‌توانند به جمع تولیدکنندگان قطعات رنو در ایران بپیوندند. این در شرایطی است که این شرکت برنامه درازمدت برای حضور در بازار ایران دارد و بر روی کیفیت و استفاده و انتقال فناوری‌های جدید در تولید خودرو‌ها تأکید بسیاری دارد.

همچنین رضارضایی، رییس هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: شرکت رنو وعده داده تا با آموزش رایگان، قطعه‌سازان ایرانی را به سطحی از کیفیت برساند که قابل‌قبول در زنجیره تأمین آن شرکت باشد و بتوان کار صادرات را از کانال قطعه‌سازان ایرانی در منطقه، پیش برد. این در شرایطی است که قطعه‌سازان ایرانی هم باید توان تکنولوژیکی و کیفی خود را بالا برده و خود را در الگوی جهانی توسعه دهند.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت داخلی ۴۰ درصد را برای خودروسازان خارجی تکلیف کرده است و البته خودروسازان برای این‌که کار تولید خودروهای جدید را سرعت بخشند، کار را با داخلی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز کرده‌اند، در حالی‌که قطعه‌سازان داخلی برای داخلی‌سازی قطعات در قطعات ساده به ۷ تا ۸ ماه و برای قطعات پیچیده تا یکسال زمان نیاز دارند.

رضایی با بیان این‌که مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی پشت درهای بسته صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به تاوارس تأکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهد در بازار ایران موفق باشد باید با ۴۰ درصد داخلی‌سازی کار را شروع کرده و راهکارهایی را هم در این رابطه به وی ارایه کرده‌ایم. یعنی قطعه‌سازان این کمپانی فرانسوی با قطعه‌سازان ایرانی جوینت شده و دانش فنی را ارتقا دهند. حتی برخی قطعات تا ۶۰ درصد هم قابلیت داخلی‌سازی دارد. در این میان حتی برخی قطعه‌سازان با وجود تحریم، تورم و رکود نیز توانسته‌اند به بازارهای خارجی دست یابند و تولید قطعات را به ۴۰ تا ۶۰ درصد برسانند.

رییس هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو، از آقایان ساسان‌قربانی و محمدرضانجفی‌منش خداحافظی شده و دو نفر از اعضای هیأت مدیره جدید انجمن جایگزین شده‌اند.

وی اظهار داشت: براساس اعلام وزارت صنعت، تاکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش تولید پرداخت شده و تلاش هم این است که تا پایان سال، این رقم افزایش یابد.

همچنین فرهادبه‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در پاسخ به سؤال مهر در خصوص بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: هم اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و میانگین پرداخت بدهی‌ها به ۸۰ روز در ایران‌خودرو رسیده است، در سایپا نیز وعده داده شده تا پایان سال، تمامی بدهی قطعه‌سازان پرداخت شود، البته اگر قطعه‌سازان برای پرداخت بدهی خود بیش از ۱۲۰ روز صبر کردند، مراتب را به انجمن اطلاع دهند.

وی افزود: بدون حل مشکلات داخلی، مشارکت با خودروسازان خارجی منتج به موفقیت نخواهد بود و بنابراین باید مشکلات صنعت قطعه‌سازی را حل کرد. بر همین اساس انجمن تأکید دارد تا تک‌تک مطالبات قطعه‌سازان را پیگیری نماید.

همچنین مرتضی‌مرتضوی، نایب‌رییس انجمن سازندگان قطعات و مجمموعه‌های خودرو نیز گفت: یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی ایران، ارزش‌گذاری قطعات است که همواره محل اختلاف میان خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به این‌که خودروسازان نیز به دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند، به نظر می‌رسد بتوان این مشکل را نیز حل کرد، اما قطعات تولیدی باید حتماً باکیفیت باشد.

 

وی افزود: هم اکنون اگرچه روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به ۱۲۰ روز رسیده است، اما باید تلاش شود که در همین مدت پرداخت شده و زمان بالاتری به طول نینجامد. هم اکنون البته بسیاری از قطعه‌سازان در بحران به سر می‌برند و باید تلاش کنیم که این صنعت را احیا نماییم.